Byggahus.se

Är det farligt att ha 3x16A istället för 3x10A?

1. V
    Medlem · Västerbotten · 177 inlägg

vanhaniemi

Medlem
    Elektrikern kopplade in bastuagregatet idag, enligt manualen för Harvia P70 (6,8kW) så ska det vara 3x10A för 400V men det sitter 3x16A.
    Säkringarna är monterade av samma elektriker vid nybyggnationer av huset och jag hade inte specifikation på säkringarna förutom "3 fas uttag badrum till bastuaggregat"
    Elektrikern konstaterade idag att det räcker med 3x10A men gjorde ingen sak av det hela. Frågan är om det är farligt att ha för stora säkringarna och om jag bör byta till 3x10A?
    Och borde inte elektrikern bytt dessa för en korrekt inkoppling?
    Med vänlig hälsning

2. Polacoloco
    Husägare · Skåne · 212 inlägg

Polacoloco

Husägare
    Om kabeln fram är rätt dimensionerad vilket den bör vara 5G2,5 så bör det inte vara några problem. Skulle det bli kortis så lär ju JFB och säkringen ta det i vilket fall som helst. Kan ju va bra om du I framtiden vill ha ett större aggregat:rofl:

3. V
    Medlem · Västerbotten · 177 inlägg

vanhaniemi

Medlem
    Mellan kopplingsdosa i bastun och aggregatet är det 5G1,5 H07RN-F som är standard gummikabel. Men fram till dosan kanske det är 5G2,5

4. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 036 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Ett 6,8 kW aggregat är tillräckligt dimensionerat internt att det tål/orkar lösa 16A vid en ev kortis.

• Laddar…
  5. Polacoloco
    Husägare · Skåne · 212 inlägg

Polacoloco

Husägare
    Jag hade inte oroat mig.

Nu är det väl ungefär som att man har en 10A grupp med 1,5kvmm ledare fram till uttaget men bara kopplat in en ikealampa trådad med 0,75kvmm hehe

• Laddar…
  6. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    I det här fallet utgör inte anslutningskabeln på 1,5 mm2 något problem eftersom lasten är känd. Den ligger på c.a.10 a.

Det är snarare en fördel att ha 13 a eller 16 a säkringar i detta fall istället för att köra säkringen på "gränsen". Detta under förutsättning att utlösningsvillkor är uppfyllt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.