18 716 läst · 48 svar
19k läst
48 svar
Är det husbock i veden?
Jag vet inte vilket slags trä det är.Är det bokved? Jag hade samma i min bokved. De ger sig bara på bokved och äter endast under barken. När det är dags att förpuppa sig äter de in en bit i träet. De ger sig bara på bok med bark på och ibland björk. På danska heter det bøgebuk:
https://www.naturbasen.dk/art/5207/boegebuk
Kan du hjälpa mig avgöra det med dessa bilder?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
tall
Och som jag förstod så angriper inte husbock tall, så det är väl inte husbock som kryper runt här?
Jaha så furu kommer från tall.... nu blir jag orolig !!!
Det är inte husbock! 100% säker kan jag inte vara,
Det finns hur många långhorningar som helst och alla trivs på olika ställen. Och de flesta inte i dit hus. Det kan dock vara svårt att artbestämma dom bara med hjälp av larven.
Nu säger jag inte att du ska lägga veden direkt mot väggen eller direkt på trägolvet oavsett om det är husbock eller ej, men du kan lugnt ha veden inomhus några dagar och sen elda upp det
Det finns hur många långhorningar som helst och alla trivs på olika ställen. Och de flesta inte i dit hus. Det kan dock vara svårt att artbestämma dom bara med hjälp av larven.
Nu säger jag inte att du ska lägga veden direkt mot väggen eller direkt på trägolvet oavsett om det är husbock eller ej, men du kan lugnt ha veden inomhus några dagar och sen elda upp det
Tack. Jag hinner inte elda upp allt denna vinter, så det jag är mest orolig för är att det ska ligga bland andra veden nära huset (några meter från huset står vedboden) och att det skulle angripa mitt hus.Det är inte husbock! 100% säker kan jag inte vara,
Jag eldar i övrigt med björkved och blanda lite med tall, björk ligger i huset bredvid kaminen och tallveden tar jag in i en plastlåda med lock.
Redigerat:
Knaprande har man ibland, oftast i gran och haft bl.a. blåhjon (långhorning), gillar ved som ligger på tork.
Ofarlig men lite enerverande.
Ofarlig men lite enerverande.
Ska inleda med att jag definitivt inte är expert. Men, jag tycker definitivt att det ser ut som husbock, framförallt denna bilden (från TS ursprungsinlägg):
som verkar vara angrepp mitt inne i friskt trä. Vad jag vet är det bara husbock som angriper på det viset. Andra skadelarver håller sig nära barken eller angriper fuktskadad ved. Men som sagt, detta ser ut som friskt trä. Sen kan det ju säkert vara så att det är en uppsjö av olika insekter som har angripit vedhögen.
Så jag hade nog varit lite orolig, framförallt för högen med vet som ligger ute och om den inte har blivit uppeldad fram till juni-juli när larverna lämnar sin puppa och skalbaggen svärmar. För det är väl egentligen bara det du behöver vara orolig för, att skalbaggar parar sig och lägger nya ägg i din fasad och konstruktion. Larverna som är där gör väldigt lite skada om de aldrig får chans att förvandlas till skalbaggar innan du eldar upp veden.

som verkar vara angrepp mitt inne i friskt trä. Vad jag vet är det bara husbock som angriper på det viset. Andra skadelarver håller sig nära barken eller angriper fuktskadad ved. Men som sagt, detta ser ut som friskt trä. Sen kan det ju säkert vara så att det är en uppsjö av olika insekter som har angripit vedhögen.
Så jag hade nog varit lite orolig, framförallt för högen med vet som ligger ute och om den inte har blivit uppeldad fram till juni-juli när larverna lämnar sin puppa och skalbaggen svärmar. För det är väl egentligen bara det du behöver vara orolig för, att skalbaggar parar sig och lägger nya ägg i din fasad och konstruktion. Larverna som är där gör väldigt lite skada om de aldrig får chans att förvandlas till skalbaggar innan du eldar upp veden.
Ska inleda med att jag definitivt inte är expert. Men, jag tycker definitivt att det ser ut som husbock, framförallt denna bilden (från TS ursprungsinlägg):
![]()
De bilderna som jag tog är när jag har delat på vedbitar. Alla har angrepp precis under barken med gångarna, och några hål in i veden. När jag kapar veden i flera bitar så syns det att de inte har grävt jätte långa gångar genom veden utan de sitter bara där eller gångarna är lämnat och ingenting finns längre.
Här får du lite mer bilder på en bit som jag delat upp.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Plastlåda kan vara bra, men lock behövs knappast
Medlem
· 2 734 inlägg
Du kan kontakta jourhavande biolog och skicka med några bilder. De är duktiga på identifikationer och brukar svara väldigt snabbt. Det är svårt att identifiera larver, det finns så många som liknar varandra.
https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
Husbock larv
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Husbock

Logga in
Skapa konto
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Husbock
Brännbart är min favorit fraktion att källsortera i. Även metall brinner bara det är hett nog.
Blåhjon. Elda på!