Byggahus.se

Är det ett fläktrör gömd bakom denna vägg?

1. E
    Medlem · 69 inlägg
    Hejsan!

Har precis köpt en lägenhet där jag ämnar byta ut hela köket. Huset har självdrag och har idag en sorts fläktrör uppe i taket, dolt bakom en vit, utstickande "vägg". Jag vill gärna skaffa en kolfilterfläkt istället men vet inte om jag kan ha den på samma plats i köket som självdragsfläkten finns idag. Anledningen är fläktrörsväggen eftersom jag inte vet om röret bakom den utstickande "väggen" kan flyttas eller ej. Jag kan dessvärre ingenting om sånt här så jag hoppas att ni kan hjälpa mig reda ut vad detta är och hur det bör se ut bakom väggen.

Såhär ser det ut framifrån:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kök fläkt.jpg

Uppe till vänster ser ni "väggen" som sticker ut. En mer inzoomad bild på detta:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kök fläkt 2.jpg

Dessvärre har jag inga fler bilder än detta. Jag tänker dock att det här fläktröret, som går genom skåpet och ner till självdragsfläkten, även är kopplad till ett ventilationsdon (kanske heter det frånluftsdon?) längst bort bakom den utstickande väggen. Så att luften från självdragsfläkten kan ledas ut genom ventilationsdonet. Det är dock bara en gissning och stämmer kanske inte. Kanske brukar ventilationsdon vara någon annanstans?

Gissar jag rätt eller är jag helt fel ute? Om jag gissar rätt kan jag ju köpa en hög kolfilterfläkt, men annars har jag nog fått lite trubbel misstänker jag.

2. J
    Husägare · 2 279 inlägg

Johan456

Husägare
    Det ser ut att vara imkanalen, alltså frånluften till spisfläkten. Detta får naturligtvis att ta bort och proppa där det kommer upp genom schaktet som är inhörnet. Kan dock hända att din BRF har synpunkter så först måste du få ok från dem. Jag tycker dock det är dumt, varför vill du ha en kolfilterfläkt?

3. M
    Husägare · Östergötland · 2 212 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Troligen kan den inte tas bort helt då den också fungerar som allmän frånluft i köket. Men om röret ansluter i väggen till vänster borde det gå att bara sätta en frånluftsventil i den väggen. Men all förändring av ventilationen ska godkännas av föreningen.

4. Buskfyggaren
    Medlem · Stockholm · 102 inlägg

Buskfyggaren

Medlem
    Självdragsfläkten? :thinking:. Är det spiskåpan du menar då? Det sitter inget fläktaggregat bakom kryddhyllan?

5. E
    Medlem · 69 inlägg
    Jag har fått ok från föreningen att installera kolfilterfläkt så jag antar att det därmed måste vara ok att ta bort imkanalen? När man proppar upp den, då måste man lämna frånluftsventil öppet i övrigt va? Så att den inte är instängd.

Jag vill ha en kolfilterfläkt eftersom jag hade självdrag i förra lägenheten och det fungerar för dåligt för min typ av matlagning (bara starka kryddor på hög värme med mycket os)

Jag har fått godkänt av BRF att köra på kolfilterfläkt. kan man anta att det därmed är ok att göra lösningen som du nämner?

Jag tror att det bara sitter ett rör bakom kryddhyllan ovanför fläkten som leder rakt upp och sen till vänster.

6. E
    Medlem · 69 inlägg
    Brukar frånluftsventiler oftast sitta i hörnen eller kan denna idag kanske sitta nästan rakt ovanför fläkten ?
    Tänker på hur jag gör när jag skaffar nya väggskåp sen och kanske vill lägga passbitar längst upp för att täcka av

7. M
    Husägare · Östergötland · 2 212 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Ja, har de godkänt det så är det nog bara att köra på! Ska man vara petig så borde dock frånluftsventilen justeras in så att det blir rätt flöde. Men avviker det mycket så kommer det nog upptäckas på ett eller annat sätt, antingen genom att du själv märker att det blir för mycket eller för lite ventilation eller att någon annan i huset klagar.

8. B
    Medlem · Stockholms län · 18 819 inlägg

BirgitS

Medlem
    Du behöver alltså ett sånt här ventilationsdon över hålet till föreningens ventilationsrör: https://www.luftbutiken.se/136-franluftsventil

Om det inte är rätt injusterat så kommer det att upptäckas på OVK och du blir då skyldig att åtgärda det (och antagligen betala en ny OVK) så det är billigare att göra rätt från början.

Varierar, det beror på var huskonstruktören tyckte att det var lättast att dra upp ett tjock rör. Du får ta bort den vita skivan så att du kan komma åt och se hur det ser ut. Eller om det går att fota in bakom med hjälp av ficklampa eller liknande.

9. L
    Medlem · Halland · 5 136 inlägg

lordi

Medlem
    Ha inte för stora förhoppningar på att det kommer att bli bättre med kolfilterfläkt.

• Laddar…
  10. R
    Medlem · skåne · 287 inlägg

RiKr

Medlem
    Kolfilterfläkt med återcirkulation måste ses som en nödlösning. Går det inte att köra en kolfilterfläkt kopplad mot imkanalen?

• Laddar…
  11. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 342 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Varför vill du ha en kolfilterfläkt?
    Kolfilterfläkt är en nödlösning när det inte på något sätt går att få till ett rör ut för matoset.
    Kolfiltret tar bort en del av lukten men stekröken, ånga, flott och os stannar kvar i köket och vispas runt runt runt av fläkten. Ingen större skillnad mot att vara utan fläkt.
    Alla lösningar som innehåller en kåpa, med eller utan fläkt, och ett rör ut är bättre. Rör har du ju, använd det.
    Det framgår inte om det är en köksfläkt innehållande en egen fläktmotor eller en "alliance fläkt" med centralfläkt men även det sistnämnda är långt bättre än kolfilter.
    Ägnar man sig åt mer avancerad matlagning än att koka kaffe på spisen är kolfilter otillräckligt.

• Laddar…
  12. B

BirgitS

Medlem
    Nej, den kommer ju att trycka ut luft i kanalen fortare än vad centralfläkten på vinden suger in luften.

Låter som att du bara har erfarenhet av gamla kolfilterfläktar. Moderna har ju t.ex. fettfilter på samma som vanliga fläktar, dvs. fettet tas om hand. Det är ju inte för att få ut ångan som man har en fläkt utan det är för att få bort lukt och fett. En bra och modern kolfilterfläkt är långt ifrån ingen fläkt alls.

Men om man steker så att det blir mycket os så räcker ingen fläkt och man kanske ska fundera på att steka på ett annat sätt som inte bildar en massa cancerogena ämnen i maten man ska äta.

13. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 342 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Jag har erfarenhet av nya och gamla kolfilterfläktar och ska man använda köket till att laga mat är det otillräckligt med kolfilterfläkt.

14. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 721 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Jag hade en modern och dyr kolfilterfläkt i förra köket. Aldrig mer om det går att undvika. Inte alls lika effektiv som evakuering vad gäller os och fett och varje gång jag kokad pasta i större kastrull blev det regnskog i hela köket.

15. B

BirgitS

Medlem
    Jag tycker nog att vi lagar ordentligt med mat och nog är det skillnad på om kolfilterfläkten är på eller av och även där vi bodde förut med vanlig fläkt så kunde det lukta matos.

Nu har ju inte TS så mycket att välja på utan det är antingen kolfilterfläkt eller spiskåpa med antagligen relativt lågt flöde jämfört en vanlig fläkt inställd på högt varvtal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.