Ja, det är rimligt att betal för hantlangare, du har fått lägre timtaxa på hantlangaren än rörmokaren.

K
J javlaandersson skrev:
Ingår tvättmaskinen ?
Eller hur? Nej.

Fairlane
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är rimligt att betal för hantlangare, du har fått lägre timtaxa på hantlangaren än rörmokaren.
Om hantlangare behövs är det rimligt Ja, annars Nej.

Å andra sidan var timpriset rätt lågt, så det kvittar kanske?!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
K
Fairlane Fairlane skrev:
Om hantlangare behövs är det rimligt Ja, annars Nej.

Å andra sidan var timpriset rätt lågt, så det kvittar kanske?!
Det kvittar väl inte om man får betala flera tusen för något som inte behövs?

Får se om det kommer någon fackman till tråden som kan bedöma. Frågan är som sagt hur fyra timmar plus materialet kan bli 16 500.

• Gilla
Connaman och 1 till
  • Laddar…
K kattvind skrev:
Jag var hemma, och det var som sagt 1 + 3 timmar på plats.
Enligt fakturan så är det tre dagar, 14/8 0,5h, 15/8 3h & 4/9 4,5h.

Arbetstid för att slänga/återvinna den gamla tvättmaskinen ingår troligen i arbetstiden/arbete, arbetstiden på kontoret/grossisten för beställning/hantering av material ingår troligen i arbetstiden/arbete, likaså restiden ingår troligen i arbetstiden/arbete.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
@
K kattvind skrev:
Här är fakturan. Det är två besök, en timme när han tog bort grejerna och tre timmar en månad senare när han installerade dem igen i det renoverade rummet. Resan är två mil enkel väg. Restiden är ju inräknad som ni ser. En hantlangare var med, ingen ung lärling utan någon 50+ som inte var rörmokare. Ingen annan har haft med någon. Jag uppfattar det som att tidsåtgången är uppräknad för att få loss 50 % ROT som då i praktiken går till firman. Liknande jobb av andra har legat på 5000. Men det är svårt att avgöra som lekman.
Kan vara klokt att ta bort filerna med personnummer....

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K kattvind skrev:

Får se om det kommer någon fackman till tråden som kan bedöma. Frågan är som sagt hur fyra timmar plus materialet kan bli 16 500.
Ta lite bilder på den gjorda installationen. Då blir det enklare att uppskatta om pris/arbetstid är rimligt.

• Gilla
Proffset13
  • Laddar…
Fairlane
K kattvind skrev:
Jag menade med att det blir samma pris om han tagit mer betalt per timme och gjort jobbet själv, kanske på lite längre tid.
K kattvind skrev:
Som sagt utan att veta vad som är utfört så blir det nog svårt att bedöma. Det är montering av handfat och anslutning av tvättmaskin, men vad är egentligen gjort. Det är många artiklar så det lär vara rätt mycket kanske?! Men det går inte att veta utan bild.

K
Jag har ingen uppfattning om att något är fel eller konstigt gjort, så det är inte det jag frågar om. Det spelar väl ingen roll om det var svårt eller lätt för rörmokaren, det enda som spelar roll är ju tiden och materialet. Materialet tror jag inte nåt är konstigt (eller vad vet jag, men det är tiden som genererar ROT jag har frågor om). Jag vet som sagt att det var 1 + 3 timmar på plats, för jag var hemma och skrev ner det. Och svar på förslaget att tid också avser bortforsling av skräp, nej, sånt gjorde han inte, för jag frågade. Och resan har en egen post (600 kr x 2).

Fairlane
Vad säger hantverkaren när du påpekar att timmarna inte stämmer?

600 x 2 är säkert bilen 2 dagar.

K
Fairlane Fairlane skrev:
Vad säger hantverkaren när du påpekar att timmarna inte stämmer?

600 x 2 är säkert bilen 2 dagar.
Ja precis.

Jag har inte pratat med hantverkaren än, jag försöker samla mig en uppfattning om läget.

K kattvind skrev:
Det spelar väl ingen roll om det var svårt eller lätt för rörmokaren, det enda som spelar roll är ju tiden och materialet
Det här låter ju konstigt, självklart så kommer ett jobb som är gjort på löpande räkning, och som visar sig vara svårt, att ta längre tid och följaktligen bli dyrare.

Som jag påpekade tidigare så kan medlemmar ge dig bättre svar om du lägger upp bilder på det arbete som gjordes!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
G grovspacklarn skrev:
Det är hårda tider nu med google recensioner m.m.
Helt rätt. Sedan är dessa också missvisande ibland.

Funderar själv göra en recension av ett bolag. Men ger dom en sista chans nu.

Har för de mesta gett positiva recensioner och jag är ej kräsen.

Men ett företag köpte sig ur min dåliga recension 😂 kändes fel men samtidigt fick jag bra kompensation så jag blev så nöjd! 😉

kisumisu kisumisu skrev:
Helt rätt. Sedan är dessa också missvisande ibland.

Funderar själv göra en recension av ett bolag. Men ger dom en sista chans nu.

Har för de mesta gett positiva recensioner och jag är ej kräsen.

Men ett företag köpte sig ur min dåliga recension 😂 kändes fel men samtidigt fick jag bra kompensation så jag blev så nöjd! 😉
"De gjorde ett dåligt jobb på fel tid, men jag behövde åtminstone inte betala så mycket"?

K
G Gillar att bygga skrev:
Det här låter ju konstigt, självklart så kommer ett jobb som är gjort på löpande räkning, och som visar sig vara svårt, att ta längre tid och följaktligen bli dyrare.

Som jag påpekade tidigare så kan medlemmar ge dig bättre svar om du lägger upp bilder på det arbete som gjordes!
Kanske låter det konstigt för att du tänker dig som ett hypotetiskt fall? Men det här har hänt. Tidsåtgången och materialen är klara. Vi behöver inte spekulera, frågan är bara om 16 500 är rimligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.