Byggahus.se

Är det möjligt (principiellt) att använda en gammal ytterdörr som vindslucka?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag håller på att bygga garage och kom på att det är nog en bra ide att ha möjlighet att ta sig upp på vinden (inspektion/förvaring).
    Eftersom jag har en gammal ytterdörr (samt som alternativ ett gammalt fönster) tänkte jag att man skulle kunna montera den inne i garagetaket för att få en rejäl vindslucka.
    Någon som ser några risker med detta?

2. Z
    Husspekulant · Nivå 10
    Känns som om en ytterdörr är rätt tung att öppna om den ligger ned.

3. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Det kommer bli väldigt tungt att få upp "luckan" om du inte monterar gasdämpare eller liknande på den. Du får nog fundera på hur du gör med låskistan också så att du inte kan bli inlåst på vinden.

4. E
    Medlem Nivå 10
    * Tyngden och storleken: Såvida du inte monterar någon form av dämpning gissar jag att dörren (p.g.a. tyngden) lätt kan ramla upp ganska snabbt och hårt vid öppning?

* Det estetiska: Hur döljer du låset på dörren (eller skall det sitta kvar). Personligen anser jag att en så liten lucka som möjligt är att föredra, men smaken är ju som baken...

* Stegen: En "vanlig" vindstrappa kommer ju färdig med utfällbar stege. Detta måste du lösa på annat sätt om du monterar dit en ytterdörr.

En riktig vindstrappa är inte speciellt dyr. (Denna var t.ex. billig: https://www.byggmax.se/inredning/trappor/trappor/vindstrappa-p27491)

Givet detta vet jag inte om jag hade tyckt att det varit värt besväret att baxa upp en ytterdörr istället.

5. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Vi har gamla fönster (med glaset kvar och nån sorts masonit på insidan) som kattvindsluckor. De öppnas utåt/uppåt, hänger alltså i gångjärnen. På takreglarna är ett metallstag fäst så att man kan hänga fönstret på låset så att säga genom att vrida ner handtaget när man öppnat "luckan". Bara ett problem. Det är jäkligt tungt. Men han som gjorde det tyckte nog att han var väldigt smart.

6. Norrhyttan
    Medlem Nivå 8
    Ovanför trappan till höskullen i min loge sitter en rejäl lucka som utan problem går att köra en 10-tons traktor över. Den balanseras med en hink järnskrot hängandes i en grov vajer i trapphuset, löpandes över ett löphjul uppe på skullen.
    Funkar klockrent (och har gjort så i snart 100 år)!

7. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för era tips och kommentarer. Jag har fortfarande inte bestämt mig, men överväger också alternativet att använda en innerdörr om jag lyckas klura ut hur jag ska isolera den.

8. Isakare
    Medlem · Nivå 14
    Oavsett vad du använder ska du vända på ena gångjärnet eller sätta dit nån spärr så luckan inte kan glida ur gångjärnen, sitter gångjärnen åt samma håll är det lätt att luckan glider av dom när den öppnas.
    Jag har själv blivit skadad när en stor filterlucka som satt i ett tak i en lackbox för bilar, gled av och landade på mina fötter.
    Luckan var som tur var så stor att den bara hängde nån dm från golvet öppen så den hann inte få nån större fart innan mina fötter träffades.

• Laddar…