Hej,
häromdagen gick en takpanna sönder av sig själv och gled ner. Vad är orsaken? Är det ok att taket vara utan den takpanna tillfället? Ska jag våga att gå på takpannor och lägga en ny takpanna?
Jag bor på enplavilla och taket är inte högt.
Tacksam för tips och idéer
Mvh Bokani Tak med grå betongpannor där en panna saknas och ett hål är synligt mitt på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trasig takpanna på marken bredvid svart tak med saknad panna, visar ett potentiellt problem med takets hållbarhet.
Skapa konto
Trasig takpanna på ett tak med grå takpannor där en panna har glidit ner och brutits, vilket exponerar ytan under.
Skapa konto

Den ser ju ut att ha gått sönder i flera bitar. Det är inte någon som kastat något på taket?

• Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
Nu vet vi vart delarna av den där sovjetiska venussonden som brann upp landade.

• Haha
  • Gilla
TestTestson och 12 till
  • Laddar…
A
Bokani Bokani skrev:
Hej,
häromdagen gick en takpanna sönder av sig själv och gled ner. Vad är orsaken? Är det ok att taket vara utan den takpanna tillfället? Ska jag våga att gå på takpannor och lägga en ny takpanna?
Jag bor på enplavilla och taket är inte högt.
Tacksam för tips och idéer
Mvh Bokani[bild][bild][bild]
Den kan inte legat rätt från början för klackarna 2st skulle varit kvar har aldrig sett att hela pannan åker med på detta sätt om den har legat rätt..

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Den ser ju ut att ha gått sönder i flera bitar. Det är inte någon som kastat något på taket?
Vet inte, vi var hemma och hörde ett högt smäll. Jag hitta inte något foremål på taket

Bara att lägga dit en ny. Takpappen under håller det tätt länge.

• Gilla
Bokani och 1 till
  • Laddar…
En hög smäll? Har du kollat på vinden om det är hål rakt igenom? 😅
Aldrig någonsin sett en panna gå i flera bitar med en smäll helt passivt 🤷‍♂️

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
P Plåtsax skrev:
En hög smäll? Har du kollat på vinden om det är hål rakt igenom? 😅
Aldrig någonsin sett en panna gå i flera bitar med en smäll helt passivt 🤷‍♂️
Iget hål i vinden men titta på bilden Vind med träpanel och bjälkar, inget synligt hål.
Skapa konto

• Wow
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Mycket möjligt att något dråsat ner från himlen. En liten meteorit eller nåt.

• Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
Kristi flygare är ju först om nån vecka så det måste varit någon annan.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Bokani Bokani skrev:
Iget hål i vinden men titta på bilden[bild]
Spännande! Något måste helt klart dammat ner med en rejäl kraft, du behöver nog undersöka närmre uppepå taket om inte annat för att pappen kan ha tagit skada.

Sen vill vi på forumet såklart se om det är en del från en sovjetisk satellit eller en rymdsten som ligger kvar på taket mellan läkten 😂

• Gilla
Blueztar och 5 till
  • Laddar…
Satsuki
Smällen kan ju ha kommit från när stora delar av pannan åkte ner på ett plasttak?

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Smällen kan ju ha kommit från när stora delar av pannan åkte ner på ett plasttak?
Det kan vara, en stor bit hammnad på altantaket

Pannan har ju exploderat så antingen har den ju haft inre spänningar eller yttre kraft. Om den där brädan som tryckts ut är precis under där pannan är skulle jag absolut klättrat upp på taket, dels för att se om du hittar något vid läkten men även kontrollera hur det ser ut under så att det inte är hål i pappen och du får en läcka.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Rymdstenar kan vara värda en hel del pengar om man har tur...

• Gilla
pappaM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.