Byggahus.se

Är det OK att montera jordfelsbrytare horisontellt ovan diazedcentral

1. Carl-Olof Almbladh
    Medlem · 4 inlägg

Carl-Olof Almbladh

Medlem
    Hej,
    Hos mig finns behov att komplettera en diazedcentral med jordfelsbrytare. Av utrymmerskäl vore det bäst att placera den ovan centralen, men då måste den monteras horisontellt. Jag har besökt Hagers sidor och hittar inget som skulle förbjuda detta. Vad säger de kunniga på detta forum: Finns det risk att brytaren inte fungerar korrekt vid horisontell montering?

2. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 961 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Horisontalt är ju det normala menar du vertikalt eller kanske liggande med bakstycket i horisontalplanet? Oavsett är det inget som kommer påverka negativt så länge du inte kommer galet till i temperatur eller andra yttre miljöfaktorer där du monterar den. Att det är udda får du bortse från om det inte går på annat sätt vilket jag tycker borde gå trots allt.

3. Carl-Olof Almbladh
    Medlem · 4 inlägg

Carl-Olof Almbladh

Medlem
    Ja det beror ju på hur man definierar horisontellt och vertikalt. Det vanliga sättet är när JFB monteras på en DIN-skena orienterad horisontellt (alltså med långsidan vinkelrät mot lodlinjen) och långsidan av JFB parallell med lodlinjen skulle jag kalla vertikal montering. Min fråga gäller om en JFB kan monteras med sin långsida vinkelrät mot lodlinjen så att dess tillslagsknapp rör sig vikelrätt mot lodlinjen.

4. GK100

Medlem
    Du kan fortfarande se det så här hur du än monterar den och som du menar göra efter ditt förtydligande är inget montageläge som ger något direkt negativt i sig.

5. Carl-Olof Almbladh
    Medlem · 4 inlägg

Carl-Olof Almbladh

Medlem
    Tack för alla svar om detta. Ja, det är trångt vid centralen, så det är svårt att montera på annat sätt. Sätter man den längre från centralen leder väl det till en massa kabelskarvar, något man väl gärna vill undvika.

6. E
    Medlem · 6 392 inlägg
    Det du beskriver utgör inget reellt problem utan allt detta finns bara i dina tankar.

Rita upp allt först.
    Hur mycket naturliga läckströmmar har du, hur planerar du fördela dessa samt hur kan du få din central att spela med. Sen utser du bara en plats. ABB ska det va.

7. GK100

Medlem
    Det går nog ofta att fixa utan onödiga skarvar. Det beror ju såklart helt på förutsättningarna men normalt så bör det gå fint. Man får ju också hålla sig till rimliga avstånd mellan JFB och centralen om man drar iväg lite med den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.