Nu har jag äntligen kommit igång med min Cnc. Har haft extremt lite tid att lära mig om det hela, men förra veckan bjöd på väntetider pga materialbrist mm. Jag är sådan att jag måste förstå en maskin och ritprogram så att det blir rationellt, annars kan jag lika gärna såga och ställa mig vid C-tappen.
Det är en billig Kinamaskin som Jbcnc har moddat och byggt om, mkt duktig kille. Vi glömde/hann inte vid installation att kolla så att maskinen inte fräste parallelogram pga dåligt justerad X-bom/snett gantry. Det visade sig att den tyvärr gjorde det, mkt till och med ca 2mm/meter. Vafan är det frågan om? Började plocka med maskinen igår, leta, mäta mm och till sist hittade jag det. Det visade sig att man missat en kugg på kuggstångstyrningen vid ihopsättningen så hela portalen drog snett. Inte bra, tur att man inte använt maskinen ngt då det hade nötit onödigt på linjärstyrningar mm. Nu har jag kört ut lite tester på luckor, gångjärnshål mm och det är bra mätvärden och för att vara en billig maskin är det extremt bra. Parallelogrammen är helt borta, speglar jag två 800x800 bitar går det inte att känna ngn diff. Mkt nöjd med det.
Spånutsuget till en maskin som rör sig när man har låg takhöjd är ju skit rent ut sagt. En skjutdörrsskena från Jula har fixat det tillsvidare, vi får se om det blir ngn vidareutveckling.
Nästa vecka får vi se vad en billig maskin mäktar med, ska fram med 400 gavlar och 200 dörrar.Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
-
-
14 apr 18:01 #2
Mycket cnc på jobbet här så hade jag plats, tid och pengar så hade jag skaffat nåt liknande
Lycka till med fräsandet!- Laddar…
-
14 apr 18:33 #3
Kunnig och serviceminded.
Instalera teamviewer i datorn så kan du få hjälp på distans med datorproblem som "kommer att uppstå"
Mvh- Laddar…
-
14 apr 19:06 #4
-
17 jul 11:01 #5
Har du börjat använda cnc i din produktion än? Har du några erfarenheter att dela efter några månader?
-
18 jul 20:04 #6
- Laddar…