Byggahus.se

Är dessa bärande väggar/skorsten? Vill riva de för att få en öppen planlösning.

1. P4LLADIN
    Medlem · 3 inlägg

P4LLADIN

Medlem
    Hej!
    Jag köpte nyligen en Villa som var byggd 1978. Den har en vägg som jag gärna vill ha bort en vägg och en eldstad/skorsten för att få ett öppet kök. Jag vet dock inte om denna/dessa väggar är bärande eller inte. Är det någon som kan räkna ut det från ritningen?

Den tjocka väggen mellan vardagsrummet är en eldstad som är ca 1x1 meter, vet ej om det är en murstock, fristående skorsten eller alla andra förslag som mina kollegor har gett mig. Den har en avlång murad del som går ända bort till gaveln på huset. Jag gissar att funktionen för denna är enbart vedförvaring, så den kommer jag att ta bort till sommaren.

Den smalare väggen har ett par hyllor som knappt används samt ett gammalt kylskåp som skall återvinnas. Mitt första intryck är att den är för smal för att vara bärande. Men jag kan ha fel.

Jag är rätt så ny på detta med att renovera, så jag är tacksam för all hjälp och allt stöd.

vänliga hälsningar
    Joseph

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20201025_232353.jpg
    IMG_20201025_232414.jpg
    IMG_20201025_232408.jpg
    IMG_20201025_232332.jpg
    IMG_20201025_232346.jpg
    IMG_20201025_232423.jpg
    Planritning Villa_LI.jpg
    Grundplan.jpg
    Takstol.jpg

2. T
    Medlem · Stockholm · 537 inlägg

Testarn

Medlem
    Utan att vara byggnadsingenjör så tar jag mig friheten att kommentera.
    Först tänkte jag att det måste vara något som är bärande på undervåningen eftersom det är över 8m spännvidd och på planritningen över undervåningen ser det ut som om det funnits en spalje längs vedförvaringen som kan ha tagits bort.
    Både den och de smala väggarna som du har kvar kunde ju ha varit en del av att bära upp bjälklaget för övervåningen. Det behöver inte vara så grovt virke för att det ska göra skillnad.

Sen tittade jag på takstolsritningen och kan se att det ska finnas en stålbalk tvärs alla takstolar - en HE100A - som förmodligen gör att det inte är några bärande väggar i undervåningen MEN det betyder att det måste finnas ett antal stolpar(förmodligen i stål) som bär upp den balken som sitter innen väggarna. Kanske även ett upplag i murstocken.
    Om du ritar ut ett streck i husets mittlinje på undervåningen så ser du var det troligen sitter stolpar som stöttar stålbalken; kanske bakom frysen, vid dörrhålet mellan kök/kapprum och dörrhålet mellan kapprum och arbetsrum.

Jag tror nog att det måste till någon kunnig som kan avgöra detta då mina funderingar är lite killgissning och lite erfarenhet från eget tillbygge (vi har en balk på liknande sätt men 5 stolpar till nedervåningen på liknande längd på huset).

• Laddar…
  3. P4LLADIN
    Medlem · 3 inlägg

P4LLADIN

Medlem
    Tjena Testarn!

Tack för din kommentar, jag såg HEA balkarna också på takstols-ritningen och tänkte som du tänkte där, men var/är fortfarande osäker på om det finns några bakom kylskåpen. Det finns säkert i murstocken gissar jag med utan att börja riva ner något.
    Men ja, jag hoppas på någon kunnig eller om man kan hänvisas isåfall till ett bra företag/byggingenjör.

4. T
    Medlem · Stockholm · 537 inlägg

Testarn

Medlem
    HEA-balken ligger inskuren i underramarna i dina takstolar som är förstärkta med plywood på var sida enligt ritningen.
    Balken vilar sen på "något" som kan vara hammarbandet över väggreglarna och (troligen) en "hylla" i skorstensstocken/beslag av stål skruvade i murverket. Det kan också vara stålstolpar inbyggda i väggarna men det kunde jag inte se på ritningarna så det är kanske lite mindre sannolikt.

Lycka till med ombyggnaden!

• Laddar…
  5. J
    Medlem · Blekinge · 9 164 inlägg

justusandersson

Medlem
    HEA balken som syns på takstolsritningen finns bara på vissa sträckor. Vilka det är bör framgå av en annan ritning. HEA 100 är ingen kraftig balk, så den klarar inte särskilt stora spännvidder. Det finns säkert pelare på ett antal ställen. Utan fler detaljritningar går det inte att säga något säkert, i varje fall inte så här på distans.

• Laddar…
  6. P4LLADIN
    Medlem · 3 inlägg

P4LLADIN

Medlem
    Hej, dessa är alla detaljritningar som jag fick av kommunen tyvärr, det bör inte saknas något, har en ritning till men den är på betongplattan, och där finns inga stolpar markerade.

7. J
    Medlem · Blekinge · 9 164 inlägg

justusandersson

Medlem
    Räknar man baklänges kan man se att en HEA 100 balk som ersätter en hjärtvägg i ert hus inte bör ha en längre spännvidd än ca 2,4 meter. Med hjälp av planritningen bör du kunna räkna ut ungefär var balkarna (och pelarna) finns. Enda osäkerheten gäller sträckan mellan murstock och gavelvägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.