Jag har en fläktkåpan med spjäll och är ansluten till centralventilationen. Jag ska byta ut den mot en kolfilterfläkt som ej får ej koppla in till imkanalen.
Den nya fläkten jag tänkt ha har högst upp ett ytterskal/kanal som går att dra ut och ska täcka innerröret som skulle ha kopplats till imkanalen. Högst upp är där hål där luften kan gå ut om man väljer att använda alternativet med återcirkulation istället för inkoppling.
Min tanke är att dölja frånluftsventilen bakom detta ytterskal och att dra ut ytterskalet ända upp till taket, skulle detta godkännas vid en OVK? Fläkten är ju inte inkopplad utan bara dold.
Skulle inte detta godkännas funderar jag på att man kan låta det vara en 5 cm springa mellan taket och ytterskalet.
Vid en OVK kontrollerar besiktningsmannen samtliga lägenheter eller bara stickprov?
(Bredden är 35 cm på "ytterskalet" så det är en rätt stor volym.
Om ventilen bara kan suga luft genom ytterkåpan när du inte kör med kolfilterfläkten så tycker jag att det funkar.
Det du ska tänka på är att ventilen ska gå att ta loss och kunna rengöras, samt att det finns ett utrymme för ev rensviska att tryckas upp i röret.
Ett tips kan vara att du plockar ner teleskop/ytterskalet när ovk:n äger rum så besiktningsmannen slipper leta och riva ner din fläkt.
En del besiktningsmän gör stickprov, Och en del kör alla lägenheter.Varierar lite.
Det rätta är att man ska gå igenom alla lägenheter.
Men ibland är det inte möjligt pga att folk bytt lås cylindrar o dylika ting.