11 769 läst · 17 svar
12k läst
17 svar
Är det någon som har beställt granithällar av stengrossen.se?
Jag ska ha 160m2 granithäll + kantsten mm. till uteplatsen i vår. Har kollat runt och stengrossen.se verkar ha de bästa priserna. Visserligen bara 25mm. tjock men jag får väl jobba en del med underarbetet..
Är det nån som har beställt och har erfarenhet av dem och granithällarna? De säljer bara på nätet och de har ingen utställning eller nåt så man kan inte få se dem nånstans,
Jo jag vet, graniten kommer från Kina men det gör den mesta om man inte ska betala massor.
Är det nån som har beställt och har erfarenhet av dem och granithällarna? De säljer bara på nätet och de har ingen utställning eller nåt så man kan inte få se dem nånstans,
Jo jag vet, graniten kommer från Kina men det gör den mesta om man inte ska betala massor.
Du lär få jobba lika mycket med underarbetet oavsett tjocklek på plattan. En mm diff är inte roligt för fötterna.....
Jag har inte sett stengrossen granit live, men jag skulle undersöka vad dom har för toleranser på stenarna. Det är inte roligt när tjockleken varierar, speciellt inte på en och samma platta....
Jag har inte sett stengrossen granit live, men jag skulle undersöka vad dom har för toleranser på stenarna. Det är inte roligt när tjockleken varierar, speciellt inte på en och samma platta....
Hos stenbolaget är deras 25mm hällar mellan 21 och 28mm och bland mina 400plattor hittade jag några ex som var 27 i ena änden och 23 i andra. Skitsvårt att få dessa på plats, speciellt innan man fattade att så var fallet...... Varierande men jämn tjocklek är lätt att hantera, bara att sortera lite när man plockar fram plattorna. Längd och bredd var exakt på samtliga plattor, ingen avvikelse alls.
Moderator
· Stockholm
· 51 964 inlägg
Jag handlade 30mm plattor på Valter Eklund i Vällingby för ett par år sedan de höll i princip samma pris som stenbolaget, etc. Deras sten var exakt kalibrerad. Det var viktigt för mig, för jag satte dem på en betongplatta. Skulle varit hopplöst med varierande tjocklek.
Btw, köp dig en egen padda. En billig från jula funkar kalasbra (passa på när det är rea!) till de sista centimetrarna stenmjöl. Underarbetet kräver förstås större maskiner. Men, det är en stor fördel att kunna bereda underlaget vartefter du lägger plattorna, så du slipper regn och skräp på preppade ytor. Logistiken kring att hyra är för besvärlig, och dyrt.
Att lägga hällar som är så tunna som 20-30mm kan bli förbannat svårt om man inte lägger dom i jordfuktat bruk (om man vill ha perfekt resultat). De hällar som läggs i offentlig miljö är ofta 100mm o dom stöter man på plats/finjusterar med regel under stenstöten, men tunna hällar får man ju vara försiktig med o dom spricker oxå ganska lätt..
O granit från Kina e fin den oxå..
O granit från Kina e fin den oxå..
Sonny, nej men är på väg att beställa. Troligtvis inom en månad ungefär. Hällarna är nu 30mm istället för 25 men det kanske inte spelar så stor roll. Jag har i alla fall köpt en padda på Jula så att jag kan packa stenmjölet ordentligt och ev. kan man kanske vibrera lite ovanpå(medföljande plast/gummiunderlägg) om det fungerar. Fyllnadsmaterialet under är 60 cm. packad(med 50 tons vägpackare) + 20 cm 0-18 packad med 350kg padda så jag hoppas att det är stabilt.
Så, nej jag vet inte ännu men förmodligen om ett par-tre månader.
Så, nej jag vet inte ännu men förmodligen om ett par-tre månader.
Är först nu klar med att ha lagt 135m2 granitplattor från Stengrossen. Drog ner lite på ytan.. Började strax efter midsommar i år och det har varit min huvudsakliga sysselsättning utöver jobbet fram tills nu... Mycket jobb, blev tvungen att göra om en del innan man riktigt fattade hur man skulle göra men bra blev det och helt klart värt det..
