Transparens i prissättning verkar vara något man inte har, arbetar i det mörka med offerter och kök sedan "bluff"-kampanjer för att locka kunder. Det är i alla fall min erfarenhet från många av de kökstillverkare på marknaden idag.

Detta är min erfarenhet från att ta in offerter från kök och titta på priser.

Tanken
Vill ha ett kök. IKEA är ok, kostar runt 40000 kr. Men visst, kanske ett premiummärke skulle vara intressant och då kanske om man kommer upp till 70000-75000 kr, så kan det kännas rimligt för oss som skall ha ett litet kök till en lägenhet. På nätet ser man att ett sådant kök borde hamna på 90-94 tusen kronor i ordinariepris och det finns ju kampanjer och rabatter får man veta på plats i de olika butikerna! Då tar vi in offerter och ser vad det blir.

Kökstillverkare
IKEA: prislista finns
Kvik: prislista finns
Marbodal: ingen prislista, offert gäller
Electrolux Home, Sense (egentligen Marbodal): ingen prislista, offert gäller
HTH: delvis prislista på platta paket, övriga sortimentet med offert (just lite bättre luckor)
Ballingslöv: ingen prislista, offert gäller
Elgiganten: prislista finns, då ritprogram finns med priser

Erbjudanden
IKEA: inga
Kvik: inga
Marbodal: 20000 kr på vitvaror
Marbodal hos Elon: inga erbjudanden, men rabatter kan ges
Electrolux Home, Sense (egentligen Marbodal): 20000 kr på vitvaror
HTH: pyrolysugn på köpet (vid köp av kök och 3 AEG-vitvaror)
Ballingslöv: inget för tillfället med säljaren säger att rabatter finns om man tar med vitvaror
Elgiganten: 20% på köket

Offerterna kommer in för de som vi tycker ser bra ut och vi har bra känsla, samt gillar deras lösningar och luckor.

Pris (utan vitvaror)
IKEA: 38000kr
Marbodal: 98000 kr
Marbodal hos Elon: 93000 kr
Electrolux Home, Sense: 89000 kr och 96000 kr
HTH: 101000 kr
Elgiganten: 56000 kr enligt ritprogrammet

Vitvaror
Väljer ut ett set av vitvaror till köket. Det är frys (180cm), kyl, ugn, häll, inbyggnadsmicro, inbyggnadsugn, fläkt.
Priset på lokal vitvaruhusbutik hamnar på 49000 kr. Utan att fråga får man paketpris på 41500 kr.

Pris på vitvaror hos leverantörer av köket verkar högt redan när vi får reda på det. Vi går ifrån HTH, då Marbodal och Sense verkar vara billigare och det är liknande lucka. Dessutom är det 20000 kr rabatt, så vi tänker att det kanske blir bra. Elgiganten skulle vara riktigt bra, men vi gillar inga köksluckor direkt. Man är dock öppen för bra priset på vitvaror där, så det är synd.

Marbodal: här kan man matcha det vi lämnade in med Marbodals katalog och det hamnar på 65000 kr, redan 10000 kr över andra butiker. Ja, men man får 20000 kr rabatt och kommer ner till 45000 kr, alltså inte under det vi redan fått offerter på lokalt. :(

Marbodal hos Elon: verkar hålla sig mer eller mindre till modeller vi uppgav och ger faktiskt en rabatt, men räknar ihop det med priset för kök.

Electrolux Home, Sense: säljaren, en trevlig och kunnig, plockar genast på sig dyrare modeller för vissa saker och ursäktar att de kan inte leverera de andra, då de är låsta till andra kedjor. Efter någon rabatt hamnar man på över 70000 kr för vitvaror ser det ut som. 20000 kr rabatt på det, får vitvarorna hamna långt över det vi väntade oss.

