Byggahus.se

Är det brukligt att elektrikern tar med sig kundens gamla elcentral?

1. M
    Medlem Nivå 4
    Tack för ditt svar.
    Då vet jag det!

2. E
    Hobbyelektriker · Nivå 9
    Var slänger du allt gammalt skräp då?
    Som företag kostar det ofta pengar att slänga på kommunala soptippar.
    Bjuder du kunden på denna tid och kostnad?
    Om kunden slänger sitt eget skräp kostar det ingenting, mer än en tur till återvinningen.

3. E
    Medlem Nivå 1
    Är också egen företagare och elektriker. Hade man inte städat och tagit med skräpet hade det blivit liv om det. I vårat fall har vi en container vid firman som vi slänger det mesta i. Men brukar fråga kunderna om de vill städa själva för att spara pengar. Inte ofta de vill göra det.

4. M
    Medlem Nivå 4
    Nu är det ju inte städningen jag pratar om ,utan det faktum att en relativt ny central bytts ut utan kommunikation med mig och att de dvärgströmbrytarna som satt i den centralen togs med.

• Laddar…
  5. Henrik.woll
    Elektroniktokig · Nivå 6
    Men be dem lämna tillbaka dem? Om inte så får ni en chans att prata om det :)

• Laddar…
  6. M
    Medlem Nivå 5
    Lite förtroende får man väl ha om nu elektrikern verkar vettig, det kanske inte passade på skenan, var av ett "sämre" märke eller så gick det helt enkelt smidigare att sätta dit nya grejor. Finns ju alltid en risk att äldre saker/blanda udda märken krånglar och då hade du fått det debiterat med extra timmar istället.

7. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Fiffigt. Varje gång man öppnar en elcentral så byter man ut allt. Slöseriet har inga gränser...

• Laddar…
  8. M
    Medlem Nivå 4
    Tack för svar. Då vet jag .

9. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Det var inte speciellt vettigt eller initierat skrivet av dig förvirra inte med en massa i stort påhitt. När vi inte vet mer i detaljer kring TS fall genom tex bilder osv kan det röra sig om allt från ren bluff till något väl övervägt och bra, troligtvis något mittemellan här.

• Laddar…
  10. RustVilla
    Renoverare Nivå 3

Tog bort mina kommentarer. Ska aldrig mer skriva här.

11. M
    Medlem · Nivå 5
    Om du är intresserad av ett svar till varför de bytte säkringarna så är det kanske brukligt att fråga elfirman i fråga som gjorde jobbet? Tror de har ett bättre svar än främlingar på ett internetforum. Sen om du inte tycker deras svar låter vettigt är en annan femma.

12. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Jag vill nog hävda att främlingarna här på forumet kommer att ge ett betydligt mer objektivt svar än en elfirma som inte kan ordna till en spisgrupp i en gammal diazedcentral och dessutom byter ut en modern elcentral utan kända skäl. Och detta utan att forumet behöver känna till alla detaljer.

• Laddar…
  13. Bo.Siltberg
    Så farligt var det inte, fortsätt och skriv du. Du har en poäng i den garanti som en elfirma lämnar, men de bör ju kunna frånskriva sig den för den materiel som återanvänds.

• Laddar…
  14. M
    Medlem · Nivå 5
    Jag tolkar det som att TS inte riktigt känner att det gått rätt till, och att denne vill ha ett svar. Då håller jag nog inte med att främlingar på ett internetforum som kan skriva allt från "Han tog dina säkringar och sålde dem till nästa kund" till "Det är så man gör, byt ut allt så det blir nytt och fräscht" kommer ge ett vettigt svar på TS funderingar.

Jag tycker TS borde fråga firman i fråga vad som hände med materialet, få deras svar och sedan kan diskussionen fortsätta med en grund att stå på.

15. Bo.Siltberg
    Du väljer att citera de inlägg som styrker din ståndpunkt. Men givetvis är jag också intresserad av att höra elfirmans syn på saken.

• Laddar…