22 854 läst · 126 svar
23k läst
126 svar
Är det dyrare att öka värmen
Då har du inte riktigt rätt definition av verkningsgrad. Du syftar sannolikt på värmefaktorn. Då stämmer det.M MagHam skrev:
Nej, returtemperaturen blir inte högre när man stryper flödet, utan det är tvärtom, returtemperaturen blir lägre när flödet stryps, samtidigt blir även flödet lägre och tryckfallet ökar.Grannens Häck skrev:
Oberoende vilket värmesystem det är, oberoende vilken "panna" det är så är det alltid mest lönande med så låg framledningstemperatur som möjligt och med så lågt tryckfall som möjligt (så att lämplig difftemperatur uppnås).Grannens Häck skrev:
Lämplig difftemperatur för golvvärmen är 3-5⁰ och för radiatorer & gv-shuntar är det 5-10⁰.
Det är även lämpligt ur flera aspekter att välja lågtemperatursystem istället för högtempertursystem.
Har man inte värmepump så vinner man inget på att hålla nere framledningstemperaturen.
Är det?useless skrev:
När jag flyttade in i bostadsrättslägenheten jag hade så behövde jag inte ha någon värme på de första åren. När den gamla damen flyttade ut som bodde under min å en barnfamiljer flyttade in så behövde jag vrida på värmen på radiatorerna.
Jasså?D Daniel 109 skrev:
I en villa så är det minimalt man vinner.
På en lite större anläggning med några hus så minskas kulvertförlusterna med lägre framledningstemperatur.
På stora anläggningar så kan förlusterna minska radikalt med lägre framledningstemperatur.
Typ alla fjärrvärmenät har varierande framledningstemperatur efter rådande utetemperatur, allt för att minska värmeförlusterna.
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 645 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 645 inlägg
Du har rätt.Demmpa skrev:Nej, returtemperaturen blir inte högre när man stryper flödet, utan det är tvärtom, returtemperaturen blir lägre när flödet stryps, samtidigt blir även flödet lägre och tryckfallet ökar.
Oberoende vilket värmesystem det är, oberoende vilken "panna" det är så är det alltid mest lönande med så låg framledningstemperatur som möjligt och med så lågt tryckfall som möjligt (så att lämplig difftemperatur uppnås).
Lämplig difftemperatur för golvvärmen är 3-5⁰ och för radiatorer & gv-shuntar är det 5-10⁰.
Det är även lämpligt ur flera aspekter att välja lågtemperatursystem istället för högtempertursystem.
Vad är egentligen logiken med att ha termostater alls?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 061 inlägg
Visst om man har kulvert. Men det har man ju i allmänhet inte. Fjärrvärmen har ofta en ångturbin, dör vill man ha så låg temperatur ut som möjligt. Men vanliga anläggningar som värms med el, bränsle eller fjärrvärme har i princip ingen vinning med att sänka framledningstemperaturen.Demmpa skrev:Jasså?
I en villa så är det minimalt man vinner.
På en lite större anläggning med några hus så minskas kulvertförlusterna med lägre framledningstemperatur.
På stora anläggningar så kan förlusterna minska radikalt med lägre framledningstemperatur.
Typ alla fjärrvärmenät har varierande framledningstemperatur efter rådande utetemperatur, allt för att minska värmeförlusterna.
Största fördelen med termostater som nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen är att värmetillförseln stryps till radiatorn när rummet får extra värmetillförsel via tex matlagning, solinstrålning, många personer.Grannens Häck skrev:
Som en person som arbetat många år med att balansera ett värmesystem i ett 20-tals hus så sympatisera jag lite med småpåven. Det va i de huset otroligt svårt att få upp tillräckligt med värme till översta våningen, medans nedersta våningen jämt hade de varmt. De va då guld värt att kunna testa max flöde genom att begränsa termostat inställningen tex 5 på våning 1, 7 på våning 2 och fullt flöde 9 på våning 3. Sen när man var nöjd med balansen så gick man in och ändrade grundinställningen så de motsvarande de flöde man testat sig fram till genom att variera termostat inställningen.
Att stypa med termostaten eller innanför den gör ju ingen skillnad, eller?
Att stypa med termostaten eller innanför den gör ju ingen skillnad, eller?
Hur kan du replikera det flödet? Borde inte samma inställning ge ungefär samma temperatur?
Va? Du kan få fullt öppen ventil oavsett vad du ställer termostaten på. Det är bara vid olika temperaturer.