Slutpriser (kök + vitvaror)
IKEA: 79000 kr
Marbodal: 143000 kr
Marbodal hos Elon: 137000 kr
Electrolux Home, Sense: 155000 kr

Slutsats
Att IKEA skulle vara billigast visste vi redan från början, så inget som förvånar. Det som är en besvikelse är att märken som Marbodal, Sense från Electrolux Home, samt kanske även andra, lockar med kampanjer om bättre pris på vitvaror, när man egentligen inte ger så mycket, utan inte ens sänker sina priser till det som andra på marknaden tar för vitvarorna. Det är "tomma ord" helt enkelt och meningslösa kampanjer.

Det finns även kampanjer, funnits tidigare, där man ger procentrabatt på köket eller helt enkelt "stommarna på köket", men är dessa ens verkliga eller bara en bluff. Om man som Marbodal, Electrolux och deras Sense, Ballingslöv, devis HTH inte har prislistor till sitt sortiment, hur vet man då att rabatter man har fått verkligen är en rabatt och inte en bluff - det vet man inte. Kunden är ju helt utelämnad på att lita på säljare, då de kan sätta vilka ordinariepriser som helst och sedan dra av fiktiva rabatter från det.

För min del och den erfarenhet jag har så borde företag som Marbodal, Electrolux Home och deras Sense (Marbodal egentligen), Ballingslöv och liknande företag skämmas för att enligt mig så är det på gränsen till meningslösa, kanske inte falska, med missvisande kampanjer man har för att locka kunder.

Råd till de som skall installera kök
Har ni räknat på ett IKEA kök och sedan intresserade av andra märken enligt ovan? Om ni tror att ett ökning på 50% på er budget eller liknande är möjlig för att köpa ett svensktillverkat kök, så glöm det. Slösa inte er tid, åk inte runt! Räkna med att ni kommer få betala mer än dubbelt för köket utan vitvaror. Alla rabatter som sedan finns är inte "riktiga", då man drar av rabatter från antingen orealistiskt höga vitvarorpriser eller på "ordinariepriser" på köket som inte finns att tillgå för någon kund!

Vill ni dock ha ett svensktillverkat kök så räkna med att det blir minst dubbelt så dyrt som IKEA, så blir ni inte besvikna. Detta utan vitvaror och kontrollera noga priset på vitvarorna med andra vitvarukedjor, annars kan ni få betala överpriser hos köksleverantörerna.

Vill ni ha annat än IKEA, men inte nödvändigt svensktillverkat, då det finns erbjudanden och kampanjer, sök är kanske till de som har ordinariepriser för kunder publicerade, så ni vet vad et rabatt innebär!

Till Marbodal och Electrolux Home som säljer Marbodal under sitt märke Sense
Till slut kan jag bara säga att Marbodal och deras återförsäljare som t.ex. Electrolux Home (Sense) borde skämmas när det kommer till deras kampanjer. Sluta slösa konsumenternas tid och publicera era priser, så man vet vad saker och ting kostar egentligen!

Redigerat:
  • Gilla
ådal och 43 till
  • Laddar…
Fantastisk genomgång.

Av ren nyfikenhet så undrar jag om ni räknade ihop ett motsvarande Kvik-kök och hur det stod sig mot Ikea ? Eller gick ni aldrig vidare med dem ?

Nej, tyvärr. Tror Kvik skulle hamna bra i pris, men det fanns två kriterier som inte vi gillade: luckor (inga intressanta), högre stommar (egentligen sockel fick man veta senare) än andra. Visst är det bra med mer utrymme som högre stommar ger, men tror de räknade att man får en arbetshöjd på 92 cm eller mer beroende på bänkskiva - det är för högt för vissa i familjen som är normalt korta med svenska mått för tjejer. Arbetsställningen för att t.ex. skära blir inte bra med en sådan höjd. De extra centimetrarna är faktiskt relevanta.

Fick reda på igår att man kan faktisk skära ner deras sockel till 8 cm från 12 cm, men den informationen kommer nog lite sent. Tror inte vi hinner med att få det uppritat och ta ett beslut.

