Är den här takkonstruktionen ok?

448 läst  8 svar

1. T
    Medlem Nivå 2
    Jag fick följande rekommendation när jag pratade med en person som arbetat med sprutisolering i många år.

Han sa att man kan strunta i luftspalt i taket om man istället använder en variabel ångbroms på insidan. Konstruktionen ser ut som min skiss visar.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Takkonstruktion.jpg

1. Bandplåt och underlagspapp
    2. Råspont
    3. Takstol med cellulosaisolering i facken
    4. Variabel ångbroms
    5. Glespanel 28x70
    6. Gips

Är det här en riskfri konstruktion?

Jag är inte intresserad av spekulationer eller förståsigpåare.

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Jag har fått samma svar från vår KA på vårt nybygge.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Jag vet inte om du klassar mig som förståsigpåare men mycket är riskfritt i början typ kärnkraft (obs ironi) enstegstätade fasader, tryckt trä i syll, plastfärg överallt osv,
    Vi har haft så många nya byggmetoder som skulle vara bra men som visat sig vara mindre bra.
    Ska jag bygga till mig själv så vill jag ha gamla beprövade metoder som jag vet fungerar över tid sen får ju var och en besluta om hur dom vill göra.
    Nu låter jag kanske lite gammal och bakåtsträvande men har sett lite för mycket försöksverksamhet som drabbat privat kunder hårt.

4. T
    Medlem Nivå 2
    Så er KA sa att det var en riskfri konstruktion?

5. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Jag minns inte ordagrant men han godkände konstruktionen iaf.

6. G
    Medlem · Nivå 14
    Du föredrar alltså "gammal hederlig" utomhusventilerad luftspalt som är en erkänd riskkonstruktion?
    Ok, jag kanske raljerar lite och jag har ingen information om hur TS konstruktionsförslag klarar sig i 100 år. Jag menar bara att gamla byggsätt inte alltid är någon garanti för framgång, massor med hus med kallställd/ventilerad vind och isolerade tak med luftspalt har problem med mögelpåväxt på undertaket.

• Laddar…
  7. A
    Medlem Nivå 1
    Många konstruktioner fungerar om allt monteras enligt konstens alla regler.
    Tyvärr ser ju inte branschen alltid ut så.
    Finns många gamla hus som stått i många år och finns oxå många nya hus som får renoveras och saneras då dom bara är ett par år gamla på grund av slarv, fusk, ren lathet eller okunskap i hur det fungerar på lång sikt.
    Ingen konstruktion är utan risk som jag ser det.

8. W
    Medlem · Nivå 6
    Med tanke på att takplåten är diffusionstät så ÄR det en riskkonstruktion. Fukten måste vandra mot ångtrycket för att lämna väggen inåt istället för utåt.

Som vanligt med riskkonstruktioner KAN de fungera, det blir i slutändan statistik.

Det ingår inte i KAs roll att godkänna konstruktioner, han eller hon ska signera att han kontrollerat att byggherren uppfyllt konstruktionsregler och fuktsäkerhet i det här fallet. Byggherren kan intyga det själv eller vanligare genom att låta entreprenören ansvara för det.

9. D
    Medlem · Nivå 18
    Det beror ju på vilket ångtryck man har i bostaden om det kommer att funka. Med luftspalt och diffusionsspärr har man inte det beroendet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: