Byggahus.se

Är det bara Ikea som har plocklager av kök?

1. V
    Medlem · stockholm · 121 inlägg

vickan11

Medlem
    Hej!
    Jag tänker renovera köket men jag vill gärna kunna köpa lite stommar och inredning i taget. Ha möjlighet att prova mig fram eller ångra om nån lösning som ser smart ut på pappret, inte funkar i verkligheten.

Det verkar bara vara Ikea som har den möjligen. Alla andra ställen verkar kräva att man sitter ner med en säljare och måste fatta beslut om allt i samband med beställningen. Säljarna är inte alltid så lyhörda och vill hela tiden sälja mer. Jag gillar inte att handla på det sättet.

Finns det alternativ till Ikea om jag vill slippa säljarna och långa leveranstider där man måste bestämma sig för hela lösningen från start?

• Laddar…
  2. G
    Medlem · A · 479 inlägg

gbgustaf

Medlem
    Det är ju exakt det här som är anledningen till att man köper kök på Ikea. Så enkelt att köpa till något om man råkar göra fel, och att lämna tillbaka sånt som blir över, eller där man har tänkt fel. Aldrig några problem att få pengarna tillbaka, och det man behöver komplettera med finns oftast på lager.

3. V

vickan11

Medlem
    Jag hade hoppats att nån skulle svara att även de andra har plocklager, men bara på vissa ställen (och det bara var jag som hade missat det).

4. M
    Medlem · stockholm · 2 163 inlägg

magnu

Medlem
    Det finns inget som hindrar dig från att ta luckor från någon annan än IKEA. IKEAs stommar är väldigt praktiska att sätta sågen i.

5. Bästa svaret

Keiller
    Husägare · T-län · 2 551 inlägg

Keiller

Husägare
    Jag handlade ett bänkskåp på HTH en gång för att ersätta ett bortplockat kylskåp. De hade skåpet på sitt lager men det krävdes mycket tjat och förklaringar från mig om att jag inte ville bygga om hela köket utan bara komplettera ett befintligt kök innan de lät mig köpa skåpet.

Så när jag senare under ett par år gjorde ett nytt kök i olika omgångar blev valet Ikea. Inte bara för att det blev billigare utan för att kunna köpa det jag ville ha, när jag ville ha det, och enkelt kunna komplettera och ändra vid behov.

Så en del kökstillverkare kan ha plocklager men räkna inte med att alla kökssäljare har det, eller att de har allt på lager.

6. V

vickan11

Medlem
    Så de lät dig köpa skåpet trots att du inte följde deras förutbestämda mall. Vilken ynnest :surprised::rofl:

Du fick mig just att bestämma mig - det blir Ikea. Det där krånglandet runt omkring gör mig bara irriterad.

7. M
    Medlem · Funäsdalen · 958 inlägg

Mellanbarn

Medlem
    Köpte lös stomme med luckor på Beijerbygg. Men många år sedan så jag minns inte om det var beställningsvara.

• Laddar…
  8. V

vickan11

Medlem
    Bra tips! Ska kolla på det.

9. Keiller

Keiller

Husägare
    Ja, jag upplevde faktiskt det så, som att de tyckte det var nåt alldeles särskilt att sälja ett enstaka skåp.

Men det kanske är ovanligt hos HTH att en privatperson kommer och vill handla nåt över disk och ta med sig på direkten, istället för att sitta ner vid en dator och planera ett helt kök som ska beställas och levereras två månader senare.

• Laddar…
  10. V

vickan11

Medlem
    Det verkar inte vara helt enkelt att handla kök direkt över disk. Jag försökte få pris på några stommar hos elgiganten men säljaren propsade på att boka en timmes sittning. Det slutade med att han planerade in massor av saker vi inte ville ha, med motiveringen att vi skulle fundera på saken " för ni behöver inte beställa nu". Jag orkade aldrig granska offerten och vet fortfarande inte vad det jag efterfrågade kostar. Liknande erfarenhet hos kvik. Det blev inget köp.

11. Keiller

Keiller

Husägare
    Nej, vill man planera köket själv och som i mitt fall, byta ut köket i omgångar, så är Ikea, i mitt tycke, det vettigaste.

Dessutom kan man även handla i "fyndhörnan" om man vill få ner kostnaderna. Ungefär hälften av vårt kök, främst lådor och fronter, köptes till 30-50% rabatt genom att handla i Ikeas fyndhörna.

12. H
    Medlem · Västra Götaland · 3 356 inlägg

HEM2121

Medlem
    Glöm inte att Ikea byter ut modeller och sen är svåra att få tag i. T.o.m. handtagen ändra mellanrum. Bättre att anlita ett finsnickeri och utforma dina egna luckor och beställa efter hand.

• Laddar…
  13. E
    Medlem · 19 inlägg

Eric Palmer

Medlem
    Ikea är jättebra, du kan rita ditt kök själv i ritprogrammet som ligger på deras hemsida. Sedan kan du ta ett onlinemöte med en säljare som kan hjälpa dig att rätta till det du missat som täcksidor och liknande. Sedan har du en ritning och lista och kan åka dit och handla när du vill!

• Laddar…
  14. O
    Medlem · 233 inlägg
    Eller ännu bättre! Få det hemkört och inburet för inga pengar alls! Näst minst jobbiga är att de plockar ihop det åt dig för 39kr så får du hämta det utanför varuhuset!

15. P
    Medlem · Skåne län · 1 616 inlägg

PappasHammare

Medlem
    Och detta med Ikea luckor så finns det en handfull olika externa företag som tillverkar efter önskemål. Form och kulör är valfritt.
    En del tillverkar även nya luckor till det gamla Ikea köket / faktumserien.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.