Redigerat:
Intressant genomgång. Själva tappade vi andan när vi hörde vad Ballingslöv skulle ha för ett skafferi/högskåp, som dessutom inte gick att ändra någonting i inredningen på (enligt säljaren).

12.800kr. Jämfört med IKEAs c.a. 4.000kr.

Enkelt beslut för oss, vi kunde inte försvara en 300% högre prisbild och IKEA känns helt ok till utseende och kvalitét. För att inte tala om toppenbemötande från personalen i Borlänge och kundtjänst i telefon.

Det där med "bluff"-kampanjer är tyvärr något man måste lära sig att leva med och är inget unikt i köks-branschen utan förekommer överallt. Givetvis kan det kännas som att man blir lurad men i slutändan handlar det om att man köper en produkt och betalar ett pris som man själv tycker känns ok. Duger det inte så går man till en annan. Har man då som TS gjort en grundlig marknadsundersökning så underlättar det såklart.
Samma sak förekommer som sagt i alla branscher. Jag kollar just nu på bilar och får såklart finfina rabatter direkt utan att ens gjort en ansats till att förhandla. Då kan man såklart fråga sig om en bil någonsin har sålts till ordinarie pris och om listpriserna är så mycket värda.
Det viktigaste är väl att kika på sista raden och strunta i om det ovanför står 10% eller 15% rabatt.

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Tack för en fin genomgång av Kök...
Skulle önska att ett hela vägen projekt i samma tydliga redovisning kunde erbjudas köksköpare...

Dvs .... med angivna förutsättningar som väggar,golv tak,, o El o vatten o avlopp ventilation inritade av leverantören av köket ett fix pris klappat o klart ...

Stuff skrev:
Jag kollar just nu på bilar och får såklart finfina rabatter direkt utan att ens gjort en ansats till att förhandla. Då kan man såklart fråga sig om en bil någonsin har sålts till ordinarie pris och om listpriserna är så mycket värda.
Problemet är att i dessa företag här finns inga publicerade ordinariepriser eller listpriser. Man bryr sig inte ens att ge kunden ett ordinariepris på en lista, utan det skall ta ett möte, uppritning av kök, mm. innan man ens kan få ett pris.

helix skrev:
Problemet är att i dessa företag här finns inga publicerade ordinariepriser eller listpriser. Man bryr sig inte ens att ge kunden ett ordinariepris på en lista, utan det skall ta ett möte, uppritning av kök, mm. innan man ens kan få ett pris.
Jo men frågan är om man blir så mycket klokare av att de höftar till ett "ordinarie" pris och sedan offererar ett annat pris, förutom att det känns bra i magen för %-jagarna.
Det blir lite som att köpa klocka på Ur&Penn där de har rea/slutrea/utförsäljning etc ca 364 dagar om året.

• Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Ja, men det är kanske bra att ha listpriser på sina stommar och luckor mm.. I alla fall som Kvik publicerar i sin katalog eller Epoq har i sitt ritprogram, så att man vet. I dagens läge, så skall du gå och titta, prata, sedan boka tid för uppritning av köket, sedan skall de "fila på det" och "fila på rabatterna" - sedan får du en prisbild på ditt nya kök. En tidskrävande process, bara för att knyta en kund till sig. Det är just det jag är emot. Ha ett listpris, något man vet vad man går för. Inte så dyrt att lämna ut det med alla kataloger man lämnar ut. Sedan ha erbjudanden som baseras på listpriserna och inte på något man inte känner till i början.

Du nämner i alla fall bilhandeln och Ur&Penn i dina exempel. Där har man i alla fall ett pris, jag kan jämföra och vända mig annanstans om det inte passar mig - direkt, efter ett par klick på nätet. I det fallet finns det inga priser. För att få ett pris skall du ägna flera timmar, vänta kanske 1-2 veckor och sedan få ett pris. Man säljer ju inte en helt tjänstbaserad produkt, där det är svårt att sätta priser. Det är färdiga produkter man sätter ihop till ett.

