Hej,
Hos mig finns behov att komplettera en diazedcentral med jordfelsbrytare. Av utrymmerskäl vore det bäst att placera den ovan centralen, men då måste den monteras horisontellt. Jag har besökt Hagers sidor och hittar inget som skulle förbjuda detta. Vad säger de kunniga på detta forum: Finns det risk att brytaren inte fungerar korrekt vid horisontell montering?
685 läst · 6 svar
685 läst
6 svar
Är det OK att montera jordfelsbrytare horisontellt ovan diazedcentral
-
Medlem · 4 inlägg 31 jan 15:19
-
31 jan 16:07 #2
Horisontalt är ju det normala menar du vertikalt eller kanske liggande med bakstycket i horisontalplanet? Oavsett är det inget som kommer påverka negativt så länge du inte kommer galet till i temperatur eller andra yttre miljöfaktorer där du monterar den. Att det är udda får du bortse från om det inte går på annat sätt vilket jag tycker borde gå trots allt.
-
Medlem · 4 inlägg 31 jan 17:2931 jan 17:29 #3
-
31 jan 17:42 #4
-
Medlem · 4 inlägg 31 jan 18:4531 jan 18:45 #5
Tack för alla svar om detta. Ja, det är trångt vid centralen, så det är svårt att montera på annat sätt. Sätter man den längre från centralen leder väl det till en massa kabelskarvar, något man väl gärna vill undvika.
-
Medlem · 6 392 inlägg 31 jan 18:5731 jan 18:57 #6
Rita upp allt först.
Hur mycket naturliga läckströmmar har du, hur planerar du fördela dessa samt hur kan du få din central att spela med. Sen utser du bara en plats. ABB ska det va. -
31 jan 18:59 #7
Liknande trådar
-
Är det ett bra köp? Tolka besiktningsprotokoll
Stenhus -
Avregistrerad folkbokföring, går det att genomföra husköp?
Juridik -
Söker golvfoder, vad är det vi har idag?
Byggnadsvård -
Artikel: Får ej sälja el, lokala området fullt
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Är det bara Ikea som har plocklager av kök?
Kök