Byggahus.se

Är det möjligt att göra ett tak med diagonal taklinje?

1. K
    Medlem · 21 inlägg

Kreativt kaos

Medlem
    Hej.

Efter att ha googlat runt en massa så inser jag att de enda man hittar om tak med nocken på diagonalen är lek i CAD- program eller dataspel.

Säg att man skulle vilja göra t.ex ett sadeltak men med taknocken på diagonalen.

Uppenbart är det totalt korkat, och folk tycker väl det är vansinnigt fult. Men frånsett det senare, mer exakt varför är det i praktiken så korkat att man inte ens kan hitta exempel när någon kreativ arkitekt överdoserat någon rolig medicin?

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 155 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det finns säkert massor av exempel på det, men jag tror att din fråga är mindre lämpligt formulerad. Jag tycker att det snarare är fråga om ett sadeltak på ett hus med en osymmetrisk plan. Det kan vara motiverat om man vill åstadkomma en byggnad med bättre kontakt mellan ute och inne. Jag har sett det i samband med dagisbyggnader.

• Laddar…
  3. T
    Husägare · värmlands län · 1 433 inlägg

tobbbias

Husägare
    Kan du inte visa någon av dina Cad bilder på hur du menar? I min hjärna så får jag bara upp en bild av ett tak som saknar gavlar om man ska köra ett sadeltak på diagonalen... Och då tycker jag det mer blir ett valmat tak fast på diagonalen. Men min hjärna har säkert fel... :)

• Laddar…
  4. K
    Medlem · 21 inlägg

Kreativt kaos

Medlem
    Ja, nästan utan gavlar. Det är ju säkert så det blir, med en ryggås på diagonalen. Modellen är ett orangeri. Jag sökte runt lite och fann varianter med sökterner hip roof, och Butterfly roof och liknande. Men få bilder på faktiskt byggda hus med taklinjen över husets diagonal.

• Laddar…
  5. K
    Medlem · 21 inlägg

Kreativt kaos

Medlem
    Du har säkert rätt, men för det exemplet jag undrar över är ju husplanen i sig egentligen inte alls osymmetrisk. Men det är klart, om man roterat sadeltaket så att takets nock ligger i linje med husets diagonal, och sedan skurit av det överflödiga strax utanför väggliven så är det ju såklart extremt osymmetriskt. :)

Har sett något hus från 50-talet där liknande takform kallades butterfly. men då har de oftast så att säga haft "vingspetsarna" i "upplyft läge" så taket lutat inåt... Det jag tänker på är när 2 av "vingspetsarna" längst ner är på diagonala hörn.

Ser ju själv att jag inte har vokabulär ens för att förklara. :)

6. K
    Medlem · 21 inlägg

Kreativt kaos

Medlem
    Detta är faktiskt ett av endast tre byggda hus/stugor jag lyckats finna på nätet. https://www.cdeam.com/corrigan-dangers

Så då tänker jag att det måste vara något med just den takvarianten som gör det oerhört svårt, är allmänt opraktiskt, tekniskt korkat eller bara onödigt dyrt?

Antar att det inte är så lämpligt med takstolar, alla blir väl unika. Men skulle det inte bara gå att göra ett platsbyggt ryggås-tak, som nämnts innan, som när man bygger valmade tak? Iallafall om det finns stödpunkter så man sipper de mest extrema spännvidderna som kan bli på en lång diagonal.

Eller det kanske bara är att jag saknar bra sökord?

7. T

tobbbias

Husägare
  8. T

tobbbias

Husägare
    Men tyvärr kan jag inget alls om det. Känns som det blir fult från 3 sidor och kanske snyggt från den 4e sidan... :)

9. K
    Medlem · 21 inlägg

Kreativt kaos

Medlem
    Precis så funderade jag på, fast på en villa. Antar det kan bli väldigt meckigt att beställa och sätta upp takstolar ( :) ) så det måste bli en väldigt lång ryggås och resten byggas på plats? .

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.