Det har varit trendigt på youtube och andra sociala medier i ett antal år, det där att vända vankanten inåt på bordsskivor och fylla upp med plast. Först var det ljusblått med glitter och sedan verkar det mer ha gått över till svart. Fast nu är det slut med det. Det slutgiltiga beviset hittade jag på bauhaus i dag. Vanliga skivor av limfog där man lagt in en godtycklig svart plastremsa lite ojämnt. Runda, fyrkantiga, tjocka, tunna i trä och i fanerad spånskiva. Alla möjliga varianter och rätt billiga. Det måste väl vara dödsstöten.

Träbordsskiva med en ojämn, svart remsa av plast inlagd, stående på ett golv med metallben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Keoo och 26 till
  • Laddar…
Ännu mer slutgiltigt är väl att de där skivorna på bauhaus reades ut med 70% när jag var där för nån vecka sen. Jag jublade lite inombords. Flodbordstrenden är definitivt över. Märks även på ex Reddit eller andra internationella forum.
På bilden syns olika storlekar av rustika bordsskivor i ek på rea i en butik, märkta med utförsäljningsskyltar och prisinformation.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 8 till
  • Laddar…
Till och med smaklösare än de som fräser in "fjärilar" lite godtyckligt i bordsytan utan att det finns någon spricka som behöver stabiliseras.

Hela grejen med vankanter, sprickor och fjärilar är ju att arbeta med det naturliga materialet och att se skönheten i det vilda och imperfekta.
Att hålla på och hälla plast I träet eller att laga där det inte behövs är att missa poängen

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Hur äter man vid ett sånt matbord, jag skulle nog tappa matlusten

Det här är en av mina favoriter. Här har det donats med allehanda bråte som skulle förevigas under plasten. Nåt gick fel i plastblandningen o hastigt o lustigt drog Lützendimman in över den där floden.
En lång rektangulär bordsyta med inbäddade små föremål i genomskinligt material, omgiven av köksstolar och en arbetsbänk.
Skapa konto

En lång yta täckt med en dimmig plastblandning, omgiven av trä och kartor, i en verkstadsmiljö med skåp och kablar.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
JDA och 11 till
  • Laddar…
Jag har aldrig förstått det där med epoxy. Dammet från bearbetning är hälsovådligt men alla står glatt och slipar och fräser. Själva hertsen innan den stelnat är ofarlig. Men slipdammet kan t.ex. ge permanenta allergier….

Själv har jag jobbat med epoxy när det gäller båtbyggen, och då är det mask och skydd för hud som gäller…..

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag har sett några balla varianter, men det är verkligen specialfall. Ett byggföretag som fick en genomskinlig ränna i mitten där en massa små maskiner höll på med diverse anläggningsarbeten. Fast det är egentligen bara ett snyggt modellbygge, som råkar vara indränkt i plast. Jag har sett något liknande för länge sedan, fast då under en glasskiva och det funkade ju minst lika bra.

Ånej! Vad ska alla tiktok möbelsnickare göra nu med sina 70 000kr spillbitar dom köpt.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Karrock
L Lutte skrev:
Ånej! Vad ska alla tiktok möbelsnickare göra nu med sina 70 000kr spillbitar dom köpt.
Skärbrädor i geometriska mönster kanske? Eller är det ute också?

L Lutte skrev:
Spelar nog mindre roll, deras tiktok blev ju ändå avstängt häromdagen.

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag har sett några balla varianter, men det är verkligen specialfall. Ett byggföretag som fick en genomskinlig ränna i mitten där en massa små maskiner höll på med diverse anläggningsarbeten. Fast det är egentligen bara ett snyggt modellbygge, som råkar vara indränkt i plast. Jag har sett något liknande för länge sedan, fast då under en glasskiva och det funkade ju minst lika bra.
en polare har en stor pommes i bokhyllan

Sen hade vi långtgående diskussioner (på fyllan) om att gjuta in en annan kompis onda halsmandlar då de skulle opereras ut.

• En låda pommes och en hamburgare gjutna i genomskinligt material, pensel används på ytan, intill vanliga pommes och hamburgare i röda förpackningar.
    Skapa konto
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det har varit trendigt på youtube och andra sociala medier i ett antal år, det där att vända vankanten inåt på bordsskivor och fylla upp med plast. Först var det ljusblått med glitter och sedan verkar det mer ha gått över till svart. Fast nu är det slut med det. Det slutgiltiga beviset hittade jag på bauhaus i dag. Vanliga skivor av limfog där man lagt in en godtycklig svart plastremsa lite ojämnt. Runda, fyrkantiga, tjocka, tunna i trä och i fanerad spånskiva. Alla möjliga varianter och rätt billiga. Det måste väl vara dödsstöten.

[bild]
Gillar särskilt att de inte ens fejkar några vankanter utan nöjer sig med stavlimmad look

Ola C Ola C skrev:
Det här är en av mina favoriter. Här har det donats med allehanda bråte som skulle förevigas under plasten. Nåt gick fel i plastblandningen o hastigt o lustigt drog Lützendimman in över den där floden.
[bild]
[bild]
Så går det när man skolkar från NO-lektionerna😉 Det blir exotermt när epoxy härdar och i en sånt där tjockt lager har värmen svårt att transporteras bort så det blir en "runaway"-reaktion där det härdar i 180.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Men vad ska vi nu hata??? 😥

//Ronnie

• Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Men vad ska vi nu hata??? 😥

//Ronnie
Intarsia.

Köksskåp med intarsia-design, föreställande ett landskap i olika träslag, mot bakgrund av vita kakel och trägolv.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Joakim654 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.