6 733 läst · 33 svar
7k läst
33 svar
Är det helt vansinningt att byta takpannor?
Sida 1 av 3
Byggde 2005, och vi valde röda takpannor. Nu vill jag ha svarta för att få lite mer New England stil. Är det helt tokigt att byta takpannor? Jag undrar vad det skulle kosta att byta, och om man kan sälja de man har......
Gör du det själv kostar det runt 55 kr m2,
Lejer du det så blir det en arbetskostnad på 300 per m2 (väldigt ungefärligt), plus container och ställning.
Att sälja gamla betongpannor tvivlar jag på att det är nåt att bry sig i, det tar bara en himla massa tid att bära ner dem och stapla dem..
Lejer du det så blir det en arbetskostnad på 300 per m2 (väldigt ungefärligt), plus container och ställning.
Att sälja gamla betongpannor tvivlar jag på att det är nåt att bry sig i, det tar bara en himla massa tid att bära ner dem och stapla dem..
Det går att måla dem...
Byta pannor är ju i princip gratis. av en takrenovering är ju pannorna billigaste momentet.
Byt om du vill ändra husets stil radikalt. Det gör galen skillnad med olika takfärg.
Det var dyrare i mitt takbyta med container och deponi av de gamla pannorna än vad de nya pannorna kostade....
Byt om du vill ändra husets stil radikalt. Det gör galen skillnad med olika takfärg.
Det var dyrare i mitt takbyta med container och deponi av de gamla pannorna än vad de nya pannorna kostade....
Gratis? Men jobbet då?Hubbe2 skrev:
Helknasigt, tycker jag att byta pannor på ett tak som inte är i behov av renovering.
Estetik är viktigt. Folk i allmänhet betalar en massa pengar för god estetik i andra fall - t.ex. snygga kläder, snygg bil, fräsch trädgård osv - så varför inte om man tycker att det är värt pengarna.
300 kr/m2 ggr 100m2 - 150m2 tak blir 30000 kr - 45000 kr. Det är inte jättemycket pengar i hussammanhang.
300 kr/m2 ggr 100m2 - 150m2 tak blir 30000 kr - 45000 kr. Det är inte jättemycket pengar i hussammanhang.
Helknasigt sett utifrån den stora delen av jordens befolkning som bekymrar sig över om de har mat på bordet idag. Rimligt sett utifrån den för vilken pengar inte är en trång sektor.
Personligen tycker jag det är uppåtväggarna att byta ut så nya pannor enkom för färgens skull. Kapitalförstöring. Miljöförstöring.
Personligen tycker jag det är uppåtväggarna att byta ut så nya pannor enkom för färgens skull. Kapitalförstöring. Miljöförstöring.