Jag köpte några kubikmeter blandved
Och jag såg att det är lite angrepp på veden.
Det var delvis angrepp på bark, och hål i veden.
Tyckte "det är nog gammal angrepp"
Men nyss så upptäckte jag en vit mask som kom ut från ett hål, i en vedbit som legat inne bredvid kaminen ett tag. Masken var vid liv!
Så jag inspekterat flera bitar och halverad några för att kunna se vad som är inne i veden och då upptäckte jag det ni ser på bilderna.
Nu börja jag bli orolig att det är pågående angrepp som Jag släpper in och kan spridas till mitt hus!?
Och jag såg att det är lite angrepp på veden.
Det var delvis angrepp på bark, och hål i veden.
Tyckte "det är nog gammal angrepp"
Men nyss så upptäckte jag en vit mask som kom ut från ett hål, i en vedbit som legat inne bredvid kaminen ett tag. Masken var vid liv!
Så jag inspekterat flera bitar och halverad några för att kunna se vad som är inne i veden och då upptäckte jag det ni ser på bilderna.
Nu börja jag bli orolig att det är pågående angrepp som Jag släpper in och kan spridas till mitt hus!?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det mesta är ju snustorr. Några bitar är ju sådär fuktig med röta och i dessa hittade jag små mask. Se bilder
I de snustorra bitar är det endast hål i barken och veden, har inte hittat mer stora mask i de torra bitar
I de snustorra bitar är det endast hål i barken och veden, har inte hittat mer stora mask i de torra bitar

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Hade sådana i ved som jag tog in från kylan - 20 C för att värma upp den lite innan brasan, dagen därpå så hör jag ett knäppande, kom från veden, slog ved mot teglet i öppna spisen och ut kom den sorten. Dom töade upp i värmen och började gnaga. Dom kan inte krypa på plan del, utan måste vara i trä, samlade ihop några i ett glas och ställde ut - 15 C , dom blev som polkagrisar , tog in glaset och dom vaknade till liv igen, blev en vände i frysboxen över natten, då var det färdigt med dom, rörde sig inte mer. Bara in med ved och larver i brasan, eller skaka ut så många du kan och ge till fåglarna, namn namn för dom. Lägg dina knubbar på ett ställe som är plant och inte trä, så får du lite knäppmuslik, i övrig ingen fara dom går bara i stockar som ligger ute.
Har vi också i veden.
Hitta så få , det är säkert flera 100 i den högen, skalar du av barken så dom kommer fram och sprider ut veden lite så äter fåglarna upp dom. Du ska veta att det är gammal ved du fått, kanske flera år och legat ute under bar himmel.
Jo, gammal ved är det. Han som sålde det till mig sa det. Har legat under presenning i fem år. Men veden brinner bra, det är ju lugnande
Är det bokved? Jag hade samma i min bokved. De ger sig bara på bokved och äter endast under barken. När det är dags att förpuppa sig äter de in en bit i träet. De ger sig bara på bok med bark på och ibland björk. På danska heter det bøgebuk:
https://www.naturbasen.dk/art/5207/boegebuk
Jag vet inte om det är bok; men jag har endast hittat levande mask i de bitar som har brun barkÄr det bokved? Jag hade samma i min bokved. De ger sig bara på bokved och äter endast under barken. När det är dags att förpuppa sig äter de in en bit i träet. De ger sig bara på bok med bark på och ibland björk. På danska heter det bøgebuk:
Du och alla andra ska veta """ Allt brinner bara det blir varmt ""
Under press då är det säkert några pinnar som är mjögiga med , men brinner dom med.
Husbock angriper bara barrträd gran/fur !
Det finns liknande larver i tallved. det är nog rätt så svårt att artbestämma bara med hjälp av larven.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 459 inlägg
InsidersUnited
Medlem
- Västra Götaland
- Medlem okt 2010
- 2 459 inlägg
- 1 921 gillningar
- 130 bilder och filmer
Jag hade förvarat veden i en plåt/koppar balja om du har det.
Lite OT men jag köpte ett gammalt skåp som stått i en källare. Allt frid och fröjd, sedan flyttade jag skåpet något år senare. Då var det 2 maskhål ner i parketten där en fot till skåpet stått.... Har inte gjort något åt det, väntar med spänning
Lite OT men jag köpte ett gammalt skåp som stått i en källare. Allt frid och fröjd, sedan flyttade jag skåpet något år senare. Då var det 2 maskhål ner i parketten där en fot till skåpet stått.... Har inte gjort något åt det, väntar med spänning
Bokved har mer gråaktig ved, dessutom växer bok framförallt i södra Sverige.
Även jag blev lite orolig när jag hittade larverna i min ved och ringde därför Anticimex. Deras råd var att inte förvara ved inomhus mer än ett par dagar.
Även jag blev lite orolig när jag hittade larverna i min ved och ringde därför Anticimex. Deras råd var att inte förvara ved inomhus mer än ett par dagar.
Husbock lever BARA i barrved, se bifogade länk innan ni "killgissar" 
https://www.anticimex.com/sv-se/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/husbock/
https://www.anticimex.com/sv-se/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/husbock/