Byggahus.se

Äppelträdet tappar all frukt innan den hinner mogna...

1. N
    Husägare · Värmdö · 47 inlägg

Nadiosch

Husägare
    Hejsan...

Vårt äppelträd har börjat att tappa sin frukt trots att den inte är i närheten av att vara mogen. Vad beror detta på?
    Förra året var det likadant, då tappade trädet all frukt innan det hade hunnit mogna.
    Trädet är ganska stort och har en stam på ca 15-20 cm i diameter.
    Då vi bara bott här i drygt ett år vet jag inte hur länge som trädet tappat sin frukt...

2. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 2 998 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Menar du att alla kart har ramlat av eller bara några? Hur ser dom kart ut som ramlar? Ofta släpper trädet kart som är dåliga p.g.a angripna av mask eller liknande. Helt normalt. Om det finns väldigt mycket frukt så släpper trädet de kart som är för mycket, som det inte orkar bära.

Om det släpper alla kart så att ingen frukt blir kvar, och om det inte ser ut att vara något fel på karten, så är det något fel. Kanske trädet inte trivs med växtförhållanden. Kanske det finns en tät gräsmatta som tar vatten och näring? Kanske ni har gödslat med något kombi-gräsmattegödsel mot ogräs som trädet inte tycker om? Gröngödsling är ett sätt att pigga upp ett gammalt träd och samtidigt ge det kraft att hålla frukten till dess den är mogen. Det kan du läsa om här: http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm

Redigerat 19 jul 2009 21:56
  3. F
    Medlem · Västerbotten · 317 inlägg

FredrikoKarl

Medlem
    När du skriver "Innan den hinner mogna", vad menar du då? Att det bara är kart eller har äpplena kommit upp i en fin storlek men du anser att dom inte är mogna att äta? Vad är det för sorts äppelträd? Har för mig att vissa äpplen behöver eftermogna.

4. M
    Medlem · 719 inlägg

mino

Medlem
    Har ni beskurit äppelträdet enligt konstens alla regler (dvs det ska gå att kasta en hatt igenom kronan)? En vanlig anledning till att karten ramlar ner är att det finns för många grenar och att trädet inte kan klara att fördela energi till så många frukter. Dock brukar inte alla kart ramlar ner utan några brukar vara kvar.

5. Sommartorparn

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Att hattar ska kastas genom äppelträd är en myt ;)
    Läs här:
    http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm

Inga träd far illa av att inte beskäras, däremot kan felaktig beskärning orsaka bestående skador....

Redigerat 24 jul 2009 18:10
  6. M
    Medlem · 719 inlägg

mino

Medlem
    Nej trädet har inga problem med att inte beskäras. Men om det får växa sig yvigt så orkar det inte att driva fram alla frukter utan lär tappa en del kart, vi har ett träd som inte är beskuret för att det ger så bra skugga och det har nog tappat hundratalet kart vid det här laget. Jag förstår att personen i din länk känner sig provocerad av själva formuleringen med hattkastandet ;-) men det är en ganska bra bild av hur pass glest ett träd bör vara för att ha bra förhållanden för att skapa frukt som får sol på sig.

7. Sommartorparn

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Var och en får bli salig på sin tro.:)

Jag tror att gröngödsling och liknande åtgärder är a och o för att stärka trädet så att det orkar bära frukten hela vägen fram. Sedan kan det som sagt vara andra skäl till att karten släpps, insektsangrepp till exempel.

Beskärning ger luft och ljus i kronan vilket ger större och mera solbelyst frukt och förebyger skorv. I hemträdgården räcker det med varsam beskärning för vackrare träd och maximal livslängd. Ett uppvuxet träd som mår bra producerar i allmänhet mer frukt än vad hemmaodlaren kan hantera.

Om du bläddrar lite på den sida jag länkade till finns bilder på professionellt gjorda beskärningar i hemträdgårdar. Finns också bilder på felaktigt gjorda beskärningar. Vilka är tillräckligt glesa enligt dig?

Redigerat 25 jul 2009 09:36
  8. M
    Medlem · 719 inlägg

mino

Medlem
    Jag är egentligen inte intresserad av en beskärningsdebatt och att läsa in mig på vilken typ av beskärning som gör dig salig men principiellt tycker jag att det är mer rätt att glesa ur kronan så att luft och ljus kommer åt än att inte beskära den. Personen i din länk raljerar över hattkastandet men det är lika fel att rekommendera att inte beskära trädet, det beror ju helt på vad man utgår ifrån. Är det ett igenväxt äppelträd så lär det tappa många kart och är det just fruktproduktionen man är intresserad av, som TS, så kan urglesning vara en ganska lämplig åtgärd.

