Byggahus.se

Är denna tidsåtgång möjlig? Tapetrivning, spackling

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hur lång tid bör det ta för ett proffs att riva tre lager tapeter (sista lagret var extra jobbigt och fick rivas med spackel och vatten) - sen att bredspackla rubbet? Detta i en lägenhet på 85kvm med en takhöjd på 2.85m.

Mina arbetare har sagt att det tog dem 120h - kan detta stämma?

2. N
    Medlem · Nivå 7
    Jag och en kompis rev 3-4 lager tapet i en lägenhet på 67kvm och det tog oss ca en vecka.

Det låter mycket, men inte omöjligt. Andra faktorer är, hur många gånger bredspacklade dem?

Vad var det för underlag (t.ex. gipsväggar måste man vara försiktiga med, mens betongväggar är det bara "köra på".

3. S
    Medlem Nivå 7
    Golv är känsliga också, man vill undvika vattenskador på dem.
    Det tat väldigt mycket tid att riva sista lagret, det brukar sitta ganska bra.

4. M
    Medlem Nivå 1
    Det var spackling och slipning, skiljer nog lite hur många gånger dom spacklade olika ytor men det kan väl i snitt handla om ett par omgångar spackel. Murad/putsad vägg, möjligen att någon vägg var gipsplattor men det var inga gipsplattor som behövdes bytas iaf. Kan detta verkligen ha tagit minst 120h?

5. D
    Medlem Nivå 6
    3 man 1 vecka = 120h. Låter nog inte helt galet. Det tar bannimig längre tid än vad man tror ibland. Framför allt om man måste se till golv och annat. Och om man vill ha det riktigt bra.

niblom gjorde liknande på 80h och 67m2. så inte allt för långt ifrån ändå.

6. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Låter inte orimligt, takhöjden gör sitt till också.

7. M
    Medlem Nivå 9
    Hur många meter vägg är det då? Är det ett rum på 86m2 eller 5 rum så påverkar det ju tidsåtgången.

8. M
    Medlem Nivå 1
    Har inte räknat kvm vägg men det handlar om 3 rum plus hall.

Så ni tycker att det verkar rimligt? Det handlar ju förutom pengarna givetvis om att man inte vill känna sig blåst...

9. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Låter väl inte helt galet, men det låter heller inte som om dom stressade ihjäl sig. Svårt att säga om man inte var med.

10. B
    Medlem Nivå 1
    Om tapeten sitter bra och det ändå ska bredspacklas så varför lägga så mycket energi och tid på att ta ned den?

11. D
    Medlem Nivå 6
    När du börjar spackla så har de till en tendens att buckla sig och ha sig.

12. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Tycker det verkar rimligt med tiden att ta ned tapeterna på och sedan spackel. Dock förstår jag inte varför du ville ha ned taperterna? Bredspackla alla väggar x2, slipa, granska(eventuellt bättra med spackel) och slutligen måla.
    F

13. F
    Medlem · Nivå 7
    Om det var proffesionella yrkesmän du anlitade så tycker jag att det låter lite mycket.
    Set är alltid svårt att avgöra tiden när man inte sett ytorna på plats, men 80h +- 10h låter mer rimligt...

//Fredrik

14. N
    Medlem · Nivå 8
    löst sittande / inrökta / flottiga / skadade... osv. Nedrivning tar tid / kostar pengar, men det blir garanterat (98%) inte merkostnader i material.