Byggahus.se
T ToRy skrev:
Hur väl håller en sådan backventil tätt om det hamnar lite hår, nagelklipp eller liknande i vägen?
Svaret på din fråga vet jag inte men jag börjar förstå varför det blir stopp i folks tvättställsavlopp.
Tvättstället är till för att tvätta händer i... inte spola ner en massa skit som hår, nagelklipp etc. :thinking:;)

R roli skrev:
Håller jag inte med på. Du har tydligen inga långhåriga av det kvinnliga könet hemma. Deras långa hår i kombination av tvål och diverse krämer kan ge stopp. Får rensa tvättställs avloppet någon gång per år eftersom vattnet får svårare och svårare att lämna tvättstället pga av framför allt hår som "klibbar" ihop och skapar hårbollar ihop med tvålen mm, mm.
Det menas nog avloppet i det här sammanhangen.
Tvättställ är aldrig iaf sällan orsaken.
Du kanske rensar just tvättställets rör och vattenlås men själv avloppsstammen är det nog ingen fara för.
Då är nog diskvasken större bov ;)

Sen vattenlås rensar man inte, man byter om det börjar sättas igen :)

T TheGame skrev:
Det menas nog avloppet i det här sammanhangen.
Tvättställ är aldrig iaf sällan orsaken.
Du kanske rensar just tvättställets rör och vattenlås men själv avloppsstammen är det nog ingen fara för.
Då är nog diskvasken större bov ;)

Seriöst ??????

Då hade jag fått byta vattenlås i brunnen minst en gång i månaden p.g.a damernas hår... :crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Äger du aktier hos någon vattenlåstillverkare eller? Klart man rengör dem!

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
En klump hår, tandkräm, tvål och saliv rensas cirka gång i kvartalet. Bytt vattenlås ganska nyligen, det gamla var från -64, funkade fortfarande, men passade inte nya kommoden.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Seriöst ??????

Då hade jag fått byta vattenlås i brunnen minst en gång i månaden p.g.a damernas hår... :crysmile::crysmile::crysmile:
Jag var otydlig jag menade så klart handfatets

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
R roli skrev:
Äger du aktier hos någon vattenlåstillverkare eller? Klart man rengör dem!
Handfat och mindre vattenlås har jag aldrig bemödat att rengöra.
Liten kostnad att köpa ny.
Tillägger att jag inte behövt byta nånstans i huset på 12år, enda gången jag bytte var då jag flytta in, vem vill rengöra nån annans skit

T TheGame skrev:
Tillägger att jag inte behövt byta nånstans i huset på 12år, enda gången jag bytte var då jag flytta in, vem vill rengöra nån annans skit
Vattenlås ska rengöras vid överlåtelse så det skulle du inte behöva göra :D

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Vattenlås ska rengöras vid överlåtelse så det skulle du inte behöva göra :D
Jag har en andra hälft som är otroligt äcklad av andras saker.
Att köpa nått begagnat som hon ska använda är bara glömma.
Hon tycker tex att ingen annan kan städa lika bra som hon så innan det flyttades in så städade hon och hennes mor en vända till :D
Rengöra vattenlås kommer inte på fråga och inte för mig heller så det byttes :D

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
B
T TheGame skrev:
Nog känns det betydligt enklare att göra rent handfatet än att byta det...

• Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Nog känns det betydligt enklare att göra rent handfatet än att byta det...
Ironi gör sig sällan bra i textform.
Nu är det bara ordmärkeri på gång som är alltför vanligt här på byggahus forumet + snillen som "gillar" sånt i tvättäkta facebook-anda

B
T TheGame skrev:
Ironi gör sig sällan bra i textform.
Nu är det bara ordmärkeri på gång som är alltför vanligt här på byggahus forumet + snillen som "gillar" sånt i tvättäkta facebook-anda
Ordmärkeri? Nog för att det lät konstigt, men jag har svårt att tolka det annorlunda.

B breakman skrev:
Ordmärkeri? Nog för att det lät konstigt, men jag har svårt att tolka det annorlunda.
Stor tumme upp, bra tolkat

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Svaret på din fråga vet jag inte men jag börjar förstå varför det blir stopp i folks tvättställsavlopp.
Tvättstället är till för att tvätta händer i... inte spola ner en massa skit som hår, nagelklipp etc. :thinking:;)
Seriöst ??????
Du kanske ska förklara det här med hår i handfatet för dina egna damer.... :thinking:

Men returgliring åsido ;), folk i gemen använder nog handfatet som sopkärl för ganska mycket skräp som inte hör hemma där, oftast för att man brukar stå där och utföra diverse sysslor som kamning, rakning, nagelklippning och så vidare. Min fråga var snarast en ren teknisk undran. Kan ett backventilssystem som inte är beroende av vatten verkligen fungera i praktiken, när det finns så mycket jox som kan hamna emellan?

För övrigt är jag rätt noga med att inte skicka ner vare sig hår, skäggstubb eller nagelklipp i avloppet, sådant ska slängas i brännbart. Men visst slinker det ner lite grann...

• Haha
  • Gilla
Em_A och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft hårda rör förut med vanligt vattenlås med kopp som jag rensat då och då.
Tror hantverkarna satte in det här röret bara för att de satte kommoden 1 cm för långt ner så lådkanten hamnade för rörets hål i väggen. Hade gått att flytta upp men när jag kom hem satt istället denna koppling där och rörmokaren kommenterade glatt "I fixed it!".

Så istället för att flytta ned kommoden satte de in den här rörkoppligen, och jag tycker inte det ser ut som något man har i lägenheter.
Röret och vattenlåset undrar jag över hur jag ska rensa. På svaren här verkar det som att det inte går. Utan man måste köpa nytt om det kläggar igen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.