26 628 läst · 6 svar
27k läst
6 svar
Är bdt-avlopp till stenkista förbjudet, eller vad gäller?
Jag har ett fritidshus i en kommun där man är på gång med en avloppsinventering. I huset finns en diskho där avloppet leds ut till en stenkista i en kohage. Finns det någon möjlighet att detta kan vara godkänt? Det finns inga vattendrag i närheten, möjligen ett dike, och så vitt jag vet inga enskilda brunnar heller. Det rör sig om på sin höjd några hundra liter diskvatten per år, så påverkan på miljön borde vara försumbar, men regler är väl regler..
Japp regler är regler, och förmodligen nu som då olika i olika kommuner, men generellt så gäller väl att man inte får släppa ut skadliga ämnen det är ju därför man genomför denna typ av inventeringar. Dessutom handlar det nog även om hur toa avlopp är ordnat, för det går ju inte bortförklara även om man bor där aldrig så lite, och vad är lite och vad är mycket
Ok. Tack för svaren. Jag får se vad de säger. Om det inte blir godkänt kanske jag kan gräva ner en sluten tank. Finns för några tusen på blocket, och grävare kan jag låna. I värsta fall vill de kanske ansluta mig till det kommunala om det finns något. Då får jag ta bort vattenkranen och plugga avloppet kanske.