Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Är det fel när två-polig brytare bara används enpolig

1. T
    Medlem · 121 inlägg

tophee

Medlem
    Vi har tre utomhusbelysningar samt tre utomhusuttag som vi sätter på eller stänger av via två poliga brytare (alltså sex två-poliga brytare). Som jag förstår det så använder man två-poliga brytare för sådana utomhusgrejer för att undvika att jordfelsbrytaren slår ut vid fel på utsidan (t.ex. vid vattenintrång som jordar nollan). Man kan i så fall koppla bort den felaktiga ledaren med brytaren och resten av husets kretsar fungerar igen.

Men nu ser jag att samtliga våra sex två-poliga brytare har bara fasen inkopplade. Nollan ligger oanvänd i dosan. Ser jag rätt att detta är alltså helt fel/ fusk? Men hur allvarligt fel är det i så fall?

Jag är bara nyfiken på en professionell bedömning. Huset byggdes för 10 år sedan så jag kan nog inte kräva någon åtgärd från installatören, men vill ändå förstå om det kanske ändå är okej att göra så.

När det gäller åtgärd, så hadde jag nog kopplat in nollan, helt enkelt, men grejen är att det finns ingen nolla från apparatdosan till lampan/kopplingsdosan.

Det är alltså bara tändtråden som man drog hela vägen och jag gissar att det var så det blev som det blev: killen som drog ledningarna missade detta och så kom nästa killen som skulle sätta i två-poliga brytare i dessa dosor men kunde inte koppla nollan då den saknades och så kunde han välja att göra uppror och se till att första killen drog neutralen i rör där "dragsnöret" redan var borta, eller så kunde han hålla tyst och koppla in det som fanns och som med stor sannolikhet skulle fungera utan problem i många år...

Kan det vara en förklaring?

2. J
    Husägare · 3 028 inlägg

Johan456

Husägare
    De flesta utomhusuttag som sitter på hus är direktmatade. Att det är gjort som det är gjort är helt ok, men brytning av nollan har sina fördelar som du nämner.

• Laddar…
  3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 325 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Din förklaring är rimlig. Tvåpolig brytning kräver ju en enskild ledning till varje grupp av förbrukare, L, N, PE. Missen begicks nog där, i planeringsstadiet.

• Laddar…
  4. Bästa svaret

prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 242 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Tvåpoliga brukar vara märkta vad som är till och från, väldigt bra när man inte ser om lampan är på eller av.
    Att då bara använda den ena polen är ju ingen konstighet.
    Jag håller på att valet var brytare med eller utan märkning, inte en eller tvåpolig.

Protte

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 121 inlägg

tophee

Medlem
    Bra poäng. Det vill jag gärna tro på. Jag hade önskat att det var planerat med tvåpolig brytare men förmodligen var så inte fallet och elektrikerna har gjort helt rätt.

6. Dheri
    Husägare · Värmland · 988 inlägg

Dheri

Husägare
    Så har jag här hemma, jag reflekterade inte ens över att det kunde vara en tvåpolig brytare när jag beställde. Det viktiga för mig var trycket på vippan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.