Fairlane
2 2masR skrev:
Med det resonemanget får du inte de icke vetande att förstå därför kommer de andra exemplena in.
Märkligt, det fungerar alldeles utmärkt för de flesta att förstå, men de har kanske klarat grundskolans matematik.
2 2masR skrev:
Oavsett hur du tänker ska 25% bort alltså /1,25 inte * 0,8 även om slutresultatet blir detsamma.
Nej 25% ska inte bort, 20% ska bort, om man nu ska vara noga..

Man lägger på 25% moms, men om momsen ska dras bort så är det inte 25% som ska bort, och i ärlighetens namn så är det inte heller 25% som försvinner när man delar med 1,25.
2 2masR skrev:
Hade du haft ett prov på högstadiet hade du fått fel även om slutresultatet blev rätt men du redovisar inte uppställningen rätt!
Det hade jag garanterat inte fått. Jag kan ställa upp uträkningen för dig om du vill.
1,25 = 125/100 = 5/4 => att dividera med 5/4 är samma sak som att multiplicera med 4/5, enligt känd matematik. 4/5 = 0,8.
2 2masR skrev:
Erkänn istället att du har fel men resultatet blev rätt. Hänvisa inte vad TS var ute efter om du inte kan förklara rätt!
Jag erkänner att du kanske har svårt för matematiken, jag har det inte.

Jag är fullt medveten om att sambandet är smidigt i fallet med 25% moms, jämfört med 6% eller 12%, även om bråkräkning såklart fungerar utmärkt även där. Varför skulle man inte använda metoder som ger enklare huvudräkning om det ger rätt svar? Ska man undvika det vara för att det är svårare i ett annat fall?

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
J
Du debiterar 100kr inkl moms.
20 kr går till moms.
~20 kr går till arbetsgivaravgift.
På löneutbetalningen står 60 kr.

Då du är en lågavlönad stackare betalar du "bara" ca 30% skatt.
Men du har jobbskatteavdrag som gör att på löner under ca 650.000 per år betalar man bara ca 18% skatt.
Så du betalar ca 11kr i skatt. Kvar 49kr.
Betydligt mer än att du har 25kr kvar som du ville mena på.

Men OK. Vi säger att du tjänar 60.000 kr per månad. Då blir istället snittskatten runt 27-28% (inkl jobbskatteavdrag). Jag tycker inte det blir en anmärkningsvärt hög skatt?

Men om vi nu tittar på timpriser för hantverkare så har jag fått uppfattningen att de ligger kring 600-1000 kr / h (ink moms) nuförtiden, kanske högre? Men ska samtidigt finansiera att det finns någon på ett kontor och att de inte jobbar 100% av tiden. De tar extra för servicebil, har ofta rejäla materialpåslag så även om timdebiteringen skulle gå nästintill på noll drar man in pengar på materialet som kanske kan bekosta en administratör inkl ett litet kontor på 30 anställda. Men jag skulle inte förvånas om en rörmokare eller elektriker drar in norr om 150.000 per månad. Även med skatt och att nån kontorist ska betalas så borde det kunna ge rätt bra lön. Kanske det som gör att hantverkare upplever sig ha så hög skatt, för man räknar på marginalskatten och att man drar in 70-80-90k per månad om man gnetar på???

Om vi nu återgår till "ölen".

Nu köper du din öl för 30 kr. Han som säljer ölen tjänar nog mindre än 54.000 i månaden som är brytgränsen för statlig skatt. Han köper kanske ölen för 10 spänn. Så han tjänar 20 spänn på din öl, med samma resonemang som ovan får han kvar ca en tia. Sen ska han betala lokal osv. Han måste sälja ganska mycket öl. Fast för 30 spänn styck lär han väl göra det å andra sidan? :D På 4h bör han sälja kring 100 öl för att matcha en röris timlön.

A
J JohanLun skrev:
Men jag skulle inte förvånas om en rörmokare eller elektriker drar in norr om 150.000 per månad.
Hej!
Säkert och nog lär det behövas om han vill tjäna 60 000kr i månaden brutto. AI svarar såhär på följande fråga och förutsättningar:

Jag fakturerar en kund 100 000kr inkl.moms. Jag har en bruttolön på 60 000kr. Jag driver ett aktiebolag. Hur mycket betalar jag i skatt?
----------‐--------
SVAR:
För att beräkna den totala skatten du betalar baserat på din faktura och bruttolön, behöver vi ta hänsyn till några olika skatter:

1. **Moms** (om tillämpligt)
2. **Bolagsskatt**
3. **Arbetsgivaravgifter**
4. **Inkomstskatt** på din lön

### Steg 1: Beräkning av moms
Om du fakturerar **100,000 kr inkl. moms** och momssatsen är 25%, så får vi fram beloppet exklusive moms:

\[
\text{Belopp exklusive moms} = \frac{100,000}{1 + 0.25} = \frac{100,000}{1.25} = 80,000 \text{ kr}
\]

Momsbeloppet blir:

\[
\text{Moms} = 100,000 - 80,000 = 20,000 \text{ kr}
\]

### Steg 2: Bolagsskatt
Beräknas först på företagets vinst efter löner och kostnader.

Anta att dina kostnader utöver lön är noll för enkelhetens skull upp till det här steg.

