Efter 25 år med stigande bostadspriser i Sverige tycker många människor att ägande är klart bättre. Fast bra argument att välja hyresrätt finns kvar, både för gamla och unga.

Du kan läsa artikeln här: Är det dumt att hyra sin bostad?

Om man har råd att äga sitt boende är det dumt att hyra

Titta på månadskostnad på en hyresrätt visai en ägd bostad.
Om det är en villa är det enormt mycket mer boende för pengarna

Vi måste ju dessutom jämföra äpplen och äpplen. Dvs jag ska jämföra mot att ha två garageplatser, 115 kvm bostadsyta plus 60 kvm förråd/bastu/tvättstuga. Undrar vad det kostar i månaden för en hyresrätt. :D

Min villa är billigare än att bo i en bostadsrättstvåa med 2700 i månadsavgift (min tidigare lägenhet). Hyrestvåa i samma område kostar 11.000

Hyresträtt = ge pengarna till nån annan
Äga boende = ge pengar till sig själv

Redigerat:
Appendix Appendix skrev:
Om man har råd att äga sitt boende är det dumt att äga
Håller inte med.

K Kane skrev:
Håller inte med.
Jag håller inte med dig heller.

Men för att göra tråden lite mer givande kanske du kan utveckla och framföra lite argument :D

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Titta på citatet, du har nog menat att det är dumt att hyra men skrivit äga.

Appendix Appendix skrev:
Jag håller inte med dig heller.
Men för att göra tråden lite mer givande kanske du kan utveckla och framföra lite argument :D
Har man råd att äga skall man göra det. Bättre att betala till sig själv än till en hyresvärd.

13th Marine 13th Marine skrev:
Titta på citatet, du har nog menat att det är dumt att hyra men skrivit äga.
Tjockfingrarnisse var framme så nu är det ändrat :D

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Är det dumt att inte var kapitalist? Alla tycker inte det är viktigt att tjäna pengar på sitt liv och boende.

Magnus E K
Appendix Appendix skrev:
Min villa är billigare än att bo i en bostadsrättstvåa med 2700 i månadsavgift (min tidigare lägenhet).
Har du verkligen räknat in alla kostnader för villan då? Här där jag bor är snart enbart kostnaden för vatten/avlopp/sophämtning (med enpersonshushållsförbrukning) uppe i 1000 kr/månad. Sen tillkommer uppvärmning, varmvatten och underhåll. Och försäkringen är betydligt dyrare. Jag bor nog billigare nu i mitt hus än jag gjort någon gång tidigare men hade betydligt högre månadsavgift eller hyra på lägenheterna än 2700.

Jag ser detta på ett litet annat sätt. Generellt är det bättre rent ekonomiskt att äga MEN jag anser att livssituation är den som bör avgöra vad som är bäst för den enskilda individen. Till exempel kan jag tycka att det är smartare att hyra sin första bostad som ung. Eller om man ska flytta ihop med någon och bli sambo, då kan det vara väldigt fördelaktigt att hyra ett år eller två. För att sedan köpa om man tycker allt funkar. Finns säkert många fler situationer där det ena är att föredra över det andra men låt livet avgöra vad som är bäst här och nu.

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har du verkligen räknat in alla kostnader för villan då? Här där jag bor är snart enbart kostnaden för vatten/avlopp/sophämtning (med enpersonshushållsförbrukning) uppe i 1000 kr/månad. Sen tillkommer uppvärmning, varmvatten och underhåll. Och försäkringen är betydligt dyrare. Jag bor nog billigare nu i mitt hus än jag gjort någon gång tidigare men hade betydligt högre månadsavgift eller hyra på lägenheterna än 2700.
Vatten. 50 kr i månaden för vattentabletter. Avlopp 100. Avfall 150
Ja. jag har stora excelblad med actuals, budget och liknande ;)

Jag skulle säga att jag ligger på samma nivå med hus och lägenhet om jag räknar bort amortering.

Sen köpte jag hus för 200.000 kr mer än lägenheten såldes för. Så min kapitalkostnad är ju desamma (eller lägre nu då jhag kommit ner uner 60% belåningsgrad och nu ligger på under 1,1% i ränta)

• Gilla
Staffan Johansson2
  • Laddar…
Magnus E K
Appendix Appendix skrev:
Vatten. 50 kr i månaden för vattentabletter. Avlopp 100. Avfall 150
Ja. jag har stora excelblad med actuals, budget och liknande ;)

Jag skulle säga att jag ligger på samma nivå med hus och lägenhet om jag räknar bort amortering.

Sen köpte jag hus för 200.000 kr mer än lägenheten såldes för. Så min kapitalkostnad är ju desamma (eller lägre nu då jhag kommit ner uner 60% belåningsgrad och nu ligger på under 1,1% i ränta)
Ah, ja utan kommunalt vatten/avlopp kan jag nog förstå det (fast beroende på utgångsläge tillkommer ju kapitalkostnad för att anlägga brunn och godkänt avlopp).

Är lätt att bara se på värdeökningen och bortse från alla underhållskostnader samt reavinstskatt vid försäljning

S Skandiamannen skrev:
Är lätt att bara se på värdeökningen och bortse från alla underhållskostnader samt reavinstskatt vid försäljning
Har ett excelblad där alla kontohändelser klassificeras efter typ. Så jag vet exakt vad hushelv.... det fina huset kostar :)
Underhållet är ju svårt att särskilja. Är det en kostnad när mäklare efter ett par år säger att renoveringarna höjd värdet lika mycket som de kostade? Eller är det en kapitalinvestering där man snarare ska jobba med avskrivningstid vad gäller kostnaden.

Önskar att jag var lika strukturerad som du...men du har rätt i att underhållet är svårt att bokföra på rätt post

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.