9. K
    Medlem · - · 432 inlägg

Karakorum

Medlem
    Brukar du gröngödsla själv? Erfarenheter?
    (Har gamla äppelträd med små blad samt ett relativt nyplanterat som inte verkar växa.)

10. Sommartorparn

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Jag har gröngödslat ett gammalt och kräftsjukt Husmodern med mycket gott resultat. Så jag tror verkligen på metoden!:)

Under de 15 år som jag levt med trädet hade det aldrig burit frukt. Vissa år blev det kart, men de ramlade innan det blev något av dem. Planen var att ta bort trädet och därför har jag inte heller beskurit det på säkert 10 år.

Eftersom jag ändå tog upp gräsmattan för att jämna ut en upphöjning så passade jag på att så gröngödsling. Det var för två år sedan. Sedan fröade den av sig och växte nästa året också. Efter två år med gröngödsling så formligen exploderade trädet av frukt! Jag plockade ca 60 kilo prima äpplen bara från det trädet (fallfrukt och sekunda oräknat). OK, förra sommaren var ett bra fruktår för alla, men att ett träd går från aldrig någon frukt till kopiöst med frukt, tyder på att något har hänt. Jag märkte också tecken på ökad växtkraft både i grenverket samt att trädet började valla över gamla sår, ja, till och med en gammal häcksax som sedan länge vuxit fast i trädet vallades över. :D

I år har det inte blivit någon frukt, kanske för att trädet tog ut sig i fjor, kanske för att jag inte orkade förnya gröngödlingen och gräset tog över. Hur som helst, nu ska jag snart gallra försiktigt i kronan. Min dödsdom över trädet är uppskjuten på obestämd tid.....;)

Bild 1+2 visar hur tätt frukten sitter trots att kronan är mycket tät.
    Bild 3 visar den gamla häcksaxen. Den har suttit fast i trädet sedan gammalt, men bullen genom vilken trädet nu försöker valla över saxen är ny.
    Bild 4 visar hur stort område av gräsmattan jag grävde upp. Tyvärr har jag ingen bild av blodklövern som blommade så vackert. När bilden togs hade redan gräs och ogräs tagit över ytan...Uppskattningsvis motsvarade ytan en 1/4 av kronans yta.

Nu planerar jag att göra samma sak med andra gamla fruktträd. Svårigheten är att hinna med eftersom detta är ett sommarhus.....

Redigerat 26 jul 2009 18:15
  11. yonna
    Medlem · Österlen · 7 259 inlägg

yonna

Medlem
    Hur har det gått med ditt Husmoderträd efter alla dessa år? Bilden av den övervallade saxen är ju obetalbar

Jag hade Husmoder i min förra trädgård, fanns på trädgårdskartan från 1927. Äppleträden beskars årligen - men inte Husmoder. Vissa år fruktlösa, andra år gav det ton - under de 25 år jag bodde där. Hoppas ditt nu är välmående!

12. Sommartorparn

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Oj, vilken gammal tråd du har plockat upp!

Trädet lever trots kräftan. Häcksaxen är numera nästan helt övervallad :) . Jag lyckades inte hålla gräsfritt under trädet så det blev bara två säsonger gröngödsling, sedan tog gräsmattan över igen. Trädet har sedan dess inte haft någon sommar med så kraftig tillväxt och fruktproduktion som under gröngödslingsåren. Vissa år producerar den en del äpplen, men de har lätt för att blåsa ner i förtid. Vet ej om trädet släpper frukten för att det är sjukt, för att det står blåsigt eller för att det är en sort med tunga äpplen. Jag brukar bara glesa kronan lite varsamt under JAS, med tanke på att trädet är sjukt. Hur som helst, nu är en honungsros på väg upp och då får träd och ros trassla ihop sig bäst dom vill..... :)

13. yonna
    Medlem · Österlen · 7 259 inlägg

yonna

Medlem
    ... jag saknar fortfarande husmoderäpplet ... inte vidare gott att sätta tänderna i men oslagbart till äpplemos ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.