Byggahus.se

Är det ett trådlyft?

1. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    För en tid sedan la vi "Liknande ämnen" längst ner under varje tråd, för att läsaren ska hitta mer vad som skrivits i samma ämne.

En följd av det som jag har märkt är att många då faktiskt läser vidare, fast då kan ju den här tråden ha några år på nacken. När man sedan svarar så reagerar andra medlemmar och hojtar "trådlyft!".

Jag tycker personligen inte att informationen i en tråd är värdelös för att den har några år på nacken. Diskussionen har bara dött ut, förmodligen pga att det hela tiden kommer nya intressanta trådar man hellre läser. Om någon då har sett tråden via "Liknande ämnen" och också har en kommentar man vill tillägga i tråden, så tycker jag att det är ok. Det är ofta bra att ämnet lyfts igen och fylls på med värdefull information.

Ett problem i sammanhanget är att tidigare så har det mest varit "smygreklamare" som har lyft gamla trådar för att tipsa om sin vara eller tjänst. Men nu har det alltså blivit än vanligare att det är goda trådlyft. Något att tänka på!

Säg gärna vad du tycker om det här.

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Ibland kan det ju va om nån frågar var man köper en 3m lång bräda 2006 så svarar nån åtta år senare utan att fatta att tråden är stendöd sen länge då blir det ju lite knasigt.

3. roland53
    Medlem Nivå 13
    Ja, likaså när det gäller priser, dessa blir ju snabbt inaktuella.

Sådana uppenbart inaktuella trådar borde vara låsta men läsbara, men det blir möjligtvis en svår balansgång när den är inaktuell och ett stort jobb att administrera.

4. J
    Medlem Nivå 8
    Jag håller med men det finns tillfällen då en tråd kanske bör stängas.
    Det är inte helt ovanligt att en tråd tar vissa sidospår och flera sidor i diskussionen handlar om något helt annat är ursprungsfrågan. Det är sällan jag orkar fortsätta att läsa och om en sådan tråd skulle lyftas med relevant information skulle iaf jag missa det...

5. M
    Anonym
    Jag vill minnas att det tidigare var så att det stod datum efter varje tråd som listades som "liknande ämnen". Detta kolla de jag för att avgöra hur aktuell information som fanns i respektive tråd och därmed vilken jag var mest inttresserad av att läsa.

Datumen försvann för en tid sedan och jag upplever mig efter detta mindre intresserad att ens kolla dessa trådar. Varför vet jag inte riktigt, men jag saknar att se "senaste inlägg" -datum där.

6. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Det finns forum som visar en lite "varning" om tråden är gammal. Varningen påverkar inte möjligheten att skriva men ger en tankeställare.

7. hahalj
    Medlem Nivå 13
    En stor tumme upp för "Liknande ämnen"! (y)
    Instämmer dock med Nimajneb's kommentar, nån sorts signal om att tråden man tittar på är "gammal" vore bra. Men det gäller ju generellt, inte bara de som dyker upp under "Liknande ämnen".

8. V
    Medlem · Nivå 9
    Jag tycker funktionen är riktigt bra, det ger en möjlighet att snabbt hitta intressant information ang en frågeställning, jag har själv hittat mycket matnyttigt med hjälp av den funktionen.

Det som borde införas som "artighetsregel" i forat är att en TS skall avsluta ämnen, summera ett resultat, det saknas många ggr, TS hämtar info från oss kloka BH:medlemmar men återger ej resultatet av nyttan. Lite OT men det är något som jag flera ggr har saknat i trådar är just avslutet/resultatet/utfallet :) Något för regelsidan?

9. T
    Medlem Nivå 13
    Ja, antagligen hjälper det inte trådstartaren längre, men det kan ju mycket väl hjälpa någon framtida läsare som om någon månad hittar tråden via google när han/hon också är i behov av en 3m lång bräda.

Jag tycker väldigt sällan det är något problem att någon svarar i en gammal tråd.

10. T
    Medlem Nivå 13
    Att någon ytterligare efter det sen skriker "trådlyft", som i "Ser du inte att du svarar i en tråd som är ett helt år gammal, idiot!", tycker jag bara är tråkigt. Det tillför ingenting förutom lite tråkig stämning till tråden!

11. V
    Medlem · Nivå 9
    hehe fast lite roligt är det när man ser nån svara på tex en bygglovsfråga som är 8 år gammal och troligen helt överspelad, en liten pik får man då tåla, eller? (givetvis inget otervligt, men det finns redan i reglerna, tror jag)

12. T
    Medlem Nivå 13
    Visst kan en liten pik tillföra lite humor till tåden :) Men det är en svår balansgång det där med pikar. Och på nätet är det ännu svårare.

Om man förutom tådlyftspiken också skriver något som faktiskt tillför tråden något tycker jag inte det är ett lika stort problem :)

13. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Det håller jag med om, att berätta hur det gick hör till god hyfs och är schysst mot de som har engagerat sig och hjälpt till. Kanske det går att införa något skript som påminner om det när en tråd man startat är 1,2, och 3 år gammal?

14. hahalj
    Medlem Nivå 13
    Vem eller vad ska avgöra när en tråd är avslutad? Undrar bara. Ska TS alltid vara tvungen att göra sista inlägget i en tråd? Eller ska forum-admin jaga gamla TS på ett svar innan man låser tråden?

Jag tror det skulle vara svårt att få till en fungerande metod för detta. Håller med om att det hör till god hyfs att svara och tacka de som hjälpt till, men det är väl ungefär som att hålla upp dörren för någon det tillhör gott uppförande, men vad gör du om personen framför dig inte gör det?

15. ullberg
    Verktygstokig · Nivå 15
    Det här tycker jag vore bra, inte stopp utan bara varning. Då kommer vi nog bli av med de inlägg som leder till "trådlyftsrop" (alla inser nog att man inte är intresserad av var man kan köpa sin bräda X år senare) och om man bara vill klargöra något för ev. andra läsare kommer man fortfarande att göra inlägget (möjligtvis med tillägget "jag vet att det är en gammal tråd, men..."

Liknanade ämnen-funktionen som sådan tycker jag är bra, iof. sällan jag använder den om jag inte bara slösurfar. Den kunde dock trimmas lite, om man är inne på en tråd som ex. heter "tips om ..." så blir det väldigt spridda skurar i förslagen, för den har sannolikt triggat på ordet "tips", sådana ord (finns många) borde sållas bort i algoritmen.

/U