Byggahus.se

Är det ett dåligt val att måla huset vitt? Trams med självrengörande färg?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har precis flyttat in i ett vitt/ljusgrått stenhus i lättbetong, det är svårt att veta exakt vilken färg det är då färgen är väldigt solkig och jag skulle inte bli förvånad om det var 20-30 år sen det målades.

Jag drömmer om ett vitt hus med vita knutar men min sambo är benhård med att färgen snabbt kommer bli smutsig, solkig och ful. Har ni någon erfarenhet av vita hus? Det finns ju även sk självrengörande färger, funkar det eller är det bara trams?

2. X
    Medlem Nivå 5
    Hus blir smutsiga oavsett kulör. Målade ett hus vitt för 2 år sen. Det ser fortfarande ut som nytt.
    Skulle ng oxå vilja påstå att ljusa färger håller längre än mörkare.

3. N
    Medlem · Nivå 8
    Om huset är målat med kalkfärg så är den faktiskt självrengörande, men den kräver förstås underhåll eftersom rengöringen består av att färgen släpper lite hela tiden och tar med sig smuts som fastnat. Har tidigare ägare dessutom inte tvättat fasaden sedan förra målningen så är det inte konstigt om det blivit lite sunkigt.

4. M
    Anonym
    Jag har lite erfarenhet av Sto Lotusan. En silikatfärg som bildar mikroskopiska piggar som härmar lotusbladet i sin funktion. F.d kollergor hade reparerat en mekanisk skada på en fasad målad för 10 år sedan med denna färg och de kunde knappt se vart de hade målat efter första strykning hette det. Men dyr är den...