Dom låter för mycket men funkar bra, vi har en vi rullar fram på sommaren och kör på dagen så stänger vi av den innan vi sover så håller det sig svalt och skönt hemma. I framtiden kommer vi köra friklya från bergvärme tror det är absolut bäst i längden. Min farfar installerade 2 konvektorer i taket försänkt modell större och dom kyler hela boplanet, ca 150 m2 relativt öppen planlösning. Han fick nog ge runt 45 tusen för det förra året i sthlm området
Har du möjlighet att beskriva hur din farfars anläggning med 2 konvektorer är gjord? Hur hanteras kondens? Sitter konvektorerna på vinden och isåfall är de isolerade? Används de för värme på vintern? Många frågor, men jag är mycket intresserad. Har du bilder?
Jag installerade frikyla våren 2018, och har två fläktar i taket. Luften fördelas sedan ut i sovrummet, arbetsrummet, vardagsrummet och köket via egna ventilationsrör.
När de kör på full effekt så drar de ca 70w, men oftast kör de på 1/3 fart. Eftersom att kylan är gratis (kanske Till och med sparar oss energi) så kör vi den vid alla tillfällen solen skiner in och värmer huset till mer än 23 grader. I år startade vi AC:n i mars, och kommer säkert köra den fram till september.
2018 var det väldigt varm, vid en dag med strålande sol och 35 grader ute så kunde jag maxa systemet och få ner innetemperaturen till 19 grader, sambon kom och sa "jag fryser, stäng av".
fläktarna kostade 45k styck, och vi har två stycken. vi monterade i princip allt själv förutom inkoppling av slangen med brine mellan fläkt och BVP-slingan.
Det är en investering, men i efterhand så känner jag att det har varit värt det då jag inte ens behöver tänka tanken på att snåla med att kyla, tvärt om så kyler jag nu vid minsta för hög temp, oavsett årstid.
i september förra året så sa BVP (med cirkulerande pump) att tillförseln från Energibrunnen låg på 17 grader. värme som kommer från sommarens AC.
F750 är en frånluftsvärmepump utan möjlighet till att köra kyla.
En sanning med modifikation,,,,,,, Nibe f750 har ett läge som heter nattsvalka, den drar då på ventilationen nattetid för att sänka tempen inomhus vilket har gjort att vi inte behöver extra kyla på natten.
En sanning med modifikation,,,,,,, Nibe f750 har ett läge som heter nattsvalka, den drar då på ventilationen nattetid för att sänka tempen inomhus vilket har gjort att vi inte behöver extra kyla på natten.
Vi har det läget på våran ftx. Det gör att vi i princip aldrig öppnar ett fönster. Svala nätter men det kan vara varma eftermiddagar inne.
Bor i lgh utan möjlighet att installera "vanlig" värmepump med utomhusdel. Någon som har erfarenhet av följande vattenkylda variant (eller liknande) [länk]
Hur mycket vatten per timme går det åt?
Kan ju bli svårt att ansluta vatten och avlopp snyggt med viss risk för läckor om det bara är provisoriskt i en lägenhet.
Uniktnamn: Du skriver 2 kWh som max. Det är väl per timme?
Så det inte blir något missförstånd.
Jag använder den som sagt MAX 1h per dag (på full fart) för att få en dräglig temp i ungarnas rum innan de ska sova. De lägger sig kl1900 så det var fortfarande för varmt ute för att vädring skulle funka. Men med AC hjälp så håller sig tempen på dräglig nivå tills det blivit svalare även ute.
Det är ingen pjäs som jag låter tuffa på dygnets alla timmar likt frikyla-exemplen här i tråden. Även om det skulle vara möjligt, så skulle ju ekonomin givetvis då bli annorlunda.
Bor i lgh utan möjlighet att installera "vanlig" värmepump med utomhusdel. Någon som har erfarenhet av följande vattenkylda variant (eller liknande) [länk]
som jänkarna har som hänger i fönstret skulle ju funka
Ser inte att någon tagit upp alternativet att smälla upp en takfläkt som du sätter där takbelysningen normalt sitter. Ta en med lampa och snören. Billigt, tyst och du kan göra allt själv om du inte frågar en elektriker!
Jag installerade frikyla våren 2018, och har två fläktar i taket. Luften fördelas sedan ut i sovrummet, arbetsrummet, vardagsrummet och köket via egna ventilationsrör.
När de kör på full effekt så drar de ca 70w, men oftast kör de på 1/3 fart. Eftersom att kylan är gratis (kanske Till och med sparar oss energi) så kör vi den vid alla tillfällen solen skiner in och värmer huset till mer än 23 grader. I år startade vi AC:n i mars, och kommer säkert köra den fram till september.
2018 var det väldigt varm, vid en dag med strålande sol och 35 grader ute så kunde jag maxa systemet och få ner innetemperaturen till 19 grader, sambon kom och sa "jag fryser, stäng av".
fläktarna kostade 45k styck, och vi har två stycken. vi monterade i princip allt själv förutom inkoppling av slangen med brine mellan fläkt och BVP-slingan.
Det är en investering, men i efterhand så känner jag att det har varit värt det då jag inte ens behöver tänka tanken på att snåla med att kyla, tvärt om så kyler jag nu vid minsta för hög temp, oavsett årstid.
i september förra året så sa BVP (med cirkulerande pump) att tillförseln från Energibrunnen låg på 17 grader. värme som kommer från sommarens AC.
[bild] [bild]
Jag antar att fläktarna sitter i tak mot vind. Har du möjligen några bilder därifrån? Blir det något kallras på vintern från fläktarna eller de andra ventilera. Blir det kondensvatten i fläktkonvektorn och isåfall hur tar du hand om det? Tacksam för all info.