Byggahus.se

Är det möjligt att pruta hos Eksjöhus? Hjälp!!!

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi är i slutförhandling med Eksjöhus i Stockholm.
    Är det någon som kan tipsa mig om hur mycket man kan pruta hos dem? Vår säljare säger att de inte har någon prutmån alls i princip, men det känns för enkelt (och tråkigt  :() att bara köpa den förklaringen!

Han har erbjudit oss 15.000 i rabatt eller en altan. Men på ett hus där slutnotan kommer hamna på över 2,5 miljoner känns det lite snålt! Huset vi förhandlar om är Brevik och vi ska bygga i Segeltorp, Huddinge. Vad tycker ni?

Skulle bli supertacksam för lite tips och höra vad ni andra lyckats få igenom på era köp. Speciellt hos Eksjöhus, men även från andra leverantörer. Vi förhandlar även med Trivselhus, så tips där är också väldigt välkomna.

Tack för hjälpen!
    /Linda

2. S
    Medlem Nivå 5

Re: Är det möjligt att pruta hos Eksjöhus? Hjälp!!

Det går att pruta. Hehe, jag klämde vår säljare som verkar inte allt för långt ifrån dem du förhandlar med på en avsevärd summa. I och för sig så har tiderna och konjunkturen ändrats en del sedan vi skrev kontrakt, men självklart så ska ni ha med mera prylar än bara en altan på en 2 500 000 kr affär. En fråga bara, har ni tillval för över 300 000 kr i ert hus? Bra att veta är att Eksjöhus höjde priset rätt så rejält i maj, vilket gör att det borde finnas marginal att ta av.

Vi har två veckor kvar till slutbesiktning på vårt hus som råkar vara just ett Brevik som vi bygger i Södertälje. Vet ni om att Eksjöhus Stockholm inte byggt ett enda Brevik någonsin?

Kör med taktiken att det är klart att de måste få ett sådant byggt och det borde vara värt en del för det säljkontoret så att de kan säga till sina blivande kunder att de har byggt just ett sådant hus i sitt distrikt. Med andra ord rabattläge för er!!!

Det generella tipset är annars att försöka få med sig prylar istället för rena prissänkningar. Detta pga att säljaren har marginal på detta och förlorar således inte lika mycket pengar på att skicka med en pryl som är "värd" 15000 kr, men som han betalar 8000 kr för.

Hör av er om ni undrar något över Eksjöhus och Brevik. Jag vet i princip allt om detta hus.

3. A
    Medlem Nivå 3

Har byggt ett Eksjöhus som blev färdigt för ca 6 mån. Dock i syd väst Sverige.
    Försökte pruta men blev inte mer än att han jämnade till siffrorna lite så det kanske blev max 15 000 i rabatt. Är dock mycket nöjd. Mycket rak och ärlig dialog igenom hela bygget. Kan man pruta en jäkla massa har inte säljaren varit ärlig från början och gått på listpriser. (Detta avser bara byggsatspriset, byggfirman som utförde jobbet gick att diskutera lite mer med)

4. S
    Medlem Nivå 5

I vårt fall så gick säljaren Garanterat på listpris. Har sett prislistan för alla byggsatser med egna ögon och givetvis stämt av priset med objektiva källor. Vi fick 57000 i ren rabatt på byggsatsen plus balkong, veranda, comfortvärme övre bad, nätverk, större kök, 25 meter servisledning mm i priset.

Nyckeln till framgång gällande vår prisförhandlig handlade om att vi ägde egen tomt, spelade ut säljaren framgångsrikt mot andra konkurrenter samt utnyttjade det faktum att det hus vi bygger inte blivit byggt i hela Stockholmsregionen. Sedan så är prisförhandlingen i princip ett spel där det bara finns en vinnare, nämligen hussäljaren. Sen är det upp till kunden att spela sin kort så väl som möjligt för att minimera säljarens vinst.