Mina erfarenheter så långt:
- Granitplattorna 60x30x3 cm från Stengrossen är helt Ok. I varje pall finns det kanske 3-4 plattor som hörn eller kanter inte är 100% men de kan man till viss del använda till att såga till mindre bitar vid anpassningar. Toleranserna tycker jag inte var nåt direkt problem. Varje platta måste anpassas på plats i höjd ändå.
- Om det är möjligt att anpassa storleken på ytan som ska stenläggas så att det blir hela eller halva plattor, gör det! Sågning tar tid och är dyrt och jobbigt. Lägg i så fall efter hand och anpassa kantsten och gräsmatta eller vad det nu är på andra sidan så att det stämmer.
- Skaffa en bra vattenkyld stensåg. Hyra är inget alternativ när man ska göra så mkt och under lång tid. Köpte först en på Jula som inte fungerade. Sen blev det en Husqvarna som Cramo sålde ut. Hade gått som uthyrningsex men helt Ok. Bara klingan kostade som Julas såg... Ska lägga en hel massa marksten sen åxå så jag behöver nåt som är bra.
- Hitta ett sätt som fungerar för att lägga plattorna och få det jämt. Det svåra är att de nästan alltid sjunker lite. Förstås beroende på hur noga man är när man lägger dem. Jag tycker att det fungerade bäst att vara hyfsat noga när man lägger dem, sedan låta de ligga ett tag så att det får regna på dem och sen justera de som behövs innan fogning.
- Fogningen. Behöver sopa ner sanden i flera omgångar eftersom den sjunker hela tiden. Sen tror jag att man får sopa ner ny sand varje år. Har använt ogräshämmande sand och om man lägger på nytt varje år kanske man kan hålla ogräset borta.
- Laserbaserat avvägningsinstrument är bra där det är stora ytor annars fungerar de ständiga följeslagarna kort och långt vattenpass helt Ok.
Har nu också byggt en blomsterlåda + trappsteg(ersatt pallar vid ytterdörrar och altandörrar) av leca som jag klätt med överblivna plattor. Blev kanon.
Till våren blir det markstensläggning i massor....
Mina erfarenheter så långt:
- Granitplattorna 60x30x3 cm från Stengrossen är helt Ok. I varje pall finns det kanske 3-4 plattor som hörn eller kanter inte är 100% men de kan man till viss del använda till att såga till mindre bitar vid anpassningar. Toleranserna tycker jag inte var nåt direkt problem. Varje platta måste anpassas på plats i höjd ändå.
- Om det är möjligt att anpassa storleken på ytan som ska stenläggas så att det blir hela eller halva plattor, gör det! Sågning tar tid och är dyrt och jobbigt. Lägg i så fall efter hand och anpassa kantsten och gräsmatta eller vad det nu är på andra sidan så att det stämmer.
- Skaffa en bra vattenkyld stensåg. Hyra är inget alternativ när man ska göra så mkt och under lång tid. Köpte först en på Jula som inte fungerade. Sen blev det en Husqvarna som Cramo sålde ut. Hade gått som uthyrningsex men helt Ok. Bara klingan kostade som Julas såg... Ska lägga en hel massa marksten sen åxå så jag behöver nåt som är bra.
- Hitta ett sätt som fungerar för att lägga plattorna och få det jämt. Det svåra är att de nästan alltid sjunker lite. Förstås beroende på hur noga man är när man lägger dem. Jag tycker att det fungerade bäst att vara hyfsat noga när man lägger dem, sedan låta de ligga ett tag så att det får regna på dem och sen justera de som behövs innan fogning.
- Fogningen. Behöver sopa ner sanden i flera omgångar eftersom den sjunker hela tiden. Sen tror jag att man får sopa ner ny sand varje år. Har använt ogräshämmande sand och om man lägger på nytt varje år kanske man kan hålla ogräset borta.
- Laserbaserat avvägningsinstrument är bra där det är stora ytor annars fungerar de ständiga följeslagarna kort och långt vattenpass helt Ok.
Har nu också byggt en blomsterlåda + trappsteg(ersatt pallar vid ytterdörrar och altandörrar) av leca som jag klätt med överblivna plattor. Blev kanon.
Till våren blir det markstensläggning i massor....