Byggahus.se

Är dessa sprickor ok?

1. E
    Medlem · Östergötland · 7 inlägg

Eleni

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    037C954C-9538-49EB-8D48-5195D23DE69B.jpeg
    3B5AF2C1-833A-4758-98E6-1969FACBA73E.jpeg
    1978CD18-3620-4A1F-AD9A-75CC67CF5F38.jpeg
    Hej.

Ber om ursäkt för okunskap men tänkte fråga om detta är ok? Och nu tänker jag inte på det estetiska utan om det är fel.

Vi har flertalet sprickor i garaget och på flera ställen syns frigoliten.

Vi har bott i snart ett år i vårt hus och garaget användas än så länge som förvaring så vi har aldrig kört in någon bil i garaget.

Tacksam för svar.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    När ni köpte huset , framgick det att det fanns ett garage för bil eller sas det bara som förråd ,
    stor skillnad i uttalandet och utfästelse från säljaren och mäklaren
    Första bilden ser det ut som leca tittar fram , om du drar med handen över lite hårt släpper dom då och rullar upp , att även frigolit syns , tyder på snikenhet med betong ( mycket tunt lager ) ,
    i garage ska det vara för att bära en bil min ca 7 cm betong och rutarmering
    Undrar om dom inte har gjort det själva så billigt som möjligt och ingen armering
    Tveksamt om ytskiktet kommer att hålla för en bil utan gå sönder ( smulas ) allra helst om bilen har dubbat
    Klart felgjort på alla håll och kanter
    Om ni tar en bräda och knackar på golvet , är det tunt så kommer det låta lite ihåligt , är det stumt som det ska vara , så stutsar brädan

3. P
    Medlem · jönköping · 2 319 inlägg

Pumba

Medlem
    Det där är rester av cellplast som blivit när man kapat till skivorna i botten, de händer att de flyter upp om man inte städat riktigt, i värsta fall kan man ju peta bort det med en skruvmejsel, hade det varit tunt med betong så hade armeringsjärnen synts långt före cellplasten.
    10cm är väl det som de flesta kör som standard på tjockleken på betongen i både hus och garage.

Enstaka sprickor är inget direkt onormalt, det är väl mer mängden som kan angöra, jag fick med några sprickor i garaget, fyllde mina med fix innan jag la klinkers.

4. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Frigoliten som syns tror jag bara är små bitar som flutit upp vid gjutning.
    Men vad sprickorna beror på är svårt att säga, men tror inte det är ett problem.
    Men som sagt, man skulle behöva mer info....

5. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Är det inte så att TS. Visar bilder på sin garagevägg av puts på frigolitvarianten?

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Inte omöjligt , det talades om garage , och ingen bil inkörd ännu , tänkte då på golvet , men kan ha fel

7. S
    Medlem · Uppsala · 986 inlägg

Strontus

Medlem
    Eftersom det ser ut som om det ligger lite skräp och gruskorn på sista bilden så antar jag att det är just ett golv :)

8. E

Eleni

Medlem
    Det är golvet, det är ett garage men vi har det just nu som förråd pga hmm ja lathet.

Det jag menade var att vi kan omöjligt ha åstadkommit detta själva eftersom vi inte har kört in bilen, bara cyklar. Det borde golvet hålla för.

9. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 859 inlägg

useless

Lök.
    Betongen krymper lite när den torkar, så det är inte ovanligt med någon/några enstaka sprickor. Frågan är, som sagt var, hur många det är.

10. E

Eleni

Medlem
    Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.