Håller för övrigt med om att det går bra att pruta på entreprenörens jobb också.

5. L
    Medlem Nivå 1

Oj - det var inte dåligt! Nu SKA jag ha bättre rabatt/tillägg :). Är nog ganska dålig på att förhandla egentligen och litar nog lite för mycket på den stackars säljarens ord. Vi har också egen tomt och försöker spela ut ett par leverantörer mot varandra, men det biter inte på Eksjöhus verkar det som. Vi är dock inte helt färdiga ännu, förhandlar fortfarande. Men tack för tipsen, fler är mer än välkomna :).

Ska även kika på Harmoni från Eksjöhus. Verkar vara ett fint hus till ett mycket bra pris. Någon som har bilder eller erfarenheter att dela med sig av?

6. K
    Medlem Nivå 4

Hej Linda!
    Du hittar en hel del bilder och tips om Eksjöhus Harmoni här: http://www.skinnersdal.se/.

Sen kanske du ska tänka på att det är högst sannolikt att dina hussäljare läser det här forumet och därför får reda på din "förhandlingsposition", dvs det blir svårare för dig att pruta ;)

Lycka till med husköpet!

7. L
    Medlem Nivå 1

hej

Vi funderar över att bygga ett brevik, skulle vara kul och veta vad ni betalat för huset, vad tomten kostade hos er och vad huset kostat, samt om någon har en hemsida med bygget?

8. S
    Medlem Nivå 5

Vi är i sluttampen på ett bygge av ett Brevik. Vill du ha detaljerad info så kan jag skicka ett personligt meddelande till dig. Har också koll på vad ett Brevik kostar idag kontra när vi skrev kontrakt. Vi har massor av bilder ifall ni är intresserade.

9. L
    Medlem Nivå 1

Sylvester, du får gärna skicka mig lite mer info samt gärna bilder. Är såå nyfiken på att se fler Brevik bilder :). Har du mer tips tar jag gärna dem också och tack så mycket för dem jag fått hittills.

10. S
    Medlem Nivå 5

Tala gärna om vilken info du vill ha. Pris, utförande, erfarenheter?

Vad vill du ha för bilder?
    Invändigt är det inte riktigt klart ännu. Våtrum kan du dock få bilder på. Utvändigt har jag däremot mängder med bilder.

11. L
    Medlem Nivå 1

Är det något speciellt vi bör tänka på som Eksjöhus var mindre bra på? Är ni nöjda med dem hela vägen? Höll kalkylen från deras sida eller tillkom det massa kostnader (som ni själva inte valde att lägga till)?
    Jag tar gärna bilder från våtrummen för att se vilka kakel och klinkers ni valt :). Och gärna om ni gjort några speciella tillval/ändringar på utsidan som kan ge oss bra tips.

12. matbr107
    Medlem Nivå 7

Det går alltid att pruta både husföretaget och entreprenörerna!! Bäst är att försöka få med tillval istället för att sänka priset. ;)

13. S
    Medlem Nivå 5

Det är precis som Broden säger, det är alltid lättast att få med grejer.

Broden! Är det inte slutbesiktningsdags denna vecka?
    Väntar med spänning på fler bilder på din blogg.

14. matbr107
    Medlem Nivå 7

Alldeles för mycket grejjor att stå i på jobbet och på bygget! De ska vara klara den här veckan men slutbesiktningen väntar vi nog med ett tag. Flyttar in under december (datum ej bestämt ännu)

Ska försöka lägga upp bilder så snart som möjligt! ;) Brukar bli soffan när man kommer hem och barnen sover. Sen går man och lägger sig vid 21.30 och sover till klockan ringer för femte gången!! ::)

15. L
    Medlem Nivå 1

Sylvester, tack så jättemycket för infon jag fick!!! Tipsen kommer jag ha mycket nytta av.
    Tar gärna emot fler bilder senare när ni flyttat in.

/Linda