Byggahus.se

Är det möjligt att ta bort detta berg

1. I
    Medlem Nivå 1
    Redigerat 18 okt 20:34
  2. E
    Medlem Nivå 6
    Vad menas, vad ska din minkgrävare göra mot ett berg?

Allt är säkert möjligt, bara en fråga hur mycket du vill lägga på detta. Bygg en skidbacke annars.

3. I
    Medlem Nivå 1
    Tänkte om man skulle spränga med simplex. Då behöver man väl en minigrävare för att lägga på en sprängmatta antar jag. Eller behöver man kanske inte det? :)

4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 22
    Nej, det är inte rimligt att få bort det för hand, sen är det ju så att ska det bäras bort också så blir det ju ännu tråkigare.

5. R
    Ingenjör & spadjon · Nivå 19
    Du kan borra och köra med Darda också. Det är hydrauldriven spräckare.

Räkna dock med att det kommer att bli många stenar och ton att ta hand om.

6. I
    Medlem Nivå 1
    Har du någon uppskattning på vad det skulle kunna kosta att hyra in hjälp som löser det med darda?
    Jag har själv ingen aning, så jag vet inte om det skulle kosta 50.000 eller 250.000 kr.

7. tommib
    Bergsfogde · Nivå 24
    Allt är möjligt men du kommer få lägga extremt mycket tid eller pengar på det. Grannarna kommer tröttna på dig och gräsmattan kommer bli sumpig om du inte kan dränera den åt något håll.

Rent praktiskt går det att göra det där med borr och snigeldynamit. Det är skitigt och tungt.

8. E
    Medlem Nivå 6
    Och vad kostar det?

Att göra själv eller köpa in?
    Mätt i pengar eller blod, svett och tårar?

9. R
    Ingenjör & spadjon · Nivå 19
    Det är svårt att se hur många m3 det är på bilderna. Jag skulle räkna med ca 25000/m3 inkl bortforsling och det är nog ungefär samma om du spräcker eller kör snigel dynamit.

• Laddar…