Byggahus.se

Är det ett rimligt timpris? låter väldigt dyrt

1. P
    Medlem · skåne · 47 inlägg

patrik-k

Medlem
    Nu har jag haft tre olika firmor hemma för att få in offerter på att byta ut 3 fönster som är 8x16 var. taken är att ersätta dem med tre stycken 8x21 fönster ( fönstren ska gå ner till golvet/plattan). ingreppet ner är inte direkt något stort det är bara en träram som ska tas bort. jag frågade även om hur lång tid det tar och fick svaret att det gör de under dagen.

så till rimlighets frågan: arbetskostnaden gick på 19'000-25'000 kr för dessa fönstren. låt säga att de är 2 snickare och en plåtslagare för att lösa uppgiften ( två snickare för att kunna lyfta på plats fönstren). låt säga att snickarna jobbar 8h för att lösa uppgiften och plåtslagaren 4h det skulle blir 20h och så räknar vi på att det kostar 20'000 för att göra det hela lite lättare det blir 1000kr/h väldigt låg räknat.

jag kan ju påpeka att grannen bytande alla fönster (15st) på sitt hus som är exakt som vårt och fönsterbytet tog en dag (8h) för 3 killar.

så min reflektion ska inte priserna /h ligga mellan 650-800kr/h för mig verkar det som hela branschen passar på att höja arbetskostnaden när de införde avdragen. visst ni ska man inte hänga upp sig på vad saker och ting kostar / timme när man be om totalentreprenad för ett arbete dock så bad jag alla att spec:a hur kostnaderna var fördelade.

Vad är era tankar och erfarenheter?

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 649 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Saftigt pris, hitta någon annan, gärna på timme.

3. peternicklas
    Bannad · halland · 4 469 inlägg

peternicklas

Bannad
    Är det bara att ta bort reglar där de nya fönstren ska sitta så borde de göra det för dagen. Sedan ska det kanske foder, plåtslagare mm. Plåtslagare hos oss kostar runt 400:-, snickare vet jag inte då jag gör allt sådant själv. Men över dagen borde de klara det. 2 - 3 dagars arbete, runt 15 - 20 timmar * 500:- så runt 10 - 12 000:- borde de landa på. Hoppas att du har beställt säkerhetsglas till dina fönster, lag på det fr.o.m. 20070101.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.