Byggahus.se
Jag köpte hus förra året, en villa i sten från 1925. Allt VVS är utbytt av en rörmokare, har kostat skjortan. På hans inrådan satte jag även en pump i källaren. Där fanns en gammal brunn, mer ett hål i golvet, där det stod vatten en bit ner, troligen grundvatten. Han har satt i ett plaströr (tror det var makadam och sånt också) och i brunnen finns nu en pump som startar om vattnet stiger. Vi pratade om att den även skulle funka som översvämningsskydd.

Nu har jag fått översvämning i källaren och vattnet rinner så klart inte ner eftersom röret är typ 8 cm över golvnivå. Översvämningen orsakas av att yttertaket håller på att bytas, över hela taket ligger nu presenningar som täcker hängrännorna. Samtidigt har det kommit riktiga skyfall. Allt elände på en gång...

Rörmokaren menar att han inte gjort något fel, vad säger ni? Jag tycker spontant att st känns som en skitdålig lösning med en hög brunn, är nästan arg på mig själv för att jag inte tänkt på det innan. Men jag är i princip aldrig i källaren och har haft lite annat att tänka på.

Och vad säger ni om takläggaren, går det verkligen inte att låta presenningen gå ner i hängrännorna? De menar att det är så här man gör.

• 20191002_205227.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20191002_205219.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En snabb lösning att få bort vattnet är borra några hål i kanten på röret så nära golvet det går. rörmokaren har nog räknat med att vattnet ska komma underifrån vilket är normalt. Att vattnet hamnar på golvet pga yttre förhållanden kan du nog inte skylla på rörmokaren. Då avsikten med pumpen är att sänka nivån under golvet.

H HSP skrev:
En snabb lösning att få bort vattnet är borra några hål i kanten på röret så nära golvet det går. rörmokaren har nog räknat med att vattnet ska komma underifrån vilket är normalt. Att vattnet hamnar på golvet pga yttre förhållanden kan du nog inte skylla på rörmokaren. Då avsikten med pumpen är att sänka nivån under golvet.
Jag tänkte mer på översvämningsskydd, han pratade bland annat om något t ex skulle hända med varmvattenberedaren. Borde inte brunnen oavsett vara lägre?

Jag har borrat ett hål nu. Så nu ska det inte kunna stiga så mycket. Vattnet rinner in genom en ej plomberad ledning i väggen. Som han har kopplat ifrån. Nu har jag tillfälligt ställt ett skohorn (man tager vad man haver) under så nu rinner det ner i brunnen. Får åka och köpa rör i helgen. :-/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.