#### Bruttolön:
Du fakturerar för att kunna betala din bruttolön. Din bruttolön är **60,000 kr**.

#### Arbetsgivaravgifter
Arbetsgivaravgifter ligger vanligtvis runt **31.42%** av bruttolönen.

\[
\text{Arbetsgivaravgifter} = 60,000 * 0.3142 = 18,852 \text{ kr}
\]

Så total kostnad för företaget (lön + arbetsgivaravgifter) blir:

\[
60,000 + 18,852 = 78,852 \text{ kr}
\]

#### Vinst före skatt

Nu räknar vi ut vinsten i företaget:

\[
\text{Vinst före skatt} = \text{Fakturabelopp exkl. moms} - \text{Kostnader}
= 80,000 - (78,852)
= 1,148 \text{ kr}
\]

#### Bolagsskatt

Bolagsskatten på vinsten:

\[
\text{Bolagsskatt} = 1,148 * 0.206 = ca ~237 \text{ kr}
\]

### Steg 3: Inkomstskatt
Nu beräknar vi inkomstskatten på din bruttolön (60,000 kr). Anta att kommunalskatten ligger runt **30%**, och ingen statlig inkomstskatt är aktuell eftersom inkomsten ligger under gränsen för statlig skatt.

#### Inkomstskatt:
\[
\text{Inkomstskatt} = Bruttolön * Kommunalskatt = 60\,000 * 0_{30}=18\,000\,kr
\n]
### Sammanställning av total skatt

- Bolagsskatt: ca **237 kr**
- Inkomstskatt: ca **18,000 kr**
- Arbetsgivaravgifter: ca **18,852 kr**

Då blir den totala skatten i detta scenario:

\[
Total skatt=Bolagsskatt+Inkomstskatt
=237+18000=18237\,kr
\n]
Alltså betalar du totalt cirka **18.237 kronor i skatt**.

----- SLUT
Notera att företaget knappt gick med vinst, hade inga pengar till verktyg,förbrukningsinventarier,bil,försäkringar,telefon,reklam/pr, semestermånaden,bufferten, öl?
Osv.

J
P.Öberg skrev:
Hej!
Säkert och nog lär det behövas om han vill tjäna 60 000kr i månaden brutto. AI svarar såhär på följande fråga och förutsättningar:
Jo, du hade inte behövt fråga AI, det var ju väldigt nära det exempel jag gav...

Om man får ut 60 spänn på en 100ing så blir det ju lite mindre om du nu drar in 100k och vill ta ut en total lön på 60k då det är över brytgränsen. Men det ger ju liknande siffror som i mitt exempel. Dvs på 100k blir det inte mycket vinst över till företaget. Men nu lär ju en röris snarare dra in 150k PLUS att bilkostnader läggs ovanpå, dvs bilen bekostas inte av lönen. OCH på materialet lär firman tjäna 50k för samma röris, givet han likt många verkar göra drar till med ahlsells listpriser - eller då lär han tjäna mer än 50 på materialet.

Men. Frågan är. Om man "bara" drar in 100k tror jag inte man tar ut en lön på 60k.

Och, liksom tidigare skrivits i tråden - är detta ett fåmansbolag så går det att trixa med utdelningar mm så att man får en betydligt lägre skatt. Å andra sidan lär rörisen behöva lägga undan till pensionen, gå på kurser osv.

Jag tror inte alls att det är glamoröst varken att vara röris eller småföretagare. Men jag tycker klagomålen på att "skatten är så hög" så det är OK att ta oskäliga priser, maska och ta betalt för praoelever är stötande.

Hantverkare som tar ut skäliga priser och gör ett bra jobb ska ha en bra lön. Men myglare som lurar kunder på mer tid och sjuka påslag ska inte ursäktas. Många som köper hantverkartjänster har lägre månadslön än hantverkaren och även om skatten inte är så hög som vissa vill låta gällande så måste en sjuksyrra jobba flera timmar för att ha råd med en hantverkare en timme.

• Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jag tror inte alls att det är glamoröst varken att vara röris eller småföretagare. Men jag tycker klagomålen på att "skatten är så hög" så det är OK att ta oskäliga priser, maska och ta betalt för praoelever är stötande.

