4 527 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Är denna taklampa laglig?
Och med kvadratmärkningen så har den passerat kontrollen och är godkänd i det utförandet, om det inte är en fejk. Därom vet vi inte på forumet. Så om det kan det inte spekuleras av någon och kommenteras som att det """ kanske "" är något fel på armaturen.N Nerre skrev:
Nej, dubbelkvadraten är ditsatt av tillverkaren själv, så även CE-märket. Det är "självdeklaration" på den typen av produkter, det är ingen utomstående part som har testat den.
Det är bara att kolla elsäkerhetsverkets sidor med försäljningsförbud så ser man hur vanligt det är med brister hos CE-märkta produkter. Här är t.ex. en länk som direkt listar belysningsprodukter med risk för elchock:
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...Id:95;DefectTypeCategoryArray:101&pageSize=10
Det är bara att kolla elsäkerhetsverkets sidor med försäljningsförbud så ser man hur vanligt det är med brister hos CE-märkta produkter. Här är t.ex. en länk som direkt listar belysningsprodukter med risk för elchock:
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...Id:95;DefectTypeCategoryArray:101&pageSize=10
Håller med. Det finns nog en försvunnen slang inblandad här, och satt den löst över stången utan förklaring så är det plausibelt att brukaren trodde det var förpackningsmaterial.Bo.Siltberg skrev:
Man kan absolut argumentera för att den där gängstången är svåråtkomlig, men skulle det rättfärdiga en bristfällig konstruktion? Nej... Men det är inga stora brister vi talar om. Jag undrar om det inte följer med en isolerslang som är tänkt att träs över gängstången, men att brukaren inte fattade hur den skulle användas.
Jag tror konstruktionen kräver något som en slang över pinnen för att klara godkännande då det annars inte går att säkerställa att ledarna inte ligger mot pinnen och man då inte kan argumentera för att det det finns ett luftgap utöver ledarnas isolering.
Det syns också i gjutningen för plastkåpan att det sitter vad som ser ut som en styrning runt hålet för gängstången som kanske är avsedd för en isolerslang eller isolerrör.
Sedan skulle man ju önska att ledarna vore styrda så de inte kommer kan komma i kontakt med stången, och om man tittar på plastkåpan så finns det faktiskt piggar på avsatser i botten av kåpan, så det ser ut som man gjort sig besväret att förbereda för värmenitning eller sprängbricka. Eller är den kanske designad för att man ska kunna trycka på ett skyddslock över kopplingsutrymmet.
Jag är rätt säker på att det inte är acceptabelt att ha en del som ska fungera som isolering mot elchock men som inte sitter fast monterad. Produkten ska vara säker som det går när den lämnar fabrik, det ska inte vara en massa saker kvar som måste göras vid montering. För i såna fall behöver monteringen göras under tillverkarens ansvar (d.v.s. av en installatör som är auktoriserad av tillverkaren, räcker alltså inte med vilken behörig elektriker som helst).
De två piggarna man ser är jag rätt säker på att de är avsedda för sockerbiten.
De två piggarna man ser är jag rätt säker på att de är avsedda för sockerbiten.
Tack alla för era svar.
Först, nej det finns ingen extra slang/plaströr med. Min dotter köpte 3st och det fanns inte i någon, så det har nog inte fallit bort. Det nämns inte eller i monteringsanvisningen eller syns på monteringsskiss en något sådant rör/slang.
Jag blev lite irriterad på att de säljer en lampa utan monterad stickpropp och som kräver elektrisk installation. Vist, det är upp till var och en att veta att man inte får göra installationer ens av enkla slag om man inte vet hur det ska göras säkert. Men många vet inte det utan gör som det står utan att fundera vidare på möjliga konsekvenser. (Man köper liksom inte en lampa på typ Mio och sedan tar hem en elektriker. Kanske i teorin, men inte i praktiken. Det borde försäljare utgå ifrån.) Min dotter tänkte skruva fast stickproppen själv i sockerbiten men ringde och frågade. Hade hon inte fått tag i mig hade hon gjort det. När jag sedan såg hur de trängde ihop de tunt plastisolerade sladdarna runt metallstången blev jag fundersam. Därav frågan. Jag anser den nu vara besvarad med att lösningen är tveksam.
Jag har löst det med att lägga isolertejp runt den del av gängstång som befinner sig i kåpan som extra isolering.
Återigen tack för engagemanget
Först, nej det finns ingen extra slang/plaströr med. Min dotter köpte 3st och det fanns inte i någon, så det har nog inte fallit bort. Det nämns inte eller i monteringsanvisningen eller syns på monteringsskiss en något sådant rör/slang.
Jag blev lite irriterad på att de säljer en lampa utan monterad stickpropp och som kräver elektrisk installation. Vist, det är upp till var och en att veta att man inte får göra installationer ens av enkla slag om man inte vet hur det ska göras säkert. Men många vet inte det utan gör som det står utan att fundera vidare på möjliga konsekvenser. (Man köper liksom inte en lampa på typ Mio och sedan tar hem en elektriker. Kanske i teorin, men inte i praktiken. Det borde försäljare utgå ifrån.) Min dotter tänkte skruva fast stickproppen själv i sockerbiten men ringde och frågade. Hade hon inte fått tag i mig hade hon gjort det. När jag sedan såg hur de trängde ihop de tunt plastisolerade sladdarna runt metallstången blev jag fundersam. Därav frågan. Jag anser den nu vara besvarad med att lösningen är tveksam.
Jag har löst det med att lägga isolertejp runt den del av gängstång som befinner sig i kåpan som extra isolering.
Återigen tack för engagemanget
Och många gör ju så pga att standarden på uttagen i taket ändras så även om man skulle montera en stickpropp så är det inte säkert att den passar utan då får den ändå bytas eller tas bort helt.Farstatjej90 skrev:
Allt från sockerbitar i taket på gamla hus till gristryne till nyare varianter finns ju att välja mellan.
Montera en stickpropp och byta fast anslutna armaturer i torra utrymmen inomhus får alla göra, så det är sällan det behövs en elektriker. Har man inte kunskapen själv finns det säkert någon i bekantskapskretsen som har det.T Tompa01 skrev:Jag blev lite irriterad på att de säljer en lampa utan monterad stickpropp och som kräver elektrisk installation. Vist, det är upp till var och en att veta att man inte får göra installationer ens av enkla slag om man inte vet hur det ska göras säkert. Men många vet inte det utan gör som det står utan att fundera vidare på möjliga konsekvenser. (Man köper liksom inte en lampa på typ Mio och sedan tar hem en elektriker.
Det var ett rackans tjafs om en armatur. Ta bort locket i taket, koppla bort tamparna från locket. Koppla in dom på armaturens plint eller skarva på ett par tampar med sockerbit om dom är för korta. Skruva ur skruvarna i locket, sätt upp armaturfästet mot dosan och skruva upp fästet med skruvarna. Klart. Locket lägger du i låda för framtidens ev flytt från bostden
Svarar du inte i fel tråd nu?J jonaserik skrev:Det var ett rackans tjafs om en armatur. Ta bort locket i taket, koppla bort tamparna från locket. Koppla in dom på armaturens plint eller skarva på ett par tampar med sockerbit om dom är för korta. Skruva ur skruvarna i locket, sätt upp armaturfästet mot dosan och skruva upp fästet med skruvarna. Klart. Locket lägger du i låda för framtidens ev flytt från bostden
Ditt svar hör väl mer hemma i tråden om en Jula-plafond..