52 477 läst · 151 svar
52k läst
151 svar
Är det farligt att jorda sig själv
Man bör som lekman undvika att pilla i kontakter över svagström. När jag vid ett par tillfällen har slipat tapetskarvar i rum och sedan dammsugit golvet, så har jag laddats ordentligt. Friktionen i röret tycks vara i klass med ett kattskin som gnids mot en glasstav som ni kanske kommer ihåg från skolan. Mitt hår stod ut och när jag närmade mig något ledande föremål så sträckte armhåren mot detta. Fick ett par rejäla stötar. Vill minnas att jag hade ett par kraftigare röda arbetshandskar av gummi och det hjälpte bra. Enkelt och smidigt. Hur länge dammsugaren har kvar laddningen vet jag inte, men den torde avta ganska snabbt.
Inga problem med att jorda över kontakten. Inom sprängämnesindustrin måste man vid vissa arbeten jorda sig. Då använder man ett ledande armband med en ansluten enkelledare. Andra änden ansluts till arbetsbordets metallram. ramen är sedan jordad på motsvarande sätt.M minimunk skrev:När jag dammsuger i källaren med foppatofflorna på så blir jag väldigt uppladdad. Jag gissar att dammsugarens borst mot betonggolvet skapar en statisk laddning, och eftersom jag med mina foppatofflor är isolerad så blir jag uppladdad.
Jag ogillar den känslan, och våndas över den kommande stöten som jag vet väntar så fort jag rör något annat som är ledande.
Min lösning på det hela har varit att ta en lång koppartråd (1,5mm FK i det här fallet) där jag tvinnar ena änden runt jord-flärparna som sticker ut i ett eluttag, och andra änden på koppartråden håller jag mellan min hand och dammsugarens metallrör. Jag tycker det fungerar bra, men jag oroar mig över en sak:
Kan det här vara farligt? Om det sker ett elfel i någon jordad produkt i hemmet samtidigt - Kan jag då få en stöt eftersom jag är kopplad till jorden?
Jag hade en period i en lägenhet då jag fick kraftiga stötar, man såg faktiskt blixten och det gjorde ont. Jag löste det genom att ladda ur med foten mot ex diskbänken- det gör inte ont i foten. Verkar lättare än att dammsuga med koppartråd!M minimunk skrev:När jag dammsuger i källaren med foppatofflorna på så blir jag väldigt uppladdad. Jag gissar att dammsugarens borst mot betonggolvet skapar en statisk laddning, och eftersom jag med mina foppatofflor är isolerad så blir jag uppladdad.
Jag ogillar den känslan, och våndas över den kommande stöten som jag vet väntar så fort jag rör något annat som är ledande.
Min lösning på det hela har varit att ta en lång koppartråd (1,5mm FK i det här fallet) där jag tvinnar ena änden runt jord-flärparna som sticker ut i ett eluttag, och andra änden på koppartråden håller jag mellan min hand och dammsugarens metallrör. Jag tycker det fungerar bra, men jag oroar mig över en sak:
Kan det här vara farligt? Om det sker ett elfel i någon jordad produkt i hemmet samtidigt - Kan jag då få en stöt eftersom jag är kopplad till jorden?
aha du menar foliehattP Peken skrev:Kommer ihåg fysikläraren som förde sin laddade ebonitstav mot en balanserad snurra av ståltråd där de vassa ändarna var vinklade. Då blev fältändringen så stor i spetsen att elektronerna sprutade ut där och gjorde att snurran började rotera. Spetsurladdning hette det nog.
Är det inte kanske smidigast lösningen att linda lite aluminiumfolie, som man tryckt ett antal knappnålar genom, runt huvudet? (Spetsarna utåt naturligtvis, såvida man inte gjort nåt dumt och inte hittar tagelskjortan)
Detta är inget skämt även om det kanske låter så....
Testa att skölja händerna under vatten ett kort tag efteråt.
Vattenkranen är ju jordad men eftersom vatten har större resistans än järn så sker urladdningen långsammare och du slipper förmodligen stöten.
Testa att skölja händerna under vatten ett kort tag efteråt.
Vattenkranen är ju jordad men eftersom vatten har större resistans än järn så sker urladdningen långsammare och du slipper förmodligen stöten.
Jag har samma erfarenhet men har bara upplevt det med vanlig damsugare och inte med bygg/grovdamsugare. Den sistnämnda kanske har ledande slang och rör som är ledande och får bort den statiska elektriciteten. För mig blir det tydligt att om det är lite partiklar som sugs upp då blir det mindre laddning och det motsatta om det är mycket grus och annat
Mieles dammsugare har en metalltråd på röret så att man blir "urladdad". Funkar bra! Min andra dammsugare smäller det bra om!M minimunk skrev:När jag dammsuger i källaren med foppatofflorna på så blir jag väldigt uppladdad. Jag gissar att dammsugarens borst mot betonggolvet skapar en statisk laddning, och eftersom jag med mina foppatofflor är isolerad så blir jag uppladdad.
Föreslår att du gör som man gör i vissa explosiva miljöer skaffar dig självhäftande metalltejp från ex-vis Biltema (OBS! Inte silvertape) och klistrar från tofflans häl till tofflans undersida. Räcker med att göra det på en toffla. Med det blir du jordad utan att ha sladd liggandes och stöka till det för dig.M minimunk skrev:När jag dammsuger i källaren med foppatofflorna på så blir jag väldigt uppladdad. Jag gissar att dammsugarens borst mot betonggolvet skapar en statisk laddning, och eftersom jag med mina foppatofflor är isolerad så blir jag uppladdad.
Om du nu nödvändigtvis ska laborera med ström och eluttag så vore det väl smidigare att ta jorden inifrån dammsugaren och koppla den till dammsugarens metallhölje för att skapa jordkontinuitet. Se sedan till att du har eluttaget ligger på en jordfelsbrytare så inte hela damsugaren blir strömförande om nåt går snett.M minimunk skrev:
Nja, foppatofflorna isolerar dig från jord så att laddningen kan behållas. Laddningen byggs däremot upp av strömmande luft (egentligen partiklarna i den) genom dammsugarslangen av plast. Kombinationen blir att du blir laddad. Det finns dammsugare (min Hilti som jag ärvde av en hantverkare t.ex.) som har antistatiska slangar men konsumentprodukter kan bli duktigt laddade. Som andra sagt vill laddningen i slangen ta vägen någonstans om tillfälle bjuds och den kommer att laddas ur långsamt genom luften och via materialet i dammsugaren. Erbjuds en bättre väg så kan en del av laddningen "rinna över" till t.ex. en människokropp. Den laddningen kan sedan antingen avledas successivt eller plötsligt till t.ex. en diskbänk, men även till andra föremål. Att jorda dammsugarröret är nog den bästa metoden, både ur personskyddsperspektiv och ur praktisk synvinkel.K Pinglan84 skrev:
En person som rör en elektrisk apparat och ger en stöt p.g.a. statisk uppladdning kan förstöra apparaten, men det är ovanligt. Om man däremot hanterar ett USB-minne eller annan mer eller mindre oskyddad elektronik (datorminnen, hårddiskar mm) behövs inte ens en stöt som känns alls för att skada elektroniken.
Om man vet att man är "laddad" kan man se till att urladda sig genom en tröja mot ett element eller en diskbänk. Förutom skyddet av tröjan så känns det inte lika mycket i armen som i fingrarna.