Grok hjälpte med en analy och kom fram till följande. Intäkterna är ju löjligt små för feb blev det 120kr
Tack för den extra informationen! Nu har vi en tydligare bild av din situation från 2024, innan du hade batterier, och jag kan använda det för att göra en mer specifik analys för hur det skulle kunna se ut med batterierna för egen konsumtion 2025. Låt oss gå igenom det steg för steg.
Din situation 2024 (utan batterier)
Med ett 15 kWh batteri och en hybridväxelriktare på 8 kW kan du lagra överskott från solpanelerna och minska både köpt el och såld el. Här är en analys:
1. Solelproduktion och användning utan batteri (baserat på 2024)
Batteriet på 15 kWh kan teoretiskt lagra upp till 5 475 kWh/år (15 kWh × 365), men i praktiken begränsas det av:
Greenely använder timpris baserat på Nord Pool (SE3), vilket varierar kraftigt. För 2024 var snittpriset i SE3 ca 0,80–1,00 kr/kWh (exkl. skatt, moms, nätavgifter), men med alla kostnader inräknade landar det ofta på 1,50–2,00 kr/kWh för konsumenter. Låt oss använda 1,70 kr/kWh som snitt för köpt el och 0,60 kr/kWh för såld el (inkl. skattereduktion).
Utan batteri (2024-liknande):
5. Optimering med timpris
Eftersom du har Greenely timpris kan du ytterligare maximera besparingen genom att:
Baserat på dina siffror från 2024 (8 000 kWh köpt, 5 000 kWh sålt, 8 500 kWh producerat) och Greenelys timpris är det betydligt mer lönsamt att använda dina 15 kWh batterier för egen konsumtion istället för Checkwatt. Du kan spara ca 3 850 kr/år (eller mer med smart laddning), jämfört med 1 680 kr/år från Checkwatt. Det ger dig en nettofördel på minst 2 170 kr/år.
Rekommendation
Tack för den extra informationen! Nu har vi en tydligare bild av din situation från 2024, innan du hade batterier, och jag kan använda det för att göra en mer specifik analys för hur det skulle kunna se ut med batterierna för egen konsumtion 2025. Låt oss gå igenom det steg för steg.
Din situation 2024 (utan batterier)
- Elköp: 8 000 kWh
- Elförsäljning: 5 000 kWh
- Solproduktion: 8 000–9 000 kWh (som vi antog)
- Elavtal: Greenely timpris (SE3)
- Förbrukning: Total förbrukning = egenanvänd solel + köpt el. Om vi antar 8 500 kWh i produktion, använde du ca 3 500 kWh direkt (8 500 – 5 000) och köpte resten (8 000 kWh), vilket ger en total årsförbrukning på ca 11 500 kWh.
Med ett 15 kWh batteri och en hybridväxelriktare på 8 kW kan du lagra överskott från solpanelerna och minska både köpt el och såld el. Här är en analys:
1. Solelproduktion och användning utan batteri (baserat på 2024)
- Produktion: 8 500 kWh (mittemellan 8 000–9 000)
- Egenanvändning: 3 500 kWh (ca 41 % av produktionen)
- Överskott sålt: 5 000 kWh
- Köpt el: 8 000 kWh
Batteriet på 15 kWh kan teoretiskt lagra upp till 5 475 kWh/år (15 kWh × 365), men i praktiken begränsas det av:
- Din produktion (max 8 500 kWh).
- Din förbrukning (11 500 kWh totalt, varav mycket sker när solen inte skiner).
- Säsongsvariationer (mindre sol på vintern).
- På sommaren producerar du mycket överskott (t.ex. 5 000 kWh såldes 2024), som kan lagras för kvällar/nätter.
- På vintern är produktionen låg, och batteriet fylls inte lika mycket.
Greenely använder timpris baserat på Nord Pool (SE3), vilket varierar kraftigt. För 2024 var snittpriset i SE3 ca 0,80–1,00 kr/kWh (exkl. skatt, moms, nätavgifter), men med alla kostnader inräknade landar det ofta på 1,50–2,00 kr/kWh för konsumenter. Låt oss använda 1,70 kr/kWh som snitt för köpt el och 0,60 kr/kWh för såld el (inkl. skattereduktion).
