4 153 läst · 58 svar
4k läst
58 svar
Är det lönsamt att ta en extra försäkring till Nibe bergvärmepump?
Min Nibe blir 6 år nu erbjuder Nibe via ett försäkringsbolag att teckna en förlängning på garantin.
Den kostar 996 kronor per år.
Har lite svårt att förstå villkoren men ska ersätta det som inte min villaförsäkring ersätter, även självrisk.
Kan förlängas till pumpen är 20 år.
Min fråga: är det en bra affär att göra det?
Har lite svårt att förstå villkoren men ska ersätta det som inte min villaförsäkring ersätter, även självrisk.
Medlem
· Blekinge
· 10 690 inlägg
Det är som i alla försäkringar. Händer det något och dom betalar då har det lönat sig. Händer inget så sänker du en tusenlapp per år.H Hans52 skrev:Min Nibe blir 6 år nu erbjuder Nibe via ett försäkringsbolag att teckna en förlängning på garantin.
Om du har hundra värmepumpar då kan du statistiskt räkna ut om det lönar sig. Och då gör det inte det för försäkringsbolaget vill ju tjäna pengar.
Det är bara du som kan avgöra hur mycket det är värt för dig.
Men läs villkoren ytterst noga.
Självklart är det inte lönsamt att teckna en försäkring. De som säljer försäkringen har garanterat bättre koll på hur sannolikt det är att pumpen havererar än vad du har så de sätter priset därefter. Eller tror du de vill förlora pengar på att sälja försäkring?
Enda scenariot det skulle kunna vara lönsamt vore om man ska syssla med något sorts försäkringsbedrägeri. Sabotera en gammal pump på ett trovärdigt sätt i syfte att få en ny.
Enda scenariot det skulle kunna vara lönsamt vore om man ska syssla med något sorts försäkringsbedrägeri. Sabotera en gammal pump på ett trovärdigt sätt i syfte att få en ny.
Det är dagens sanning. Enda gången man ska teckna en försäkring är om man inte har råd att låta bli. Exempelvis om du köper en miljonbil på kredit och inte kan hosta upp pengarna om du krashar den. Eller villaförsäkring.L lbgu skrev:
I alla andra fall betalar du någon annan för att på betald arbetstid sköta detta åt dig. Plus vinst som ska till ägarna...
Just den här sortens försäkringar där de ersätter det din hemförsäkring inte täcker är ännu sämre. Du har en hemförsäkring som kostar några tusenlappar om året men som täcker en villa för några miljoner. Du har en självrisk på några tusenlappar eller kanske tiotusenlappar. Den nya försäkringen ska alltså täcka din självrisk, så en tusenlapp om året för att försäkra något tiotal tusen är en bra affär förstås! För försäkringsbolaget...
Ska man var lite kategorisk kan man dela upp folk i logikstyrda och känslostyrda.
En logikstyrd skulle inte teckna en försäkring, men den känslostyrda gör det (rädsla är nog känslan där, eller trygghetsbehov).
Sen är man tyvärr tvungen att göda försäkringsbolagen ibland. Jag har t.ex. huset försäkrat, men enda anledningen är att banken kräver det som villkor för lån.
En logikstyrd skulle inte teckna en försäkring, men den känslostyrda gör det (rädsla är nog känslan där, eller trygghetsbehov).
Sen är man tyvärr tvungen att göda försäkringsbolagen ibland. Jag har t.ex. huset försäkrat, men enda anledningen är att banken kräver det som villkor för lån.
Om försäkringen gav dig en ny pump skulle det vara betydligt mer fördelaktigt, men som det ser ut idag med åldersavdrag och självrisk så får du ändå stå för en betydande andel trots försäkring.
Om den tekniska livslängden är 20 år och garantin är 20 år så är åldersavdraget så högt mot slutet att du sannolikt har betalat in mer pengar till försäkringen än vad du kommer få tillbaka. Mitt råd är att sätta undan kapital för oförberedda händelser än att teckna försäkringar som sällan behövs.
