Byggahus.se

Är blandare generellt plastiga och dålig kvalitet?

1. T
    Medlem Nivå 1
    Ursäkta smått flummig frågeställning, jag ska försöka förtydliga. Har några delfrågor längre ner, scrolla ner det om upptakt till mina frågor är ointressant.

Story bakom frågorna

Står i färd med att välja blandare/takdusch-lösningar till två badrum som vi renoverar.
    - Hantverkaren själv rekommenderar stora märken som FM, Mora, Grohe.
    - Hantverkaren säger undvik Tapwell pga dålig kvalitet.
    - Vänner (flera, men inte alla) säger undvik Tapwell pga dålig kvalitet. (En säger "kör bara Tapwell" :D)

Jag har läst igenom alla trådar jag hittar här på forumet som rör ämnet och slutsatsen där verkar landa nånstans i att Tapwell har sämre livslängd men väger upp det med att vara snabba på att skicka nya reservdelar. Generellt. Sen finns ju åsikter åt alla håll.

För egen del har jag bott i lägenhet där jag renoverade och valde Tapwell som duschblandare och även köksblandare. Duschblandaren började snurra temperaturvredet av sig självt. Fick ny kolv skickad till mig och fick byta ut den två ggr för att det skulle sluta.
    Köksblandaren började läcka precis innan utflytt och då fick jag nån slags bricka skickad som jag inte hann byta.
    Utöver det har jag varit nöjd med båda blandarna.

När jag och sambo är på VVS-butiker och klämmer och känner på blandare så har dom generellt en sak gemensamt. Dom känns otroligt plastiga och billigt byggda. Vattenvreden och temperaturvreden sitter nästan löst, är wobbliga och små plastdetaljer som spärr för temperatur är hopplöst lösa. Noll kvalitetsintryckt.
    Det finns ett märke som skiljer sig lite där och det är Tapwell lustigt nog (inte alla modeller dock). Vreden känns robusta och stadiga att vrida på.

Så här skär det sig lite då när vi ändå vill gå på rekommendationer, och jag inte är helt nöjd med tidigare Tapwell-erfarenheter. Den bekant som starkt rekommenderar dom har själv fått byta delar på flera av hans blandare.

Själva frågorna

När man tittar på blandare i butik, är det representabelt för slutliga upplevelsen? Eller kan vattentryck i blandaren göra att wobbliga vred plötsligt känns stabila att vrida på? Har svårt att köpa argument att det iom sitter i butik lätt slits ut av alla som är där och vrider på grejerna. Det ska väl ändå hålla många år av användande? Bör ju då tåla några månader som visnings-ex.

Vad för problem är man generellt 'rädd för' med val av mer "risky" märke som Tapwell, som kan kräva hjälp av rörmokare att åtgärda? Om det är sådana problem, täcker garanti generellt jobbet för rörmokaren också? Eller får man ta den smällen själv, trots det är fel på blandaren?

2. M
    Medlem · Nivå 10
    Upplever inte alls att Mora är "plastig". Och vad gäller leverans av reservdelar så ska det ju inte behövas den närmsta 10 åren. Dessutom finns delar till Mora och FM Matsson i alla branchbutiker.