Hantverkare som tar ut skäliga priser och gör ett bra jobb ska ha en bra lön. Men myglare som lurar kunder på mer tid och sjuka påslag ska inte ursäktas. Många som köper hantverkartjänster har lägre månadslön än hantverkaren och även om skatten inte är så hög som vissa vill låta gällande så måste en sjuksyrra jobba flera timmar för att ha råd med en hantverkare en timme.
Tack. Jag tror aldrig du tänkte det skulle påskina vara ett lyxjobb. I vilket fall "skatten är för hög" är nog inte generellt för alla men utifrån räkneexempel du hade ovan är skatten det enda som kan påverkas(på de 100 000kr) för att få mer pengar över, visst du kan ju ta ut låg lön likt sjuksköterskan men då kan man ju lika gärna vara sjuksköterska?
Att förklara för kund vilka kostnader och skatter som finns är ju också att dela ut förståelse att "jag tjänar inte 100,000 på dig". Det sammanfattas väl lite för simpelt med att skatten är hög många gånger.

Du skrev och jag håller med till 110%"
"Hantverkare som tar ut skäliga priser och gör ett bra jobb ska ha en bra lön. Men myglare som lurar kunder på mer tid och sjuka påslag ska inte ursäktas"

Här uppstår förstås den onda cirkeln att "kundens pris förväntan" gäller för alla, den särskiljs inte. Om din lokala byggmarknad har ett timtaxa i snitt på rörisen a 750kr/timmen. Då kommer den sämsta och den bästa av hantverkarna ligga runt där. Den sämsta för den kan hänga på och den bästa för folk annars höjer på ögonbrynen om han skulle ta 1000kr. (Va? Nej? Måste vara bluff, lurendrejare, lyxlirare,dyrt) moment22.

Naturligtvis kommer rekommendationer för den bästa vägra tyngre i slutändan men om vi nu enbart ser till priser och tar bort yttre faktorer.

Lösningen här är svår i större städer men enkel annars; Du anlitar bara hantverkare som du har en personlig rekommendation på. Visst du måste vrida upp och ner på din krets av familj och vänner ibland men gör det. Fråga fråga fråga... !

I föregående citat uppstår också den eviga stötestenen. Vad är ett sjukt påslag? 50%? 25? 100?. Är det procentsatsen i sig eller storleken på inköpet. På ölen verkade 200% vara okej. Jag anade såklart en ironi i det men ändå. Det här är knepiga frågeställningar.

Långt utanför trådens start där kostnaden är otroligt hög för en diskmaskinsinstallation. Eller är den utförd av ett fullblodsproffs som tar betalt för att få bra lön och utmärka sig mot de som hänger på(1000kr/tim syndrom) vem vet egentligen.

J
P.Öberg skrev:
visst du kan ju ta ut låg lön likt sjuksköterskan men då kan man ju lika gärna vara sjuksköterska?
Frågan är ju, är sjuksyrran som nog bitvis har både tuffare psykiskt och ibland även fysiskt samt troligen längre utbildning värd mindre än rörmokaren? För jag tror inte så många sjuksystrar har 60 papp i lön. Eller vad vet jag. Hört att vissa kan få upp lönen rejält, de jobbar väl på privata bolag som ockrar kommunen. 😂

• Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Frågan är ju, är sjuksyrran som nog bitvis har både tuffare psykiskt och ibland även fysiskt samt troligen längre utbildning värd mindre än rörmokaren? För jag tror inte så många sjuksystrar har 60 papp i lön. Eller vad vet jag. Hört att vissa kan få upp lönen rejält, de jobbar väl på privata bolag som ockrar kommunen. 😂
Jag kan inte säkert avgöra en sjuksköterskas lön, ej hur resultatet nedan är baserat på grundlön, ev övertid etc heller men I vilket fall säger google mellan 43 000 och 44 000 kr per månad för en sjuksköterska och 36 800 till 41 400 SEK per månad för en "rörmontör"

Så fakturerad timpenning för dessa yrken bör bli likvärdiga exkl. Andra kostnader som behöver täckas in då såklart. Tidigare i tråden finns inga kostnader med alls. Skulle tro att sjuksköterskans kostnader drar iväg rejält om man räknar på offentlig sektor och deras köttberg i overhead och tjänstemän men en privat aktör med slimmad organisation får bättre pengar kvar på sista raden.

A
Vidare är det ju så att idag har vi en 50% skattesänkning för sjuksköterskan
Generöst. För att hon ska få den ska hon förutom att betala in den i skatt genom arbete köpa en tjänst av rörmokaren som anmäler rot avdrag. Resultat om det blir rätt är att en sjuksköterska med låg lön har råd att ta in hjälp med värdehöjande och/eller nödvändigt arbete på sitt boende. Rörmontören betalar in nya skatter på inkomsten han och hans företag fick. (ROT avdrag hanteras inkl moms så egentligen är avdraget 25%, eller "skatt(moms) på skatteavdraget")

Nej det funkar inte alls om rörmontören först höjer sitt pris och hmmm ...
det det borde kanske vara inkomsstyrt? att ju högre lön jag har desto mindre kan jag nyttja procentuellt i ROT/RUT

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.