Byggahus.se

Är 3-fasmotorn kass?

1. A
    Medlem · Hallands län · 149 inlägg

andreasge

Medlem
    Hej!

Jag fick ett erbjudande om att få/ha/ärva/köpa en äldre klyvsåg av märket Frommia 632. Det är en gedigen 3-fasmaskin med stort gjutet bord och rejäla anhåll och jag skulle gärna överta den om jag bara vet att den är OK. Den påstås dock inte fungera och är överjävligt tung så jag flyttar den inte gärna om den är kass.
    Jag kontrollerade maskinen häromdagen och kunde snabbt konstatera att motoskyddsbrytaren var trasig. Nu har jag satt dit en ny men sågen beter sig mycket märkligt.
    Med brytaren i Y-läge surrar motorn dovt men kllingan är still. I D-läge börjar klingan snurra lätt fram och tillbaka. Jag har testat att switcha ledarna till motorskyddet i alla kombinationer men den beter sig lika dant hur jag än kopplar.
    Kan man med denna informationen konstatera att motorn eller någort annat är trasigt? Vad kan/bör jag göra?

Det står DIETZ på motorn och den är på 2,2kW 4,9A

2. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Kan inte besvara frågan om varför den beter sig så, men en gjutjärnspjäs är säkert värd en investering i en annan motor, så om det blir svårt med lagningen är det ett alternativ.

3. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    Till den motorn behövs knappast Y-D start.
    Jag hade tagit bort den den och in med faserna direkt till motorn om den är korrekt kopplad för 380/400 V. Kolla på märkplåten om spänningar, ta en bild på motoranslutning under kåpan och lägg in här så är det enklare att ge svar.

Sen bör man ha ett motorskydd i lämplig storlek men för att bedöma om motorn fungerar så funkar ovanstående.

Är rätt lämpligt att kolla så att man verkligen har spänning mellan alla tre faserna med. Det skall vara cirkus 400V mellan faserna oavsett hur man mäter, annars byt säkring/ar. Av beskrivningen ovan låter det som om en säkring gått.

Oavsett vilket så är motorn det minsta problemet såsom Handyman skriver.

/Kent

Redigerat 27 aug 2008 22:12
  4. bax
    Medlem · Härliga Härjedalen · 2 297 inlägg

bax

Medlem
    En sådan motor är inte dyr.
    Håller med föregående talare (skrivare).

5. Fluidistor
    Medlem · E · 43 inlägg

Fluidistor

Medlem
    Är det verkligen rätt motor till den sågen? Det låter lite svagt med 2.2kW till en klyvsåg. Du skriver att det är y/d start på den också. Då måste det ju vara en 690/400 V motor annars fungerar det inte med y/d start på ett normalt 400V nät. 2,2kW låter lite lite för att vara en 690V motor. Fast det kanske fanns förr i tiden om den nu är lika gammal som sågen.

6. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 805 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Kolla så att alla faser finns fram till motorn, mycket kan vara glappt på vägen. Hursomhelst så verkar sågen vara värd att ge en ny motor om den nu skulle ha sett sina glansdagar, en ny får du för runt 2000, mer om det ska vara ABB eller något annat "finfabrikat", en beg ASEA kan hittas för en hundring och uppåt med lite tur.

7. B
    Medlem · Västmanland · 3 inlägg

backmouse2000

Medlem

Mät lindningarna

Hej,
    Kolla att lindningarna är ok.
    Du behöver en enkel ohm meter.
    1. Öppna kopplings locket och lossa alla kablar. Lossa ev. bleck mellan
    skruvaran (borde inte finns då det är Y-D kopplare.
    2. Du har 6st "skruvar". Till dessa är 3 lindningar kopplade. Det skall vara några ohm mellan
    par av skruvarna. ( 3 mätningar ) Skulle någon ha avbrott är motorn kass.

3. Mät mellan skruvar och jord ( 6 mätningar ) skall vara oändligt eller minst mega ohm.
    Troligen har du inget jord fel för då skulle säkringen gå.

/ Inge Dryg

8. A

andreasge

Medlem
    Oj, tack så oerhört mycket för hjälpen. Att döma av era svar kan man alltså inte konstatera att motorn är kass utan att undersöka den mer.

Jag ska genast (läs så fort HSB tycker att jag tycker att jag har tid och lust för detta) testa era tips. Jag ska bara föda 2 barn på onsdag, (3:an och 4:an) men det gick fort senast och var inte särskilt jobbigt. ;) och barn verkar ju sköta sig själv så jag e snart tillbax i verkstan igen.

Gällande motorstyrkan tyckte jag oxå att den verkar aningens liten. 2,2kW. Min DeWalt D27105 är väl nästan lika stark i så fall. Men jag och motorer... :confused:

Om det visar sig behövas en ny motor, vad ska jag då titta efter och var? Tips på spec? Bor i GBG

9. Mr Handyman

Mr Handyman

Medlem
    Ska du byta kan du ju skaffa en lite kraftigare motor. 3 eller 4 kW kanske, och koppla in YD-starten då förstås... Sen är det ju varv. 2800 är vanligt och lämpligt, men det beror på utväxlingen relativt motorvarvet som du har nu. Det har ju också att göra med hur stor klinga du ska ha. Det är inte säkert att den som sitter på måste göra det i fortsättningen, du kan säker välja lite själv. Det påverkar också vilket varvtal du ska ha på axeln.

Har du ingen bild du kan posta så man får se hur maskinen ser ut?

10. bax
    Medlem · Härliga Härjedalen · 2 297 inlägg

bax

Medlem
    1 Att den håller samma varvtal, helst, se 2.
    2 Att det är samma axeldiameter, så att du kan använda samma kilremskiva. (om det nu inte är flatrem och du vill modernisera till nya skivor)
    3 Att den har samma sorts fäste mot maskinen (storleken på fot eller fläns).
    4 Att det är en trefasmotor.

Jag skulle beställa motorn från NIMA, men det är bara för att jag bor i glesbygd.
    Runt götet måste det finnas nån lindarverkstad, leta reda på en sådan och ta med motorn dit så hjälper dom dig.

11. A

andreasge

Medlem
    Bilder...

12. Mr Handyman

Mr Handyman

Medlem
    Ja, den där sågen ser verkligen ut att vara värd att investera en renovering eller ny motor på.

Plattan som motorn är skruvad på ser också ut att vara förhållandevis lätt att anpassa till en annan motor.

Det är inte säkert, men visst ser det ut att vara originalmotorn på den där?

Vad är det för varv på den? Det brukar stå på en lite metallskylt på motorn.

13. A

andreasge

Medlem
  14. Mr Handyman

Mr Handyman

Medlem
    Om du inte vill uppgradera till en större så låter det väl rimligt, 24mm på axeln låter iofs lite lite. De flesta av mina ligger på 28, 30 och 32 om jag minns rätt nu.

Men, börja med att plocka av din egen motor eller mät på plats och kolla specen. Kolla också fästplattan både på motorn och sågen och maila försäljaren och kolla hur stor den plattan är osv, så får du en bra bild av vad du behöver göra om du vinner auktionen.

15. vicke1112
    Medlem · västra götalands län · 33 inlägg

vicke1112

Medlem
    • västra götalands län
    • Medlem feb 2009
    • 33 inlägg
    jula har motorer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.