Byggahus.se

Är Byggmaxs tryckimpregnerade virke verkligen konstruktionsklassat?

1. M
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Jag försöker ta reda på om tryckimpregnerade reglar från Byggmax i måtten nedan är konstruktionsklassade (C14 osv) eller inte. På deras hemsida skriver de inte ut något alls.

Jag har mailat med deras kundtjänst och efter mycket om och men så fick jag svar att det visst var klassat enligt nedan, men jag känner mig inte helt övertygad. De skriver inte ut något alls på hemsidan på själva produktsidorna.

Däremot så skriver de ut klassen för det som är icke-tryckimpregnerade reglar. I det här fallet så var deras svar identiskt med det som avser icke-tryckimpregnerat.

Brukar det vara så? Att det är samma klass på tryckat som inte tryckat i samma dimension?

45x45 C14
    45x95 C14
    45x120 C14
    45x145 C24

2. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Min erfarenhet är att tryckimpregnerat virke oftast är sämre (större årsringar/mindre andel kärnved gör att impregneringen tränger in bättre), så står det inget så utgå ifrån att det är oklassat.

Sen har olika Byggmaxbutiker olika leverantörer, så det som kundtjänsten svarar på gäller kanske bara sortimentet man kan beställa på nätet? Det som sen finns på brädgården kan vara både bättre och sämre.

3. J
    Medlem Nivå 1
    köpte 45x145 samt 45x170 på byggmax häromdagen. Båda var klassade c24 så det stämmer nog. köpt samma dimensioner på bauhaus och även där var det c24.

• Laddar…
  4. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Numera så trycker de flesta sågverk/hyvlerier sin id inklusive klassning på varje regel, vid dimensioner från 45x120 och uppåt, och då brukar det vanligen vara C24.
    På klenare dimensioner (som 45x45/70/95) är det vanligt med sämre kvalité och id saknas.

5. M
    Medlem Nivå 5
    Precis, jag trodde t ex inte att klena 45x45 skulle vara klassat överhuvudtaget. Byggmax kundtjänst säger dock att det är C14. Jag borde kunna verifiera det genom att leta efter märkningen på regeln visst?

6. M
    Medlem Nivå 5
    Kundservice frågade mig om vilken butik det gällde så jag svarade på det.

7. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Som jag skrev, så saknas ofta ID på de klenare dimensionerna, då dessa ju normalt inte används på platser där det krävs konstruktionsvirke.
    Just 45x45 kan ibland vara ohyggligt dålig kvalité på.
    Så där rekommenderar jag att du sorterar på plats på brädgården.

8. M
    Medlem Nivå 5
    Bakgrunden är att jag har anlitat en byggfirma för att bygga ett trädäck på vårt landsställe (sjöställe i Stockholms skärgård där trädäcket är några meter från havet) och de har valt att köra 45x45 tryckimpregnerat som skruvreglar/golvbjäklag med CC-mått 700 mm..

9. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Vad är det för underlag då? Stenplattor?
    Dimension på trall?

10. M
    Medlem Nivå 5
    Gamla trädgårdplattor, stående reglar och trall 28x120. Bärlinor är lite blandat men 45x120 och 45x95 vanligast. Spännvidd upp till 4.1 meter.

11. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Svenskt Trä har nya rekommendationer 2019 för hur det ska göras
    https://www.svenskttra.se/nya-rekommendationer-for-laggning-av-trall/

Spännvidder på 4,1 meter kräver ju grovt limträ.
    Trall 28x120, max 60 cm mellan bjälkarna.
    45x45 måste ju ha närmast helt stöd under. Används ju för en tunn lösning på ex. hel stensatt yta.

• Laddar…
  12. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Problemet är nog inte eventuell hållfasthetsklass - Virket är för klent oavsett.

13. M
    Medlem Nivå 5
    Jo och jag måste ju kunna bevisa det i rätten.

14. M
    Medlem Nivå 5
    Ja, jag har jämfört med Svenskt träs nya rekommendationer. Det finns ingenting som stämmer med rekommendationen, verkligen ingenting.

4.1 meter är extremfallet, det finns 2.1 meter också.

• Laddar…
  15. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Du har alltså redan fått ett trädäck byggt, och nu har problem uppstått, som byggfirman inte vill åtgärda?