Om den tekniska livslängden är 20 år och garantin är 20 år så är åldersavdraget så högt mot slutet att du sannolikt har betalat in mer pengar till försäkringen än vad du kommer få tillbaka. Mitt råd är att sätta undan kapital för oförberedda händelser än att teckna försäkringar som sällan behövs.
... å dessutom så ökar summan som ska betalas in för varje år så hänger du med hela vägen så är det mycket pengar till slut. Tror att det var ett antal år sedan dom pratade om drygt 25 papp. Förmodligen har det gått upp som allt annat samhället....30/35 tusen!?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 786 inlägg
Som jag förstått så ersätter denna försäkring åldersavdraget.Silver78 skrev:
Om försäkringen gav dig en ny pump skulle det vara betydligt mer fördelaktigt, men som det ser ut idag med åldersavdrag och självrisk så får du ändå stå för en betydande andel trots försäkring.
Så den täcker det som försäkringen inte täcker.
Svärfar fick en ny kompressor på sin Värmepump som gick sönder veckor innan denna typ av försäkring inte kunde förlängas mer.
Njae. Det kan vara så att bolaget betalar ut mer i ersättning än de tar betalt för tjänsten mitten ändå gå med vinst. (De investerar så klart premien; om du har pengarna i madrassen kan det alltså vara bättre att köpa försäkring för pengarna)L lbgu skrev:
Sedan vet jag inte om det här är en bra försäkring att investera i...
Så är det.13th Marine skrev:
Om din värmepump är försäkrad med Arctics värmepumpsförsäkring täcker den självrisken som du betalar till ditt villaförsäkringsbolag.
Dessutom står försäkringen för det åldersavdrag som görs av villaförsäkringsbolaget på din värmepump.
Om villaförsäkringsbolaget skrivit av värmepumpen med 100 % ersätter vi hela skadan, dock max 80% av det ursprungliga inköpspriset.
När min brinepump skar ihop betalade extraförsäkringen allt som inte gick på hemförsäkringen.
Man kan se den som en självriskeliminering, om värmepumpen rasar kan den vara lönsam eftersom självrisken i hemförsäkringen kan vara högre än premien, men när pumpen blir gammal drar premien iväg.
Själv har jag inte längre försäkringen eftersom premien ökade för mycket, min pump är så gammal att jag bedömde det olönsamt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 786 inlägg
Jag gjorde bedömningen att de kommer vara villiga att försäkra pumpen så länge den statistiskt sett inte kommer gå sönder så ofta.
När vi flyttade till huset satt det en 12år gammal IVT i huset, då kunde man teckna garantin fram till pumpen var 14år, detta förlängde de flera gånger till 18år om jag inte minns fel.
Jag valde att spara pengarna och köpa en ny, vilket jag gjorde förra året då den nu 19åringa kompressorn troligtvis gjort sitt.
När vi flyttade till huset satt det en 12år gammal IVT i huset, då kunde man teckna garantin fram till pumpen var 14år, detta förlängde de flera gånger till 18år om jag inte minns fel.
Jag valde att spara pengarna och köpa en ny, vilket jag gjorde förra året då den nu 19åringa kompressorn troligtvis gjort sitt.
Jag förlängde mer Arctic två år extra vilket var tur eftersom kompressorn havererade. Därefter har jag skippat det
Jag tror inte det finns något försäkringsbolag som räknar med att betala ut mer än de får in i premier. Och räkna på att de kan förränta premiepengarna så väl att de går med vinst. Hade det varit så så hade det varit vanligt med att försäkringsbolag gått i konkurs. Sen ska de ju få in pengar till löner lokalhyra m.m. Nä så glöm att det skulle funka så.S sjoelund skrev:
Sen är det givetvis så att en del har "tur" och tjänar på sin försäkring. Men det finns de som har tur och tjänar på lottospelande också. Men ingen vettig person skulle påstå att det är ekonomiskt klokt att satsa sin pengar på Lotto. I snitt gör man förlust, ungefär som med försäkring.
Så med 1,02% genomsnittlig inflation per år får man inte 80% tillbaka efter 14 år utan drygt 60% av det pris du får betala. En hundralapp är trots allt värd 132 kr med samma inflation efter 14 år.D Dilato skrev: