Är det normalt att en platta avger fukt?

4k läst  1 svar

1. X
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi hade slutbesiktning av vårt hus förra veckan, gick inte bra. Slutbesiktningen fick avbrytas pga att pannan, vattenburen golvvärme, inte fungerade. Det var inget tryck i radiatorkretsen. Vi har parkettgolv i hela huset med diffspärr mellan platta (platta på mark) och parkett utom i badrum och tvättstuga. Vi har förberett för en gästtoa och där har vi inte lagt något golv alls.

Inne på den framtida gästtoan ser man att det kommer fukt från plattan som kondenserar på undersidan av diffspärren. Först trodde byggaren att det var en läcka i golvvärme slangen. Men både tappvatten och radiatorvatten är nu provtryckt utan tryckfall. Efter luftning av pannan och golvslingor håller radiatorkretsen/pannan trycket och värmen fungerar. Dvs läckage låter osannolikt.

Kvarstår dock att det fuktar från plattan. Plattan är fuktmätt innan golvet lades. Värmen i golvet kördes igång för 5 dagar sedan. Besiktningsmannan har noterat att det var en fuktfläck på golvet och rekomenderat att byggaren utreder. Jag gissar att jag kommer få svaret att det är den sista fukten i plattan som drivs ut nu när värmen har körts igång.

Är det någon som har några åsikter?

/Jonas

2. R
    Medlem Nivå 1
    Ja, se till att inte godkänna något och samla fakta. Ta in en konsult från något fukt och saneringsföretag som ni känner förtroende för. Några råd om problemen har jag tyvärr inte.

Mvh RP

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: