Byggahus.se

Är det här en ok konstruktion?

1. M
    Medlem · Sliema · 9 inlägg

Maltesen

Medlem
    Ska snart börja med regelverk för yttervägg och funderar över konstruktionen. Ska husets väggar byggas rektangulära, eller kan man "bygga in" den första takstolen i väggen (skiss nedan)?

Fasad

Regelverk, takstol "inbyggd"

Om ovanstående konstruktion är ok, bör jag ha en bärlina precis där taket börjar i form av en stående regel infälld i 145'an?

Om jag vill sätta in fönster, är det en infälld regel som gäller då också, eller räcker denna variant?

Tack på förhand för all input!

Redigerat 6 sep 2017 16:18
  2. Bästa svaret

J
    Medlem · Blekinge · 9 732 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det går bra att bygga in första takstolen i väggen.
    Denna fråga förstår jag inte. En bärlina (betyder primärbalk) är alltid liggande.
    Takstolarnas avslutning brukar man göra ungefär som jag antytt med rött på denna bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Takstol.png

Om en takstol hamnar på den avväxlade korta regeln bör du ha en regel på högkant också.

3. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 022 inlägg

Finndjävel

Medlem
  4. N
    Medlem · Örebro · 1 510 inlägg

Nils82

Medlem
    Vad är anledningen till att ni vill utforma gavelvägg/spets på det viset?

5. M
    Medlem · Sliema · 9 inlägg

Maltesen

Medlem
    Tack för svar, det va ungefär så jag tänkt. Ändarna på takstolen va grovt ritade, gillar din variant!

Inte säker på att jag förstår, du menar varför vi bygger enligt nedan? Kändes som enklaste/bästa lösningen. Men det här är första gången jag ritar och bygger regelverk. Tanken är att bygga två väggar åt gången på grunden, och sen resa dem och förankra i varandra.

Om du har ett bättre förslag är jag idel öra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.