Byggahus.se
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ja, har de godkänt det så är det nog bara att köra på! Ska man vara petig så borde dock frånluftsventilen justeras in så att det blir rätt flöde.
Justeras på vilket sätt, menar du?

BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver alltså ett sånt här ventilationsdon över hålet till föreningens ventilationsrör: [länk]
Om det inte är rätt injusterat så kommer det att upptäckas på OVK och du blir då skyldig att åtgärda det
Tack! När du säger "injusteras", vad menar du då?

L lordi skrev:
Ha inte för stora förhoppningar på att det kommer att bli bättre med kolfilterfläkt.
varför inte? är inte kolfilterfläktarna bättre på att få bort os när det verkligen ryker om stekpannan och/eller kastrullen jämför med fläktar där man endast har ett spjäll som man öppnar/stänger (dvs ingen ökad hastighet)?

Fotografen Fotografen skrev:
Varför vill du ha en kolfilterfläkt?
Kolfiltret tar bort en del av lukten men stekröken, ånga, flott och os stannar kvar i köket och vispas runt runt runt av fläkten. Ingen större skillnad mot att vara utan fläkt. Det framgår inte om det är en köksfläkt innehållande en egen fläktmotor eller en "alliance fläkt" med centralfläkt men även det sistnämnda är långt bättre än kolfilter.
Det är en fläkt där man öppnar/stänger spjället. Eftersom det är självdrag i lägenheten så får jag inte ha någon fläktmotor som trycker in mer luft i imkanalen än självdraget klarar av.

Är det inte så att flott och os fastnar i fettfiltret i en kolfilterfläkt förresten? Dvs istället för att visas runt i köket av fläkten?

Hep Hep skrev:
Jag hade en modern och dyr kolfilterfläkt i förra köket. Aldrig mer om det går att undvika. Inte alls lika effektiv som evakuering vad gäller os och fett [...].
Vilken typ av fläkt jämför du med då? Lägenheten har idag en fläkt som inte går att höja hastigheten på utan det är ett spjäll som man öppnar stänger så att självdraget får göra sitt.

Det är inte självdrag om det finns en central fläkt till kanalen, det är mekanisk ventilation.
Draget i kanalen ökar du genom att öka tilluften, öppna ventiler fullt eller ställa ett fönster på glänt.
Kanalen är bättre än alla kolfiterfläktar i värden.

BirgitS
E enriktignovis skrev:
Tack! När du säger "injusteras", vad menar du då?
Ett sånt ventilationsdon gäller endast om det finns en fläkt av något slag på vinden då ska ventilationsdonet justeras in för rätt storlek på luftflödet. Jag kommer inte ihåg vad det är men det är t.ex. 20 l/s.

Om det verkligen är självdrag går det väl bra att fortsätta använda det spjäll du redan har, fast på en ny plats. Kolla med styrelsen/förvaltaren om hur de vill att det ska vara. Det är föreningen som är ansvarig för fastighetens ventilation så man måste få godkänt vid ändringar som rör ventilationen.

Isakare Isakare skrev:
Det är inte självdrag om det finns en central fläkt till kanalen, det är mekanisk ventilation.
Draget i kanalen ökar du genom att öka tilluften, öppna ventiler fullt eller ställa ett fönster på glänt.
Kanalen är bättre än alla kolfiterfläktar i värden.
ok. Jag har ju inte riktig fläkt utan fläkten jag har kan man bara öppna/stänga spjället på så att luften dras in den vägen eller ej, som jag förstått det.