Utan batteri (2024-liknande):
- Köpt el: 8 000 kWh × 1,70 kr/kWh = 13 600 kr
- Såld el: 5 000 kWh × 0,60 kr/kWh = 3 000 kr
- Netto el-kostnad: 13 600 – 3 000 = 10 600 kr/år
- Antag att du minskar köpt el med 3 500 kWh (lagrad solel) och minskar såld el med samma mängd:
- Ny köpt el: 4 500 kWh × 1,70 kr/kWh = 7 650 kr
- Ny såld el: 1 500 kWh × 0,60 kr/kWh = 900 kr
- Netto el-kostnad: 7 650 – 900 = 6 750 kr/år
- Besparing: 10 600 – 6 750 = 3 850 kr/år
- Checkwatt-ersättning: 1 680 kr/år (140 kr/mån × 12)
- Egen konsumtion: 3 850 kr/år i besparing
5. Optimering med timpris
Eftersom du har Greenely timpris kan du ytterligare maximera besparingen genom att:
- Ladda batteriet när elpriset är lågt (t.ex. nattetid, 0,50 kr/kWh) och använda det när priset är högt (t.ex. dagtid, 2,00 kr/kWh). Om du gör detta för 1 000 kWh/år, kan du tjäna 1 500 kr extra (1,50 kr/kWh × 1 000 kWh).
- Total besparing kan då närma sig 5 000 kr/år.
Baserat på dina siffror från 2024 (8 000 kWh köpt, 5 000 kWh sålt, 8 500 kWh producerat) och Greenelys timpris är det betydligt mer lönsamt att använda dina 15 kWh batterier för egen konsumtion istället för Checkwatt. Du kan spara ca 3 850 kr/år (eller mer med smart laddning), jämfört med 1 680 kr/år från Checkwatt. Det ger dig en nettofördel på minst 2 170 kr/år.
Rekommendation
- Säg upp Checkwatt och använd batteriet för egen konsumtion.
- Optimera med Greenely genom att styra laddning till låga timpriser (om ditt batterisystem tillåter det).
- Om du vill dubbelkolla: Spåra din solelproduktion exakt under några månader för att se hur mycket du kan lagra.
Dagar som idag när det är två tydliga pristoppar så hinner man (beroende på batteristorlek och förbrukning) med två cykler på batteriet, vilket ger ytterligare lönsamhet kontra CheckWatt.
Jag laddar batteriet på natten och laddar ur det på morgonens pristopp och sedan en ny omgång med laddning mitt på dagen för att sedan ladda ur på eftermiddagens pristopp.
Har man låg förbrukning och stort batteri så behövs det sannolikt inte laddas två gånger för att täcka bägge pristopparna. Men på vintern när man värmer huset så räcker som regel inte vårt 10 kWh batteri utan att ladda en extra gång mitt på dagen.
Jag laddar batteriet på natten och laddar ur det på morgonens pristopp och sedan en ny omgång med laddning mitt på dagen för att sedan ladda ur på eftermiddagens pristopp.
Har man låg förbrukning och stort batteri så behövs det sannolikt inte laddas två gånger för att täcka bägge pristopparna. Men på vintern när man värmer huset så räcker som regel inte vårt 10 kWh batteri utan att ladda en extra gång mitt på dagen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Stockholms län
· 327 inlägg
Med Checkwatt går det inte att själv påverka eller styra batterianvändningen efter eget huvud (eget behov).
Vad finns på marknaden som jag skulle kunna byta till för att själv kunna göra detta, antingen manuellt eller genom att ställa in relevanta styrparametrar?
Vad finns på marknaden som jag skulle kunna byta till för att själv kunna göra detta, antingen manuellt eller genom att ställa in relevanta styrparametrar?
Nä då måste man koppla bort checkwatt och har man saj så har man inte mycket att välja på saj egen ai styrning var inte mycket att hänga i granen får väl prova den igen kanske den blivit bättre? Saj vägrar ju lämna ut information om register och hur det kan styras så får hoppas på något hack!
Husägare
· Stockholms län
· 327 inlägg
Min fråga gällde inte SAJ utan mer generellt.
Specifikt har jag en hybridväxelriktare från GoodWe och är intresserad av alternativa styrningar av batteriet då jag inte tycket att CheckWatt klarar av att göra sitt jobb. Finns det någon med dessa kunskaper och erfarenheter på forumet?
