56 294 läst · 119 svar
56k läst
119 svar
Är det inte otroligt oprofessionellt?
Jösses, så där kan man ju inte göra, trava cementsäckar på vardagsrumsmattan... Stå och kapa kakel bland möblerna... Riktigt dåligt hanterat. De möblerna och den elektroniken blir ju aldrig sig själv igen...
En historia jag minns på tal om detta, En fd kollega flyttade till USA för många år sen, först tillfälligt och sen för gott. De hade kvar en lägenhet i Sverige i början som stod tom. Nu kanske jag förvanskar historien lite för det är väldigt länge sen jag fick den berättad för mig, men de hade fått besked att det skulle stamrenoveras och sagt OK till det (inte mycket val och man åker väl inte hem från USA och plockar undan om lägenheten är sparsamt möblerad då man inte bor där, de hade säkert lämnat nycklar till nån som kollade till den ibland killgissar jag på). När de sen var hemma i Sverige (hände väl nån gång om året eller så kan jag tänka mig) och skulle bo i lägenheten upptäckte de att själva renoveringen förvisso gått bra, men eftersom lägenheten stod tom så hade byggjobbarna helt enkelt "flyttat in" och använde lägenheten som fika- och uppehållsplats under renoveringen av hela fastigheten.
En historia jag minns på tal om detta, En fd kollega flyttade till USA för många år sen, först tillfälligt och sen för gott. De hade kvar en lägenhet i Sverige i början som stod tom. Nu kanske jag förvanskar historien lite för det är väldigt länge sen jag fick den berättad för mig, men de hade fått besked att det skulle stamrenoveras och sagt OK till det (inte mycket val och man åker väl inte hem från USA och plockar undan om lägenheten är sparsamt möblerad då man inte bor där, de hade säkert lämnat nycklar till nån som kollade till den ibland killgissar jag på). När de sen var hemma i Sverige (hände väl nån gång om året eller så kan jag tänka mig) och skulle bo i lägenheten upptäckte de att själva renoveringen förvisso gått bra, men eftersom lägenheten stod tom så hade byggjobbarna helt enkelt "flyttat in" och använde lägenheten som fika- och uppehållsplats under renoveringen av hela fastigheten.
Då tycker jag att han ska kräva hyra för användning av lägenheten i kommerisell nivå, dvs inte motsvarande hyra + möbelslitage, utan mer än så kanske... 2-3 gånger den summan.(kommersiell nivå + smuts + flera personer + fan vet vad)J JohanLun skrev:
Fy fan vad arg man blir.
Just det är nog överspelat sen länge, de sålde och bor i USA för gottI ichigo skrev:
Jobbar som rivare.
Det första man gör är att hänga en plast över rummet man ska jobba i, ofta kopplar man även in en så kallad dammfälla som är en fläkt med ett stort filter på som man sedan tömmer då och då. Går det inte att plasta in så hänger man plast över alla möbler som finns i rummen närliggande.
Det första man gör är att hänga en plast över rummet man ska jobba i, ofta kopplar man även in en så kallad dammfälla som är en fläkt med ett stort filter på som man sedan tömmer då och då. Går det inte att plasta in så hänger man plast över alla möbler som finns i rummen närliggande.
Har nu pratat med hyresvärden. Vi hade möte i lägenheten (som är städad nu) och kom överens om en månad fri hyra och händer det något med elektroniken (högtalarna iaf för dem är dyra) få vi kontakta dem direkt. Jag ska även kolla upp att eventuellt sanera dem och fakturera dem sen. Försäkringsbolaget vill avvakta men haft kontakt. Har ju bildbevis och vittnesuppgifter så det räcker. Hyresvärden var på ”vår” sida och tyckte hantverkarna gjort ett väldigt slarvigt jobb. Komiskt nog skulle vi bli ett sorts facit till hur de gör i framtiden med lägenheter som renoveras när boende bor kvar, alltså att de inte står tomma. Kan tycka det är lite underligt att vi verkade vara först?! Men men.. gjort är gjort. Badrummet blev jättebra tycker jag, otroligt fräscht och bra upplagt. Det är ju tragiskt endå att just dessa hantverkare inte hade nåt sunt förnuft eller respekt att det är någons hem.
