Tog mig en ut på en liten inspektionsrunda i krypgrunden till vårt gamla hus. Överlag tyckte jag det såg bra ut, men på två ställen fanns det vad som på avstånd såg ut som fint sågdamm. Men tittar man närmare ser man vad som ser ut som sporer och vid beröring var det lite mjöligt.

Jag vet det är jättesvårt att säga utifrån bilder, men vad tror ni - är det här någon form av vitmögel, eller något annat?

• Krypgrund med träbjälkar som visar vitaktiga avlagringar som kan vara mögelsporer eller sågdamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Något som ser ut som fint sågdamm eller sporer på en träyta i en krypgrund, vilket kan vara tecken på vitmögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det cementbaserade skivor i trossbottnen? I så fall tror jag det är salt, ser ut som kalk/gips som vandrat ur skivorna.

Är skivorna masonit så är det inte salt (om ingen sprejat på saltlösning)

Nån påväxt är det säkert men det är inget att oroa sig över så länge det inte växer okontrollerat. Helt 100% rätt klimat i en grund får man aldrig och lite får man nog acceptera ibland. Håll koll bara så det stannar vid det där. Då håller naturen det där i schack alldeles själv.

• Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.