För min del tror jag att vi har nya generationer av kunder på gång. Det kan gå och båda håll, vad de kommer tycka om sådana företag som inte ens kan publicera öppet sin prislista på det de vill sälja. Innerst inne hoppas jag att dessa företag anpassar sig eller går i graven inom kort - tror att de kommer göra det ändå, då produktionen i Sverige kommer inte löna sig ändå.

Redigerat:
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
Mycket bra tråd. Håller med om irritationen om att inte redovisa priser. Jag har sen länge slutat, om möjligt, att vända mig till företag som inte är supertydliga med sina priser på produkter redan från början. Att behöva be om offert och trams för allt man ska göra e bara massa slöseri med tid och gör det svårt att jämföra priser, man känner sig alltid lurad. Nej, tydliga priser ska det vara. Sen om man ska göra en större beställning från tex ett byggvaruhus och de kan göra en liten skvätt på priset är dock rimligt.

Möjligt att jag betalat lite för mycket för vissa saker ibland då jag väljer bort in i det längsta dessa luddig företag men tror i slutändan att jag har igen det på sparad tid och en känsla av att inte vara lurad. Skulle alla konsumenter tänka lika dant skulle vi tjäna på det, och det skulle bli mycket tydliga och bättre konkurrens.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Ja, det här med rabatter och kampanjer blir bara mer och mer urvattnat. Många saker säljs aldrig för det annonserade "ordinarie"-priset, utan det rea- eller kampanjpris som anges är det verkliga ordinariepriset. Butiker m.m. har tillåtits hålla på så här i många år med myndigheternas goda minne, trots att det egentligen inte är tillåtet. Men myndigheterna bryr sig inte och då blir det bara värre och värre. Vi har väl börjat nå en nivå där de flesta konsumenter är så vana vid dessa "kampanjer" att det inte biter så bra längre. Särskilt inte när det är så lätt att kolla upp på nätet.

Jag kollade upp lite byggvaror tidigare idag, bygghemma hade kampanj -33%, sista dagen idag. Deras ordinariepris var 9000 och dagens kampanjpris var 6000. En enkel googlesökning gav vid handen att varan kunde köpas från andra butiker för 5900-6300:- och då som dessa butikers ordinariepriser. Ska bli intressant att se vad varan kostar hos bygghemma imorgon, när kampanjen är över.

• Gilla
Solari och 3 till
  • Laddar…
jobbar själv mycket med just kök och hur mycket jag än hatar att montera ikea (jag lovar jobbar man med kök hatar man verkligen att skruva ikeastommar) så kan jag sällan försvara något annat val.
Ikea är helt enkelt för prisvärt kontra andra tillverkare, förutom kvik.
Jobbade ngt år på kvik som montör så jag tycker att kvik håller en aningen bättre kvalitet i stommarna.

Men skulle jag själv köpa ett kök idag till mig själv, skullle jag köpa ikea, eller kvik beroende på vad jag vill kosta på.
Det är helt enkelt för dyrt att köpa andra märken.

• Gilla
Fred vom Jupiter och 7 till
  • Laddar…
P
Hur är det med Kvänum???

Här känner jag att det vore intressant med en offert från er lokala inredningssnickare. Jag har hört från flera att helt platsbyggt ofta blir billigare än typ allt utom IKEA. Samma erfarenhet själv när det kommer till badrumskommod.

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Prislistor borde väl vara en självklarhet när det gäller de leverantörer som uppges av TS men hur ska man bete sig då man säljer kök som kanske inte är standard? Ovan nämnda har nog merparten tämligen begränsat urval så hur ska ett snickeri bete sig när man kan få ett skåp i måtten 100-1200mm i den millimeter man önskar... blir en ganska tjock prislista. Rabatter håller jag fullständigt med om men uppenbarligen fungerar det fortfarande. Som någon skrev så är det inte ovanligt att en högre rabatt är viktigare än priset...fråga är bara från vilket utgångsläge???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.