7 874 läst · 39 svar
8k läst
39 svar
Är avloppet till handfatet verkligen rätt gjort?
Renoverare
· Skåne
· 7 707 inlägg
Svaret på din fråga vet jag inte men jag börjar förstå varför det blir stopp i folks tvättställsavlopp.T ToRy skrev:
Tvättstället är till för att tvätta händer i... inte spola ner en massa skit som hår, nagelklipp etc.
Det menas nog avloppet i det här sammanhangen.R roli skrev:Håller jag inte med på. Du har tydligen inga långhåriga av det kvinnliga könet hemma. Deras långa hår i kombination av tvål och diverse krämer kan ge stopp. Får rensa tvättställs avloppet någon gång per år eftersom vattnet får svårare och svårare att lämna tvättstället pga av framför allt hår som "klibbar" ihop och skapar hårbollar ihop med tvålen mm, mm.
Tvättställ är aldrig iaf sällan orsaken.
Du kanske rensar just tvättställets rör och vattenlås men själv avloppsstammen är det nog ingen fara för.
Då är nog diskvasken större bov
Sen vattenlås rensar man inte, man byter om det börjar sättas igen
Renoverare
· Skåne
· 7 707 inlägg
T TheGame skrev:
Seriöst ??????
Då hade jag fått byta vattenlås i brunnen minst en gång i månaden p.g.a damernas hår...
En klump hår, tandkräm, tvål och saliv rensas cirka gång i kvartalet. Bytt vattenlås ganska nyligen, det gamla var från -64, funkade fortfarande, men passade inte nya kommoden.
Handfat och mindre vattenlås har jag aldrig bemödat att rengöra.R roli skrev:
Liten kostnad att köpa ny.
Tillägger att jag inte behövt byta nånstans i huset på 12år, enda gången jag bytte var då jag flytta in, vem vill rengöra nån annans skit
Vattenlås ska rengöras vid överlåtelse så det skulle du inte behöva göraT TheGame skrev:
Jag har en andra hälft som är otroligt äcklad av andras saker.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Att köpa nått begagnat som hon ska använda är bara glömma.
Hon tycker tex att ingen annan kan städa lika bra som hon så innan det flyttades in så städade hon och hennes mor en vända till
Rengöra vattenlås kommer inte på fråga och inte för mig heller så det byttes
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 361 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 361 inlägg
Nog känns det betydligt enklare att göra rent handfatet än att byta det...T TheGame skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 361 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 361 inlägg
Paul-Staffanstorp skrev:
Du kanske ska förklara det här med hår i handfatet för dina egna damer....Paul-Staffanstorp skrev:
Men returgliring åsido
För övrigt är jag rätt noga med att inte skicka ner vare sig hår, skäggstubb eller nagelklipp i avloppet, sådant ska slängas i brännbart. Men visst slinker det ner lite grann...
Jag har haft hårda rör förut med vanligt vattenlås med kopp som jag rensat då och då.
Tror hantverkarna satte in det här röret bara för att de satte kommoden 1 cm för långt ner så lådkanten hamnade för rörets hål i väggen. Hade gått att flytta upp men när jag kom hem satt istället denna koppling där och rörmokaren kommenterade glatt "I fixed it!".
Så istället för att flytta ned kommoden satte de in den här rörkoppligen, och jag tycker inte det ser ut som något man har i lägenheter.
Röret och vattenlåset undrar jag över hur jag ska rensa. På svaren här verkar det som att det inte går. Utan man måste köpa nytt om det kläggar igen?
Tror hantverkarna satte in det här röret bara för att de satte kommoden 1 cm för långt ner så lådkanten hamnade för rörets hål i väggen. Hade gått att flytta upp men när jag kom hem satt istället denna koppling där och rörmokaren kommenterade glatt "I fixed it!".
Så istället för att flytta ned kommoden satte de in den här rörkoppligen, och jag tycker inte det ser ut som något man har i lägenheter.
Röret och vattenlåset undrar jag över hur jag ska rensa. På svaren här verkar det som att det inte går. Utan man måste köpa nytt om det kläggar igen?