Hej!

Vi håller på och bygger en hundgård utanför ett isolerat kallgarage från -92 (kommer installera värmepump) och har därför gjort ett hål i garageväggen för att installera en hundlucka. Vi blev lite oroade när vi såg att materialet bakom spånskivan är någon sorts svart papp. Är det här verkligen en ångspärr? Kan någon identifiera det här materialet?

Rätta mig om jag har fel, men enligt bilden så ska det då vara, utifrån och in: panel, vindpapp, glasull, okänt material, och spånskiva. Är det här en korrekt konstruktion? Om inte, vad behöver vi då göra?
Öppning i en vägg visar lager av gula glassullsisolering med trasig spånskivebit och svart material bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggsektion med svart material som verkar vara en ångspärr bakom en vit spånskiva i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för hjälpen!

Det är inte bara vindpapp då?
Ångspärren bör sitta så långt in i byggnaden som möjligt.

... och efter ha läst inlägget igen, står det ju att vindpapp finns där och att detta sitter mot insidan. Så ja, det bör ju vara ångspärren då.

Måste en ångspärr vara gjord av plast eller kan det här svarta vara en annan typ av ångspärr? Jag funderar på om det är en ångbroms, men borde inte isoleringen vara av cellulosa då? Jag är förvirrad :D

Ryffie Ryffie skrev:
Måste en ångspärr vara gjord av plast eller kan det här svarta vara en annan typ av ångspärr?
Jag tänker att pappen kanske är behandlad med tjära eller något liknande. Men nu är jag inte alls kunnig inom området, så lite inte på mig för mycket.

C Choom skrev:
Jag tänker att pappen kanske är behandlad med tjära eller något liknande. Men nu är jag inte alls kunnig inom området, så lite inte på mig för mycket.
Inte jag heller, så jag uppskattar all sorts input :)

Vindpapp brukar vara impregnerat i bitumen, luktar den något?

A Sorku skrev:
Vindpapp brukar vara impregnerat i bitumen, luktar den något?
Jag har luktat på båda pappen och de luktar inget speciellt.

Ryffie Ryffie skrev:
Jag har luktat på båda pappen och de luktar inget speciellt.
Ok, oavsett vad det är för papp så är det ingen termoplast så ni har ingen ångspärr/ångbroms. Man använder inte ångspärr på byggnader som är kallställda, ni behöver inte vara oroade :)

BigR
Yes, googla AC350 förhydningspapp om du vill veta mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.