Byggahus.se

Är det fel på badrummet?

1. A
    Medlem Nivå 7
    Vi byggde nytt hus förra året och skall snart ha min två årsbesiktning. Jag har upptäckt ett problem i badrummet.

Jag har kakel/klinker samt golvvärme i badrummet. Jag märkte problem med att plattorna i duschen längst in mot väggen har börjat svikta lite och när man står på dem så sipprar det upp vatten mellan fogarna och iom att plattorna sviktar har fogarna börjat vittra sönder lite.

Jag använde mig då utav ett riktigt fuktmätarinstument och kom då fram till att det är ca 21 ggr högre fukthalt längs med vägg-golv skarven och närmre brunnen är det ca 14 ggr högre fukthalt. (Nollställd först mot ett ställe där det är "normal" fukthalt på en vanlig gipsvägg)

Ni som kan detta, är det verkligen korrekt? Det känns som att fallet vid väggen är för dåligt så vattnet stannar längs med väggen och blir stående där!

Hur tycker ni jag skall agera mot husföretaget? Det är väl deras ansvar att bevisa att allting är helt OK? den 23 december har det gått två år och jag måste agera innan dess!

Tack på förhand

2. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Vad menar du med att plattorna sviktar. Är det en platta som "vippar" altså den ligger löst och inte plant? ....eller menar du faktiskt sviktar?? Känns som två helt olika saker.

3. A
    Medlem Nivå 7
    Med svikta menar jag att det gungar, man känner att den sjunker ner lite grand, sviktar helt enkelt :) det är mjukt undertill på något sätt.

4. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Sviktar golvet under plattorna är det något som är fel och det finns risk för att en fuktskada redan inträffat.
    Begär en kontroll av husföretaget.
    Är det i ett träbjälklag?

5. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Hmm det var ju skumt. Är det som jesca_j säger så är det illa.
    Jag kan inte riktigt förstå hur det annars skulle svikta.
    om inte:
    -de har använd silikon istället för fix
    -de råkade limma badrumsmatta först och senare upptäckte att det var klinker ni skulle ha
    -de jämnade ut en grop i flytspacklet med tätskikt.

6. J
    Medlem Nivå 15
    Det låter som att plattan har släppt från fixet, och ligger löst och skvalpar i vattnet under plattan. Sannolikt beror detta på att fukt har trängt ner i underlaget och att det svällt. Jag gissar otätt tätskikt. Bakfall orsakar inte sådana här problem i sig.

7. A
    Medlem Nivå 7
    Vem är det som har bevisbördan vid garantibesiktningen? Jag kan bara visa vad som händer! Är hustillverkaren tvungen att ta ut en besiktningsman för att överbevisa mig? Jag vill inte åka på några extrakostnader. Vad hade ni andra gjort?

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Ett sätt att få ett skapligt expertutlåtande är att du anmäler det till ditt förskringsbolag. De besiktigar.

9. T
    Medlem Nivå 5
    Prova att knacka på plattorna med en skaft på en skruvmejsel. Det ska höras stumt när man knackar på plattorna, låter det annorlunda så har plattorna förmodligen släppt. Vad var det för bjälklag under, låter som det har gett vika när det sviktar så.