Specifikt har jag en hybridväxelriktare från GoodWe och är intresserad av alternativa styrningar av batteriet då jag inte tycket att CheckWatt klarar av att göra sitt jobb. Finns det någon med dessa kunskaper och erfarenheter på forumet?
Köpt el för 1:70 är lite högt? Då priset är högt på vintern när du ändå inte kan ladda batteriet borde man räkna med kanske 1:20 kr för köpt el i batterifallet?
Jag har 50öre som snittpris i se3 2024 (utan solceller men med en elbil) + 85ör i skatt och överföring). Tydligt billigt sommartid:
Jag har 50öre som snittpris i se3 2024 (utan solceller men med en elbil) + 85ör i skatt och överföring). Tydligt billigt sommartid:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är det enda sättet att "tjäna" på dina investeringarWalle85 skrev:
Dagar som idag när det är två tydliga pristoppar så hinner man (beroende på batteristorlek och förbrukning) med två cykler på batteriet, vilket ger ytterligare lönsamhet kontra CheckWatt.
[bild]
Att sälja el är kontraproduktivt. Ta t ex de senaste dygnen där jag producerat mer än vad jag gör av med under dagen då solen lyser. Då är spotpriset så lågt att den sålda elen kanske uppgår till 20-25 kronor för 50-60kwh produktion. När man sedan kommer hem och solen går ner så är allt svindyrt (elområde 4) så priset för köpt el ändå kraftigt överstiger det man sålt trots att det är mindre. (ännu värre då det går från -7 öre på dagen och 2.5kr på kvällen...)
Att sälja via grid rewards, homevolt, Checkwatt eller annat påhitt kommer man aldrig (numera) att tjäna på om det fortsätter i denna riktning. Elbolagen är ensamma vinnare här.
Lagra din egen el och använd den. Finns inte ett enda avtal där du som konsument kommer att "gå plus" i längden. Jag sitter själv med 40 paneler som rent krasst inte gör någon nytta förutom då man är hemma på dagen och kan ladda bilen, diska, tvätta, torka på dagen då solen skiner och använda upp all el man producerar.
Kan ha fel....
Jag har bestämt mig för att det ENDA som gör någon skillnad är att KÖPA MINDRE el. Eftersom skatt och överföring är den dyraste delen, spar man mest pengar på att inte köpa el. Använda allt som man kan själv, tex Extra Varmvatten på dagen med sol, ladda bil när du har sol, sätta timer på Disk och Tvätt, gå hem på lunchen och sätt igång saker osv. Beror ju lite på vilket avtal man har men i stort sett så...
Jag tycker att du har rätt! I all fall när 60-öringen från staten försvinner 2026.N Nilsson44 skrev:Detta är det enda sättet att "tjäna" på dina investeringar
Att sälja el är kontraproduktivt. Ta t ex de senaste dygnen där jag producerat mer än vad jag gör av med under dagen då solen lyser. Då är spotpriset så lågt att den sålda elen kanske uppgår till 20-25 kronor för 50-60kwh produktion. När man sedan kommer hem och solen går ner så är allt svindyrt (elområde 4) så priset för köpt el ändå kraftigt överstiger det man sålt trots att det är mindre. (ännu värre då det går från -7 öre på dagen och 2.5kr på kvällen...)
Att sälja via grid rewards, homevolt, Checkwatt eller annat påhitt kommer man aldrig (numera) att tjäna på om det fortsätter i denna riktning. Elbolagen är ensamma vinnare här.
Lagra din egen el och använd den. Finns inte ett enda avtal där du som konsument kommer att "gå plus" i längden. Jag sitter själv med 40 paneler som rent krasst inte gör någon nytta förutom då man är hemma på dagen och kan ladda bilen, diska, tvätta, torka på dagen då solen skiner och använda upp all el man producerar.
Kan ha fel....![]()
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur vet jag när det är dags att byta varmvattenberedare
Vatten & Avlopp -
Husets livslängd - när är det dags att byta ut olika delar?
Artikelkommentarer -
Hur skulle du inreda det här vardagsrummet?
Planlösningar -
Är det redan dags att byta stammar från 80-talet?
Bostadsrätt