BirgitS BirgitS skrev:
Om det verkligen är självdrag går det väl bra att fortsätta använda det spjäll du redan har, fast på en ny plats. Kolla med styrelsen/förvaltaren om hur de vill att det ska vara.
tack! Jag tänker att röret som går från min öppna/stänga-spjället-fläkt kan tas bort och sedan så har man kvar ventilationsöppningen i väggen (likt det är inne på toaletten tex)

E enriktignovis skrev:
ok. Jag har ju inte riktig fläkt utan fläkten jag har kan man bara öppna/stänga spjället på så att luften dras in den vägen eller ej, som jag förstått det.
Jag förstår vad du har. Men jag gissar att det sitter en central fläkt på husets tak.
Så köp en spiskåpa med spjäll som du har idag och koppla till kanalen, för även om draget i kanalen inte är i klass med en "Normal" köksfläkt på full fart, är den bättre än alla kolfilterfläktar.
Kolfilter är en nödlösning när det inte finns några kanaler.
Och som tidigare sagt, ska du få ut nån luft, måste samma mängd luft in, du får mer drag i kanalen genom att öka tilluften.

Isakare Isakare skrev:
Så köp en spiskåpa med spjäll som du har idag och koppla till kanalen, för även om draget i kanalen inte är i klass med en "Normal" köksfläkt på full fart, är den bättre än alla kolfilterfläktar.
ok jag förstår. Vad gör kolfilterfläkten så mycket sämre än att köra en kåpa som inte riktigt drar in all oss jag brukar få (jag har inte möjlighet att öppna fönstret hela tiden under vintern för att öka luftflödet tex) ?

BirgitS
Du måste kolla med styrelsen vad du kan ha för något och om du har kolfilterfläkt vad det ska sitta i öppningen till ventilationen. Det känns som vi håller på och gissar hur ventilationen fungerar i huset.

• Gilla
enriktignovis
  • Laddar…
Tänk även på att själva kolfiltret behöver bytas 1 - 4 (6) gånger per år.
Kolfiltret förbrukas.

Ryck i knoppen ovanför fläkten om den kanske bara täcker fästet för röret på fläkten.

Liten info om kolfilter om vi nu pratar om att det ska fungera.
För att aktivtkol skall kunna ta bort dofter behöver det rätt kontakttid med luften.
I bilagan jag bifogar ser ni hur stora filter det faktiskt behöver vara för att det rent teoretiskt ska fungera. Den största patronen räcker till ca 55l/s. En del apkassa köksfläktar med en osuppfångning som ett järnspett behöver ca 4 patroner av den största modellen. Hur länge de håller? Hur mycket mat lagar du?
Men för att det ska bli bra ca 2-3 ggr per år då de bara kör rent matos.
Varje patron kostar runt 700 spänn.
Fundera gärna på var ni ska få rum med filterhållaren som ligger i länken under och hur den ska monteras i köksskåpet.

https://www.resema.se/dokument/filarkiv-sv/produktblad/kol-och-kemfilter/44-kolfilterpatron.html

https://shop.abcvent.se/abc-kfsp

BirgitS
Vadå kolfilterhållare och patroner?
Kolfilterfläktar har förstås en inbyggd hållare för kolfilter och i fläkten vi har nu är det som en sorts matta som är fastspänd direkt på fettfiltret typ
PSGBAP170PW0066B.jpg
https://shop.electrolux.se/matlagning/koksflaktar/filter/kolfilter-till-koksflakt/p/4055090395
Vårt kör man i diskmaskinen ihop med fettfiltret med några månaders mellanrum och då behöver man bara byta ut det med ung. 3 års mellanrum och då kostar det typ 500 kr.

Jag bara skrev och förklarade vad som behövs för att det verkligen ska funka.
Läs gärna in dig på kontakttider och kolfilter som jag skrev om.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tänk även på att själva kolfiltret behöver bytas 1 - 4 (6) gånger per år.
Kolfiltret förbrukas.
På IKEA och Elgiganten så säger de att det räcker med att rengöra kolfiltret själv några gånger per år så ska det räcka med a tt byat ut det en gång var 2-3 år?

Det känns ju tryggt att en försäljare på ikea och elgiganten är så inlästa på kolfilter och aktivt kol.
Jag gissar lite här nu och med en nypa sarkasm att de kan säga saker de inte har koll på för att sälja grejer.
Men om du läser i tråden ovanför så måste det väl ändå finnas något i att folk råder dig till att avstå.

• Gilla
exerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.