Låter ju som att din hyresvärd intagit en vettig hållning. Nu vet jag ju inte vad din hyra ligger på, men en hyresfri månad ter sig rent spontant som en bra kompensation.Roco91 skrev:
Har nu pratat med hyresvärden. Vi hade möte i lägenheten (som är städad nu) och kom överens om en månad fri hyra och händer det något med elektroniken (högtalarna iaf för dem är dyra) få vi kontakta dem direkt. Jag ska även kolla upp att eventuellt sanera dem och fakturera dem sen. Försäkringsbolaget vill avvakta men haft kontakt. Har ju bildbevis och vittnesuppgifter så det räcker. Hyresvärden var på ”vår” sida och tyckte hantverkarna gjort ett väldigt slarvigt jobb. Komiskt nog skulle vi bli ett sorts facit till hur de gör i framtiden med lägenheter som renoveras när boende bor kvar, alltså att de inte står tomma. Kan tycka det är lite underligt att vi verkade vara först?! Men men.. gjort är gjort. Badrummet blev jättebra tycker jag, otroligt fräscht och bra upplagt. Det är ju tragiskt endå att just dessa hantverkare inte hade nåt sunt förnuft eller respekt att det är någons hem.
Hej,Roco91 skrev:
En bygg firma anlitad av heimstaden som i sin tur anlitat olika firmor för att utföra jobb, i detta fallet renovering/stambyte av badrummet.
vi har fått damm i vartenda hörn av lägenheten plus all elektronik är helt täckt av damm. Nya soffan är helt täckt även den.
är det inte otroligt oprofessionellt att inte plasta för/avgränsa rummet? Eller iaf informera detta till oss innan så vi hade kunnat göra det själva? Klart jag visste det skulle bli skitigt men trodde ärligt talat att hantverkare av olika slag avskärmar rum som man inte behöver jobba i, eller informerar om ytan de ska använda så vi kan flytta sakerna och plasta över själva.
Kan vi göra nåt åt detta ifall till exempel våra nya högtalare är paj pga av alla betongdamm?
Vi kan inte ens bo i lägenheten. Bott hos morsan i 7 veckor nu då dem tog sönder massa rör de inte skulle ha sönder osv. De sa en månad så den hyran tänker jag är okej men ytterligare nästan 4 veckor till tänker jag inte betala för.
Mvh Robin
Jag råder dig att kontakta Målerifakta som gör besiktningar som gäller i domstol. sen skall du anlita jurisdiskjt biträde (täcks till del av hemförsäkringen) och denne skall sen ställa anspråk på dina skadestånd som verkar bli rätt stora, hyresnedsättning, ersättning för all skada dom åsamkar. Dröj inte. Heoimstaden lär få betala rubbet!! Men sluta inte betala hyran. Fråga juristen hur du skall göra. Är du medlem i hyresgästföreningen kan dom bistå!!
Detta måste ju vara ett skämt.
Är egenföretagare och hade man hanterat material och verktyg på detta sätt i en bostadsrätt/fastighet hade ryktet spridits fort vilken gris man var. Enbart storföretagen som har råd att bete sig på detta sätt. Dom skoter fullständigt i om du som privatkund vill kontakta dom igen för att utföra ett arbete. Det är bra för oss som småföretagare att kunna referera till såna här bilder lite att "man får det man betalar för"
Är egenföretagare och hade man hanterat material och verktyg på detta sätt i en bostadsrätt/fastighet hade ryktet spridits fort vilken gris man var. Enbart storföretagen som har råd att bete sig på detta sätt. Dom skoter fullständigt i om du som privatkund vill kontakta dom igen för att utföra ett arbete. Det är bra för oss som småföretagare att kunna referera till såna här bilder lite att "man får det man betalar för"
Ja jag håller med dig helt. Hyresvärden sa till och med att ja vi bor ju inte i en så stor stad så vi får helt enkelt ta dem som finns (de entreprenörerna har och göra här så här är dem ganska stora). Så jävla illa att bete sig som grisar iallafall i någons hem..
Liknande trådar
-
Hej! Jag varmavatten med vedpanna men det finns automatic temperature för att flytta värmvatten till andra tankar o det fungerade inte?
Värme allmänt -
Varför går det inte att sänka värmen - anslutet till fjärrvärme
Värme allmänt -
Varför rinner inte vattnet undan i handfatet men gör det när jag lyfter ut slangen från avloppsröret?
Vatten & Avlopp -
Hur lång tid tar det att torka ut en platta på vintern
Stenhus -
Vilken gänga är det inte 3/8 eller 1/2 (Värme)
Vatten & Avlopp