Byggahus.se

Är det ngn som kan hjälpa mig!

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag har tagit bort en linolium matta och under den ligger det masonitskivor, tror jag det heter. Under masonitskivorna ligger det ett gammalt trägolv.

Jag har köpt Teakmosaik stavar som jag tänkte limma fast på masonitskivorna. Måste masonitskivorna spikas fast i det gamla trägolvet innan? masonit skivorna ligger löst på golvet men är ihoplimmade till en stor skiva, som hela rummet.

Hoppas på ett klokt svar ;D

2. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Re: Är det ngn som kan hjälpa mig!

För mig är masonit förknippat med gamla hus o dålig kvalitet. Så jag hade tagit bort masoniten o lagt dit golvskivor av spånplatta. Spånplattorna hade jag lagt flytande. Därefter hade jag limmat på spånplattorna. Fast jag vet ju inte hur bra dina masonitskivor är samt hur tjocka de är.

3. H
    Medlem Nivå 1

Masonit skivorna är 0,5 cm tjocka. Ja det kanske är bästa att byta till spånskivor. Ska de limmas konat mot kant?

4. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Spånskivor till golv är spontade, så det är bara att limma vid sponten. Lägg inte skarvarna på samma ställe när du börjar på nytt "varv"

5. H
    Medlem Nivå 1

Var och köpte spånskivor och lim. Tog bort masonit skivorna. Märker nu att trägolvet ej är 100 % plant, vissa delar består dessutom va betong. Köket har tydligen sett annorlunda ut.

Hur ska jag göra för att få det så plant så möjligt innan jag lägger på spånskivorna. Måste det flytspacklas eller kan man göra på ngt annat sätt. de ställen som ej är plana är lägre än övrigt.

6. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Antingen accepterar du att golvet inte är helt plant, eller så får du plana ut golvet.

Är det ett uppreglat golv eller? Du säger att vissa delar består av betong, dessa delar kan du jämna ut med flytspackel. Reglarna kan du antingen hyvla eller lägga till små reglar(lister) på de gamla reglarna, beroende på om det ska höjas eller sänkas.

Det kan vara ganska meckigt att göra ett golv helt plant. Jag tror mig veta att det finns laser att hyra just för detta ändamål.

Om det är uppreglat kan det behövas dubbbelt lager av spånskivorna. Allt beror på hur det ser ut.